Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-10, 09:21   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?

Jeg har lagt merke til at mange her på forumet har relativt sterke holdninger for/imot både det ene og det andre når det gjelder kosthold, og lurer på hvordan dere kommuniserer dette til omgivelsene og spesielt barna deres.

Det er jo en kjennsgjerning at innenfor kosthold forandrer vitenskapen seg, og det som var anbefalt i går kan like gjerne stå på fy-lista i dag. I tillegg viser ofte ulike forskning til helt forskejllige resultater, et eksempel er kunstig søtningsstoff.

Sist, men ikke minst er det jo slik at ulike individer har helt forskejllige behov innenfor ernæring, og mange trenger kostholdstilpassninger på grunn av sykdom som går på tvers av det som er gjengs oppfatning om hva som er sunt/anbefalt.

Lærer dere ungene deres til å være vidsynte og aksepternede ifht andres kostholdsvaner, eller blir det såpass moraliserende at det i skolegården snakkes om de som har med seg sjokolademelk eller lettsaft på flaske, boller i matboksen eller spiser noe som kanskje ser usunt ut men kan være like sunt som ei grovbrødskive med leverpostei (f. eks matmuffins, grove boller) eller som faktisk er sunt og nødvendig for akkurat denne personen?

For å si litt om egen misjonering/moralisering, så har jeg sterke meninger om kosthold, og er veldig opptatt at man skal lage mat fra grunnen av rene råvarer.
Jeg har også en hung-up på det meste av kyllingen som selges, og kan ikke forstå at folk greier å spise noe som får så dårlig behandling.
I tillegg er jeg allergiker, og har et barn som krever ganske mye tilpassninger i kostholden på grunn av sykdom.
Jeg kan nok både misjonere og moralisere, men har som mål å bli mer tolerant ovenfor andres disposisjoner innenfor kosthold og forstå at andre har andre synspunkter enn meg.
Jeg prøver også å lære datteren min opp til samme toleranse, og at høylydt kritikk av andres matboks er en uting.

Sist redigert av Nextlife : 01-10-10 kl 09:22. Årsak: lite tillegg
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.