|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Pensling av bakverkEr det nokon som kan litt om pensling av bakverk? Eg syns ofte det er vanskelig å få fin gyllen farge på rundstykker, hamburgerbrød og diverse (bakar glutenfritt). Kva er forskjell på å bruke melk og egg f.eks? Eg veit at vatn kan brukast, og at dette ikkje gir farge, men vil det gi sprøare skorpe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Pensling av bakverkEgg gir helt blank overflate. Det pensles på før du setter bakverket inn i ovnen. Melk gir litt blankere overflate enn ingen pensling, men ikke like blankt. Da pensler man på litt melk rett etter at man tar bakverket ut av ovnen. |
![]() |
![]() |
#3 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Pensling av bakverkMin erfaring er at glutenfritt bakverk ofte blir veldig blekt, ja. Evt prøve å skru opp varmen på slutten av steketida? Det aller beste er å pensle med egg for å få det gyllent.
![]() |
#5 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Pensling av bakverkMen blir det meir gyllent med berre eggekvite da? Eg ville tru at dersom plomma er med så blir det meir brunfarge? Eg er aller mest ute etter farge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Pensling av bakverkhmmm... ja kanskje det? Blir kanskje litt mjuk overflate da? Men gir det farge? Kanskje blande litt olje i egget? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Pensling av bakverkJeg bruker egg. Jeg tar gjerne et tomatpure-glass og tar et egg oppi, skrur på lokket og rister egget skikkelig sånn at plomme og hvite blir helt blandet. Jeg pensler rett før jeg setter inn i ovnen.
![]() |
#9 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pensling av bakverkJeg pensler alltid sånne halvstekte glutenfrie rundstykker med litt olje før jeg slenger dem i ovnen. Blir gylne og fine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Pensling av bakverkDet blei egg i går, og dei blei ok |
![]() |
![]() |
![]() |
|