Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du lokalpatriotisk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-10, 12:20   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du lokalpatriotisk?

Etter at jeg fikk skolebarn, og dermed mer tilhørighet til miljøet og stedet der jeg bor, så har jeg kjent noen forbløffende blaff av lokalpatriotisme. Tidligere har jeg vært glad i stedet jeg bor, og jeg har trivdes godt, men dette er anderledes.

Jeg fniser ikke lenger hemningsløst av kaker oppkalt etter stedet, jeg grubler på hvordan skolen skal få en god plassering i barnetoget på 17. mai, jeg heier på at lilleputtlaget skal slå ut en annen bydel i en eller annen cup, det gleder meg at barnet mitt skal kunne identifisere seg med akkurat dette stedet, jeg syns sanger om stedet kan være litt fine, til tross for at de er bløte og dårlig diktet, og jeg har blitt veldig opptatt av lokalhistorie.

Er dette normalt? Eller er det et tegn på at jeg har blitt gammel?

Har du det sånn med stedet der du bor? Hvordan gir det seg utslag?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 13:11   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du lokalpatriotisk?

Ja. Jeg sipper til denne:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 13:12   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke lokalpatriot. Jeg får fnatt når jeg hører bygdasangen om stedet her, og har ellers ingen spesielle følelser for stedet. Jeg flyttet hit litt mot min vilje for ti år siden, og selv om jeg trives akkurat her vi bor nå, så sitter det litt aversjon ingen. Jeg liker både barne- og ungdomsskolen her, og de verner jeg litt om og hadde ikke likt det om folk snakket negativt om dem, men jeg liker ikke bøgdamentaliteten og det utrolig bleke fellesskapet vi har det.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 13:12   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke lokalpatriot. Jeg får fnatt når jeg hører bygdasangen om stedet her, og har ellers ingen spesielle følelser for stedet. Jeg flyttet hit litt mot min vilje for ti år siden, og selv om jeg trives akkurat her vi bor nå, så sitter det litt aversjon igjen. Jeg liker både barne- og ungdomsskolen her, og de verner jeg litt om og hadde ikke likt det om folk snakket negativt om dem, men jeg liker ikke bøgdamentaliteten og det utrolig bleke fellesskapet vi har her.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 13:13   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å si det slik, så har jeg et mer sippeforhold til "Vålerenga Kjerke" og "Gamle Gress" enn jeg noen sinne kommer til å få til det stedet jeg bor nå. Jeg stortrives her, og kommer ikke til å flytte med det første, men det er ikke "hjemme" i hjertet mitt.

:innflytter:

Gammel 23-09-10, 13:15   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Så absolutt. Har flyttet tilbake til barndommens dal, og er overbevist om at det ikke finnes et bedre sted i hele verden.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 13:16   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror Divine virkelig ikke er lokalpatriot?

Jeg er lokalpatriot. Jeg liker stedet jeg har bosatt meg på og har utviklet røtter der etterhvert på godt og vondt.

Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 13:22   #8
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har blitt lokalpatriot. Og det etter at barn har begynt på skole og fått fritidssyssler her. Fotball-laget har jeg hatt en forhold til siden jeg var 16... selvom vi ikke flyttet hit før jeg var 29

Gammel 23-09-10, 13:23   #9
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Njei, jeg har ikke bodd her lenge nok, tror jeg. Det føles enda som om vi bor i et veikryss, selv om det er over 17.000 her.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 13:23   #10
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært veldig glad i de tre stedene jeg har bodd i Oslo, men kjenner som Glitter at når vi nå bor der vi skal bo, og barna slår rot med snart skolestart, fritidsaktiviteter i nærmiljøet etc, så blir jeg bortimot lokalpatriotisk. Men bydelssangen kan jeg ikke da.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 13:34   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Eller, jeg forsvarer bydelen hemningsløst i alle debatter, men jeg føler meg ikke hjemme her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 13:36   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg trives i bydelen, men fordommene i meg liker andre deler av byen bedre. Men jeg er bypatriot da, om ikke annet.

Gammel 23-09-10, 13:43   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja - ikke så mye nå, tror jeg, men jeg var jo det da jeg var ung og vi konkurrerte i korps og fotball. I begge tilfeller var det Lillestrøm som var hovedfienden, altså der vi bor nå. Fan av LSKs herrelag har jeg imidlertid vært, men i dag gremmes og skjemmes jeg mest over dem og hadde vel knapt kjent igjen mer enn et par spillere på gata.

Jeg er nok ikke så patriotisk nå, annet enn at jeg gjerne forteller hvorfor jeg synes det er fint å bo der vi bor. Jeg er også interessert i lokalstoff og ikke minst -historie, f.eks. Da vi bodde i Oslo, var jeg med i Groruddalen historielag, og forsvarte gjerne bydelen vår spesielt og østkanten generelt . (Jeg fortsetter nok med det, da, selv om vi har flytta ut.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 13:52   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er bergenser ...

Vi har jo endt opp med å kjøpe bolig der familien min kommer fra og der jeg er vokst opp, så jeg har jo helt klart et sterkt forhold til stedet. Og kan bli rasende om folk tro jeg bor litt lenger nede her.

Gammel 23-09-10, 13:59   #15
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, har blitt veldig lokalpatriotisk etter at poden begynte på fotball i 1. klasse. Idrettsmiljøet, plassen og folkene får meg til å føle meg velkommen, og jeg støtter, så godt jeg kan, opp om lokalsamfunnet.

Det hjelper kanskje også litt at jeg ser at poden er et talent i fotball, og at vi stadig får tilbakemeldinger på det. Det får meg til å engasjerer meg veldig i barneidretten her.

I tillegg er jeg patriotisk til byen min (Fredrikstad) som jeg er veldig stolt av på mange måter.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 15:05   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er godt å høre det ikke er bare meg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 15:05   #17
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg er langt, langt, langt under middels lokalpatriotisk. Og har egentlig ikke den helt store troen på at det skal endre seg når jeg får skolebarn til neste høst.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 15:53   #18
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har blitt lokalpatriot på mine eldre dager. Det henger nok sammen med at 1) jeg har flyttet noe vannvittig mye i mitt voksne liv og savnet et sted å føle tilhørighet til, 2) jeg har aldri følt noen sterk tilhørighet til stedet der jeg vokste opp, selv om hele familien bor der, 3) det viser seg at familien min opprinnelig stammer fra stedet der jeg bor nå (det finnes t.o.m en bygning som bærer mitt etternavn), og 4) jeg har et barn som gir meg tilknytning til lokalmiljøet.
(Dessuten er det verdens beste by. )

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 21:41   #19
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Til der jeg bor? Nei. Til der jeg kommer fra? Oh yes.

Gammel 23-09-10, 21:43   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Etter at jeg fikk skolebarn, og dermed mer tilhørighet til miljøet og stedet der jeg bor, så har jeg kjent noen forbløffende blaff av lokalpatriotisme. Tidligere har jeg vært glad i stedet jeg bor, og jeg har trivdes godt, men dette er anderledes.

Jeg fniser ikke lenger hemningsløst av kaker oppkalt etter stedet, jeg grubler på hvordan skolen skal få en god plassering i barnetoget på 17. mai, jeg heier på at lilleputtlaget skal slå ut en annen bydel i en eller annen cup, det gleder meg at barnet mitt skal kunne identifisere seg med akkurat dette stedet, jeg syns sanger om stedet kan være litt fine, til tross for at de er bløte og dårlig diktet, og jeg har blitt veldig opptatt av lokalhistorie.

Er dette normalt? Eller er det et tegn på at jeg har blitt gammel?

Har du det sånn med stedet der du bor? Hvordan gir det seg utslag?

Haha! Ja, etter at jeg fikk skolebarn, så har jeg blitt sånn. Jeg føler en enorm tilhørighet til bydelen vi bor i. Man får i tillegg et enormt nettverk etterhvert.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.