|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Da er det 1. oktober, og diskusjonstråden for septemberboken er offisielt åpnet.
![]() |
#2 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Tja, hva skal man si.
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Dette er en av de fineste barndomsskildringene jeg har lest på lenge. Det er en helt klassisk oppvekst-i-feil-omgivelser-fortelling, og at disse omgivelsene er svartgrå og morbide, er nydelig neddempet og tas fullstendig for gitt av Bod. Og sånn er jo barn – de aksepterer det de presenteres for som normalt. Tenk hvordan vi får vite at Silas er vampyr, for eksempel: «Silas, who consumed only one food, and it was not bananas». For Bod er dette helt irrelevant, han er bare en sterk og totalt pålitelig formynder for ham. Og Miss Lupescu!
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 02-10-10 kl 15:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Jeg er ikke engang helt ferdig med boken enda, men jeg må bare påpeke at det er masse paralleller med Kiplings Jungelboken her. Det slo meg flere ganger, tidlig i boken, at Silas minner veldig om Bagheera, den svarte, ensomme panteren som er Mowglis beskytter og mentor. Jeg tror ikke det er tilfeldig at det på slutten av kapittelet Dance Macabre står at "[Silas] looked almost heartbroken then, and Bod found himself scared, like a child who has woken a sleeping panther" - jeg gjetter at Gaiman gjorde det for å minne om assosiasjonen. (Som BM påpekte da jeg sa det til ham, er jo også tittelen på boken ganske lik.) Bod har mye til felles med Mowgli; begge blir foreldreløse veldig tidlig, og begge blir tatt opp i et etablert samfunn som de i utgangspunktet ikke hører til, og der det i utgangspunktet er motvilje blant befolkningen mot å blande seg inn i saken og bry seg om et levende menneskebarn. Begge får adoptivmødre som er veldig normale (nærmest småborgerlige) i sitt eget samfunn, som er kjærlige og som forsvarer "sønnen" sin overfor de andre, og begge trenger mer - både mer opplæring og mer beskyttelse - enn det "familien" kan gi dem, så de får en outsider med utvidet perspektiv (og krefter) som kombinert livvakt og mentor. (Og mens jeg tenkte på det, kom jeg på at Sirius har litt den samme rollen i forhold til Harry Potter - Sirius er riktignok ikke svart eller svartkledt, som Bagheera og Silas, men han heter Black i stedet.)
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Det stemmer visst, Skilpadda, men det hadde jeg ikke tenkt på. Du og Toffen mener så flotte ting om boka at jeg synes mine betraktninger blir så enkle.
![]() |
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Gaiman gjør forbindelsen til Kipling ganske klar i forordet. Nå fikk jeg jo lyst til å lese Jungelboken (sikkert på tide).
![]() |
#7 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Å, er det her dere er!
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)
Du er ikke alene. Jeg skjønte heller ikke at Silas var vampyr selv om jeg stusset litt over "ikke spiser bananer".
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Ghoul vet jeg ikke hva heter på norsk, men det er et etablert begrep på engelsk; "1. an evil spirit or phantom, especially one supposed to rob graves and feed on dead bodies. 2. a person morbidly interested in death or disaster." sier dictionarien min. Et slags gravrøvermonster, altså.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 04-10-10 kl 23:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Takk for ordbokopplysning Skilpadda!
![]() |
#11 |
flisespikker
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Jack-ene var et kult konsept, og det kan jo umulig fungere å oversette noen av dem. (For eksempel skjønte jeg kjapt at "Mr. Frost" måtte være en Jack (og høyst sannsynlig den Jack), siden Jack Frost er en kjent figur. Og alle Jackene hadde etternavn som tilsvarte forskjellige kjente uttrykk eller mer eller mindre mytologiske figurer.) "Jack of all trades" er jo et et idiom - det betyr en person som kan alt mulig, en som kan gjøre hva som helst. De høres ut til å ha vært en slags hemmelig orden, som på en måte dekket alle områder der det gikk an å ha makt. En orden som trakk i trådene i kulissene på alle mulige områder, liksom. Jeg vet ikke om det var noe poeng i å drepe hele familien, det høres ut som om det bare var Bod som var trusselen, ifølge den gamle spådommen, men de ville vel bare være sikre, da? (Og det er jo veldig klassisk at man får noe til å skje, noe som har blitt forutsagt, nettopp fordi man prøver å forhindre det. Hadde de ikke prøvd å drepe Bod som liten, ville han jo aldri blitt noen trussel for dem.)
![]() |
#12 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Da har vi tolket det ganske likt, Skilpadda. Jeg hadde et øye på storebror i bassenget under store deler av boka, så jeg må sjekke om jeg har fått med meg ting og tang.
![]() |
#13 |
Erfaren nok
|
![]() |
#14 |
Textrovert
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Nå er det meste sagt her, så jeg har lite å tilføye. Annet enn at jeg heller ikke skjønte at Silas var vampyr. Og det med at Mr. Frost var Jack tok også sin tid å forstå. :treg:
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Det er to utgaver, med forskjellige illustratører, Dave McKean og Chris Riddell
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Jeg syntes McKeans illustrasjoner var aldeles nydelige, og kjempefint integrert med teksten. Men Riddells ser jo også veldig fine ut, og helt annerledes. Satiriske.
![]() |
#17 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman):bidrar:
![]() |
#18 |
Mother of Dragons
|
Det vi si at man kan kjøpe begge eller trekke lodd egentlig da.
![]() |
#19 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)Jeg lånte på biblioteket og de hadde kun den med McKean sine illustrasjoner. De er mer voksenvennlige enn de andre, ser det ut til. Selv om at jeg hadde skjønt at Silas var vampyr kun ved å se forsiden på Riddell-boka.
![]() |
#20 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Diskusjonstråd: The Graveyard Book (Neil Gaiman)At den fantes uten McKeans illustrasjoner var en overraskelse; jeg har latt være å kjøpe den på Kindle (som er ikke så god på bilder og bokdesign) fordi jeg har oppfattet illustrasjonene som nært knyttet til historien. (Kindleutgaven ville naturligvis vært i tillegg til papirutgaven for denne – dette bok jeg kunne tenke meg å ha med meg.) Men kanskje jeg skal kjøpe en Kindleutgave likevel da, den koster bare 40 kroner. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|