Hjemsendt fra skolen pga. lus
Ja, det skjedde med andreklassingen tidligere i uka. Litt utpå formiddagen fikk mannen en telefon der de ba ham hente henne fordi læreren hadde observert en lus i håret hennes. (De hadde prøvd å ringe meg først, men jeg har en jobb der jeg ikke er tilgjengelig på telefon hele tiden.) Jeg snakket så med mannen min litt etterpå, da var han på vei hjem fra jobb for å hente henne. Det var forsåvidt ikke overraskende at hun har lus, for det har vært et skikkelig utbrudd blant jentene i klassen og det skal vel godt gjøres at alle får utryddet krypene ifm. første runde med behandling. Dermed blir det vel gjerne gjensmitte. Det er likevel to ting jeg reagerte på, når jeg fikk summet meg litt:
Det ene er at hun faktisk ble sendt hjem pga. dette. I infofolderen om lus som skolen har delt ut står det nemlig ettertrykkelig at det ikke er nødvendig med hjemsendelse av barnet fra skole/bhg ved observasjon av lus hos barnet, da lusene jo gjerne har vært der en stund allerede og noen timer til eller fra ikke spiller noen rolle. Det andre jeg også reagerte på, var telefonen jeg fikk fra SFO litt senere på dagen (da skoletiden var over), der den SFO-ansatte sier at "de savner" [navnet hennes]". Ingen hadde nemlig tatt seg bryet med å gi beskjed til SFO, og andreklassingene blir jo ikke fulgt til/fra skole/SFO.
Jeg kommer nok til å ta opp dette med læreren, for jeg sitter med en dårlig smak i munnen av hele greia. Jenta mi hadde blitt tatt ut på gangen etter at læreren hadde observert lusa, og deretter blitt sendt hjem. Hun var lusefri (etter alt jeg vet, og jeg gredde og lette grundig i den perioden) etter første runde med behandling, så hun er garantert ikke den eneste med lus nå heller. Men hun har lysblondt, glatt hår som lusa synes lett i.
Hva syns dere? Hadde dere reagert om barnet deres ble sendt hjem på denne måten?
|