Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vask av grønnsaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-10, 22:03   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vask av grønnsaker?

Hvordan vasker dere grønnsaker?

Jeg skylle godt i vann, men allikevel blir jeg ikke kvitt alle smådyr. Her om dagen sto jeg eviglenge med noen brokkolikvaster. Det var nemlig flere smådyr inni der som satt godt fast. En ting var de som satt ved stilken, men det var flere litt lenger inni buketten og. Og skal jeg stå og finlete inni hver kvast så kan det ta sin tid.

Kan legge til at grønnsaker som brokkoli, blomkål og salat er økologisk og da kke sprøytet. Derfor smådyr.

Sist redigert av Éowyn : 29-09-10 kl 22:09.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 22:06   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av grønnsaker?

Brokkoli og blomkål: Legger i kaldt vann hvis jeg gidder, skyller hvis ikke. Har aldri/ sjelden sett dyr.

Purre: Et herk. Faders dritt å vaske. Men utrolig godt å spise.

Paprika: Skyller og gnikker. De er vel sprøytet mer enn norske blomkål, antar jeg.

Rotgrønnsaker: Spiser sjelden. Vasker, skreller, skrubber eller noe sånt. Kommer an på.

Selleri: Skyller.

Salat: Skyller eller legger i kaldt vann.

Løk: Ingenting. Bare skreller.

Jah.. Hva mer? Agurk? Tomat?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 22:09   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

brokkoli og blomkål skal vel ligge og flyte i vann? Det har jeg lært av mamma, og sett smådyr flyte opp. Evt lest noe om salt i vannet også?

Ellers skyller jeg det meste, bortsett fra det jeg skreller.

Gammel 30-09-10, 08:35   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grønnsaker med fare for småkryp legges alltid i saltvann et kvarters tid, rotgrønnsaker skylles og børstes, andre grønnsaker skylles.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 08:38   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Grønnsaker med fare for småkryp legges alltid i saltvann et kvarters tid

Hvilke grønnsaker snakker vi om da?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 08:41   #6
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Brokkoli og blomkål Divine, fordi det er vanskelig å se de pga tettheten i bukettene.

Jeg er lat og skyller de bare, de skal jo kokes uansett... Skal de spises rå, er jeg litt mer nøye da.

Gammel 30-09-10, 08:44   #7
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvilke grønnsaker snakker vi om da?

Blomkål, broccoli og salater.

Gammel 30-09-10, 08:48   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Brokkoli og blomkål Divine, fordi det er vanskelig å se de pga tettheten i bukettene.

Jeg er lat og skyller de bare, de skal jo kokes uansett... Skal de spises rå, er jeg litt mer nøye da.

Jeg tror knapt nok jeg har skylt dem en gang. Og jeg har aldri sett småkryp. Men nå begynner jeg garantert å studere grønnsakene veldig nøye.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 08:59   #9
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tror knapt nok jeg har skylt dem en gang. Og jeg har aldri sett småkryp. Men nå begynner jeg garantert å studere grønnsakene veldig nøye.

Jeg har ikke sett småkryp i brokkoli eller blomkål før vi begynte å kjøpe økologiske direkte fra gård. De i butikken er jo sprøytet.

Gammel 30-09-10, 09:32   #10
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Det man ikke vet om har man ikke vondt av. Larvene er jo i samme farve som grønnsaken og smaker nok det samme også, kan ikke tenke meg det er farlig å spise de...

Gammel 30-09-10, 09:34   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skyller alt ganske fort .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 09:36   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Det man ikke vet om har man ikke vondt av. Larvene er jo i samme farve som grønnsaken og smaker nok det samme også, kan ikke tenke meg det er farlig å spise de...

Jeg kjøpte en blomkål i sommer, og jeg skal love at de 2 cm lange, kjøttfulle larvene IKKE var i samme farge, de var nemlig nesten selvlysende grønn

Gammel 30-09-10, 09:43   #13
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Standard

Ok, det var litt forskjell på de søte små jeg har sett.

Gammel 30-09-10, 09:54   #14
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Brokkoli og blomkål skjæres bare opp og hives i kokende vann. Kjøper alltid økologisk men har aldri sett småkryp.

Gammel 30-09-10, 09:55   #15
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Har sett svarte også jeg, i blomkål. Fra butikken, sprøytete greier.

Gammel 30-09-10, 09:56   #16
Malama

Malama sin avatar

Standard

Så dem altså fordi de kom ut når grønnsakene lå i vann...

Gammel 30-09-10, 09:57   #17
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

De småkrypene jeg så i brokkolien kom ikke av når jeg skylte i vann. De holdt seg fast som om det gjaldt livet. (Noe det også gjorde.)

Gammel 30-09-10, 10:18   #18
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Økologiske grønnsaker har mer småkryp for de er ikke sprøytet fulle av giftstoffer. Noe herk men om ungen spiser et lite kryp i ny og ne er sikkert bedre en at hun får i seg sprøytestoffer tenker jeg
Jeg derimot er så gammel og full av gift og faenskap at jeg lett spiser vanlige grønnsaker uten å vaske de engang. Broccolien er så fin og fersk om dagen atte, billedskjønn nærmest

Gammel 30-09-10, 10:19   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

De småkrypene jeg så i brokkolien kom ikke av når jeg skylte i vann. De holdt seg fast som om det gjaldt livet. (Noe det også gjorde.)

Men disse småkrypene i vanlig brokkoli - den er jo pakket i plastikk ikke sant?

Gammel 30-09-10, 10:22   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg bare skyller raskt under vann, det gjelder de fleste grønnsaker. Skreller jeg det gidder jeg ikke å skylle.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.