Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

På skolen: vann eller lettsaft?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-10, 16:59   #1
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På skolen: vann eller lettsaft?

Mine 3.klassinger drikker vann på skolen. Altså de får med seg drikkeflasker med vann. Som regel får vi drikkeflaskene i retur nesten helt fulle, det er gjerne tatt en slurk eller to. I det siste så har det hendt en gang eller to at jeg har sendt med dem lett appelsinsaft som overraskelse, og flaskene kommer tilbake tomme. Jeg forstår det slik at det er flere i klassen som får med lettsaft (uten at dette skal være noe argument, men det kan nå nevnes), noen får visst også iste.

Selv drakk jeg alltid saft og klarer ikke den dag i dag å bare ha med meg en flaske med vann på skolen, det må være noe med smak i. Den fellen vil jeg egentlig ikke at barna skal havne i, men så er det dette med å få i seg nok væske i løpet av en formiddag også. De er jo vant til kun vann som hverdagsdrikke fra de var ørsmå, så de liker jo vann, men jeg synes det virker som om de får i seg ALT for lite vann i løpet av skoledagen.

Hva tenker dere rundt dette? Jeg vet jo egentlig at vann er best, men jeg vakler litt, kjenner jeg.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:02   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: På skolen: vann eller lettsaft?

Vi opplever det samme med vår førsteklassing. Hun er glad i vann, men får tilbake full flaske hver dag. De få gangene hun har fått med tynn saft, turdag, har flasken vært omtrent tom. Jeg håper vi får i gang en melkeordning på skolen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:17   #3
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Melk,
Han har flaske på skolen så han kan fylle rent kaldt vann i når han er tørst. De alle har det.Og vann drikker han mye av

På turdager får han fun saft med, for at han tåler ikke jus eller annen saft(Tåler ikke fruktose/sukker så alt av jus er utelukket og kakao)

Sist redigert av Honda : 30-09-10 kl 20:11.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:25   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner problemet med at de ikke drikker nok, men jeg synes saft (uansett om den er lett eller ikke) er en særdeles dårlig løsning på problemet. Jeg har ett barn på skole og hun har med seg vann. Det var tidligere vanskelig å få henne til å drikke nok, men saft har aldri vært vurdert (vi har ikke saft i hus til hverdags). Jeg snakket i steden med læreren hennes og ba om at de minnet ungene på å drikke i løpet av skoledagen. Nå har de innført faste "drikketider" i starten av hver time. Ungene er ofte tørste etter friminuttene. I tillegg oppfordrer hun dem til å fylle opp flaskene, eller eventuelt tømme ut medbrakt lunkent vann og erstatte med kaldt, friskt vann fra springen på klasserommet.

Lettsaft er forøvrig etter min mening ikke egnet til barn pga mye kunstige søtstoffer osv. Gi de heller ordentlig saft en sjelden gang.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:30   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lettsaft er helt uaktuelt, i likhet med lettbrus. Men nå er min skolejente veldig glad i vann, så problemstillingen er ikke særlig relevant.

Jeg tenker: hvis saften blir drukket opp, men ikke vannet, er ikke det fordi ungen plutselig er fryktelig tørst de dagene det er saft i drikkeflasken og ikke tørst de dagene det er vann. Saften drikkes fordi det er godt, ikke fordi ungen er tørst. Hvis ikke ungen drikker vann, så er h*n kanskje ikke særlig tørst.

Jeg mener bestemt det er best å være streng på at vann er tørstedrikk. Alt annet er kos (med et lite unntak for melk).

Gammel 30-09-10, 17:36   #6
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Vann, så klart. Er ungene tørste, så drikker de vann. Lettsaft er overhodet ikke noe alternativ - i alle fall ikke her i gården.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:37   #7
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Enig med de andre over her. Jeg syns ikke lettsaft er noe bedre enn vanlig saft. Tennene liker ikke lettsaft heller, også har man de skumle søtningsstoffene. Lær heller barnet å drikke vann, og gå inn på melkeordning om det tilbys.
Vann er tørstedrikk, saft er kosedrikk.

Gammel 30-09-10, 17:38   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville aldri i verden sendt med saft på skolen, og enda mer aldri i verden når det gjelder saft med aspartam og xylitol og hva nå all elendigheten heter. Hvis man er tørst så drikker man vann. Klarer ikke mene noe annet enn at det er idiotisk å venne seg til å måtte ha saft, sorry. Tredjeklassingen får skolemelk + at de får vann til maten på SFO (ett glass saft (ikke light) hver på fredager, til utrolig stor glede). Jeg regner med at han drikker vann om han er tørst utenom dette. Menneskene er vel skapt for å regulere det sånn rimelig greit selv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 18:07   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi drikker eplejuice blandet med vann i stedet for saft her i huset. Altså bittelitt eplejuice (eller annen juice) og mye vann. Så det har hendt jeg har sendt med det av og til, selv om det går mest i vann, og kakao på kalde vinterdager. Jeg kan også blande juicen med kullsyrevann, da blir det "brus", ungene digger det og det er jo i hovedsak farris bare med ørlite eplejuice oppi.
Jeg har også ofte en neve frosne bær oppi vannglassene deres, det ser fint ut og holder vannet kaldt, og når de etterhvert smelter, lager de god smak på vannet.

Gammel 30-09-10, 18:09   #10
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Vann. Saft eller juice er uaktuelt.

Gammel 30-09-10, 18:14   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flaskevann kan smake ganske guffent, jeg liker det ikke selv. Særlig når det har ligget noen timer i sekken. Urk. Lunkent og med plastsmak. Noen plastflasker gir mer smak enn andre.

Har du prøvd sånne metallflasker, eller termos, sånn at vannet holder seg friskt gjennom dagen?

På skolen hos oss har de en "kafe" i hjørnet, der de kan sette seg og spise og drikke litt om de trenger det. Der står det glass og vannmugger med friskt vann.

Gammel 30-09-10, 18:25   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sender med vann på flaske. Den kommer nesten full tilbake hver dag, men er bedre de dagene jeg husker å si, før han går, at han må drikke. Saft og juice er ikke aktuelt til hverdags på skolen. Han tåler ikke melk, hvis ikke skulle han fått det også.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 18:27   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville fortsatt med vann, enig med Mim i at man ikke er tørst (nok) hvis man må ha saft for å drikke. Men likte Isets forslag med en neve frosne bær oppi vannet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 18:30   #14
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi sender ikkje med drikke vi da.... Ungane får melk på skulen, og i tillegg har dei kopp med navn slik at dei kan hente seg vatn når dei er tørst.

Men eg har jo ingen oversikt over kor mykje ho drikk.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 18:31   #15
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Jeg sender med vann, men for at den ikke skal bli lunken så fyller jeg godt opp med isbiter. Ellers så får de melk også, den den er jo bare til måltidet på skolen så litt vann blir det utenom.

Gammel 30-09-10, 18:33   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke sendt med vann på skolen om det ikke var en spesiell anledning. Her går det i vann hver dag. Min er 8 og jeg tenker ærlig talt at om hun ikke drikker så er hun vel heller ikke så veldig tørst. Hun er stor nok til å regulere væskeinntaket selv. Hun hadde garantert tømt flaska hver dag om det var saft i den, men ikke pga. tørste.

Både lettsaft og sukkerholdig saft og iste er uaktuelt som daglig tørstedrikk her i huset. Syns det er rart at det er mange i klassen til HI's barn som får det med seg hver dag. Vesla og venninnene her er helt sjokkert over en i klassen som får med seg bolleposer og sånn, men det er fordi det hører til sjeldenhetene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 19:32   #17
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Våre får ikke med seg drikke annet enn på turdager, men hvis de skulle hatt med seg drikke daglig ville det garantert vært vann. Saft er helt uaktuelt.

Selv har jeg alltid med meg vannflaske, og når det gjelder å holde vannet friskt så pleier jeg å legge en halvfull flaske vann i fryseren på kvelden, og så fyller jeg den opp med kaldt vann på morgenen. Da holder vannet seg iskaldt og friskt i timesvis.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 19:33   #18
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Ca en gang i uka får frøkna her ha med utvannet juice eller saft. Ellers går det i vann. (Hun ønsket ikke skolemelk i år..)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 19:34   #19
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde vært uaktuelt for meg å sende med lettsaft. Mine får saft en sjelden gang, de dagene det f.eks er aktivitetsdag eller turdager.

Gammel 30-09-10, 19:34   #20
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg hadde ikke sendt med vann på skolen om det ikke var en spesiell anledning.

Makan til kjip mor altså.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.