Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Poden vil lage mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-10, 07:48   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden vil lage mat

Poden kunne fastslå at han ikke kunne å lage mat. Og hva skulle han liksom da gjøre når jeg døde?
Enden på visa er i hvertfall at på fredag tar jeg fri, også skal vi bake og lage oss mat.

Frokosten blir helt enkel med brød og pålegg, mulig lunsjen også. Men vi skal bake rundstykker og brød, også skal vi lage en svært enkel middag.
Jeg tenkte suppe, siden det vil passe bra med hjemmebakte rundstykker til. Men Poden er ikke overdrevet glad i suppe.

Noen barnevennlige middagsforslag som innebærer litt kutting og helst litt røring?

Gammel 04-10-10, 07:50   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poden vil lage mat

Det åpenbare: Lapskaus.

Min minste begynte med eggerøre.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 07:55   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eldste begynte også med eggerøre. Da var hun 2, 5. (Svak varme og med visp i kjele). Skjære sopp, forme kjøttboller, vaske poteter, rive salat og sånn funker fint for små barn.

Min yngste elsker å knuse egg og lager gjerne pannekakerøre sammen med meg. Hun fylte to nettopp. Hun liker å røre, dekke bord og få små oppgaver som hun kan klare SÆLL! SÆLL!

Jeg har med ungene på det aller meste på kjøkkenet, og det krever etter min erfaring at man er litt , så ingenting blir ødelagt og alle nærulykker forhindres (gjelder mindre barn enn poden din, antar jeg) og at man hele tiden snakker seg gjennom oppgavene og delegerer underveis. Femåringer kan gjøre det aller aller meste sammen med en voksen på kjøkkenet.

Gammel 04-10-10, 08:16   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden har vært med på flaut lite middagslaging fra før, så jeg tror nok jeg skal være innstilt på at lista må legges lavt. Eggerøre er så kjedelig, og det er ingen av oss som er veldig glad i det, så jeg tror ikke det blir det vi lager på fredag. Men lapskaus var ikke så dumt. Da blir det mye kutting og mye røring. Også spiste Poden kantarellsuppe med alskens godsaker i i går, så det er jo faktisk en mulighet.

Men jeg kan jo så vidt å lage mat selv ...

Gammel 04-10-10, 08:28   #5
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er det han liker da?

Gammel 04-10-10, 08:34   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Han liker egentlig veldig lite, ville jeg sagt, men han er tydeligvis inn i en ny periode nå. Han har aldri ville spist vått og mushy før, og heller ikke mat som er veldig blandet, men nå har han jo spist både suppe, pizza og kjøttboller med ymse ingredienser i, så det spørs om han rett og slett begynner å bli litt mer tøff.

Pizza må jo også være greit å starte med.

Gammel 04-10-10, 08:39   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Taco!
Det er vel omtrent eneste gangen poden her (på snart 4) er med å hjelper til på kjøkkenet. Da kan han få kutte masse grønnsaker og etterpå er han med å fylle sin egen fahitas som vi pakker inn sammen.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 08:43   #8
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Pizza er veldig greit å starte med, særlig siden dere likevel har planlagt å bake.

Gammel 04-10-10, 08:43   #9
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tenker spaghetti bolognese jeg da. Det har 6-åringen lagd siden hun var 4 år.

Gammel 04-10-10, 08:48   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Når vi skal pratekoselage mat er lapskaus en sikker vinner. Smådrøs over kutting og småspising av lasset.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 08:52   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Jeg tenker spaghetti bolognese jeg da. Det har 6-åringen lagd siden hun var 4 år.

Poden spiser ikke pasta. Og til nå, ikke saus av noe slag. Og ikke kjøttdeig. Alldeles ikke kjøttdeig. :enkel gjeng:

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Når vi skal pratekoselage mat er lapskaus en sikker vinner. Smådrøs over kutting og småspising av lasset.

Jeg helller også den veien. For jeg tenker at om han småspiser av lasset hele veien, så har det ikke såååå mye å si om han ikke vil smake når det er ferdig. Lapskaus er jo blandet, våt, mushy mat. Det er derfor jeg er litt usikker på hvor suksessfylt det blir. Men jeg vil jo ha lapskaus.

Gammel 04-10-10, 09:01   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner at min "du kan gå på kjøkkenet ditt og lage en kopp kaffe til pappa mens mamma jobber litt her"-tilnærming sikkert ikke er den smarteste...

Det virker bare som den beste løsningen å holde en turbo toåring ute fra kjøkkenet når jeg lager mat... Ok, langitdsplan. Rydde kjøkkenet. Slikkelig. Så han ikke når tak i en kniv jeg ikke visste var innen rekkevidde. Og deretter finne frem noe og stå på og invitere ham til å være med. Men kutting med kniv er det vel et stykke til for en toåring... Nåja, siden jeg uansett skulle sanere det kjøkkenet først, er han sikkert fire....

Gammel 04-10-10, 09:18   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sopp kan kuttes med smørkniv, Malama. Ost også. Og banan.

Kirsebær; du burde kjøpe en kokebok som passer for dere begge.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=1573491

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?...r=1&cid=203763

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=margit%20vea&p=1&r=1&cid=207 910

Jeg vil avbefale Superkokkene, den har tidenes vondeste vaffeloppskrift og er full av usunne ting som ikke engang er godt.

Sist redigert av Harriet Vane : 04-10-10 kl 10:38.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 09:25   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Toåringer kan fint kutte, Malama. Og den til Margit vea ønsker jeg meg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 09:31   #15
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min toåring har ikke mer vett enn at han spiser på knivene...

Gammel 04-10-10, 09:32   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa har alltid likt å hjelpe meg med å lage mat. Hun delte opp soppene til middagen fra hun var 18 mnd. Og så må jeg bare leve med at de ikke ser helt ut som de hadde gjort det selv. Nå er hun 5,5 og kan egentlig gjøre det meste på kjøkkenet, men når det er snakk om varrme ting så gjør hun det sammen med meg.

Et forslag er at Poden får være med å bestemme hva som skal lages.

Når det gjelder mine unger er det dessverre ikke noen sammenheng mellom å hjelpe til og å like maten. Ungene mine er svært kresne, og snuppa spiser ikke flere grønnsaker selv om hun har delt dem opp.

Gammel 04-10-10, 09:36   #17
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pannekaker?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:39   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Min toåring har ikke mer vett enn at han spiser på knivene...

Du må bare begynne, tror jeg. Gi ham oppgaver og skryt og skryt.

Gammel 04-10-10, 10:40   #19
Malama

Malama sin avatar

Standard

Han elsker jo i alle fall liksommatlaging (fikk lekekjøkken til bursdagen) så interessen er jo tilstede. Ja, vi får prøve på noe han kan hjelpe til med en dag jeg har litt overskudd...

Gammel 04-10-10, 10:50   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Han elsker jo i alle fall liksommatlaging (fikk lekekjøkken til bursdagen) så interessen er jo tilstede. Ja, vi får prøve på noe han kan hjelpe til med en dag jeg har litt overskudd...

Nei, nei, det er ikke sånn man gjør det. Det er ikke et ProsjektTM. Det er daglig og selvfølgelig deltagelse. Ikke noe FØSS. Du bare tar ham med på kjøkkenet når du skal lage noe og så gjør han noe og så gjør du resten og så snakker dere sammen mens dere holder på. Dekking holder ham antagelig sysselsatt det meste av tiden, en og en tallerken, en og en gaffel osv.

Våre hjelpemidler:

Bolmen, 45 kr. på IKEA.

Bekväm, 79 kr. på IKEA

Plastboller helst med litt tyngde og gummi under. Margretebollene er fine. Plastredskaper, enkel tilgang til tørrvarer (i dype skuffer) og godt humør. Det blir litt gris, men det er verdt det!

Har du sett fjeset på en toåring som har laget vafler nesten selv?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:35.