Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Statistikk-spørsmål fra kvalitativ metode-fantast

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-10, 11:25   #1
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Statistikk-spørsmål fra kvalitativ metode-fantast

Det er pinlig å ikke kunne noe statistikk når jeg skal ha metodeundervisning for studentene mine. Jeg bruker aldri kvantitative metoder selv, og det jeg en gang har lært har visst gått i glemmeboka...

Hvordan er dette med N og signifikans? Gjelder det kun når det er et utvalg av populasjonen, og ikke når hele populasjonen er tatt med?

For eksempel: Befolkningsstatistikk for en kommune sammenlignes med tall for fylket og landet. Siden alle kommuner i fylket og landet er tatt med er N = hele populasjonen? Og forskjeller i f.eks. andel vestlige innvandrere kan regnes som signifikante uansett?

Statistikken kommer fra SSBs kommunedata. Bruker de kun fullstendige folketellinger i slike sammenhenger, altså at andelen av innvandrere, barn 0-17 år osv er beregnet på grunnlag av N = populasjonen?

Opplys meg!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34.