Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-10, 21:30   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?

Da tenker jeg på i sjekkesituasjoner. Og ikke nødvendigvis smarte, det var en tabloid overskrift. Det er vel like mye høyt utdannet eller ambisiøs jeg mener. Da vi studerte (medisin), var det et veldig dårlig sjekketriks å avsløre studieretning. Da stakk mista guttene interressen umiddelbart. Trikset var derfor å utgi seg for sykepleierstudenter, det var veldig mye mer interessant. Våre mannlige studiekamerater gjorde motsatt, de løy på seg utdanning og ambisjoner de strengt tatt ikke hadde.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg overhørte en diskusjon blant noen ungdommer i studentalder idag. Hvor et par jenter erklærte at "Nei, EU, det har jeg ikke fulgt med på. Jeg aner ikke engang om Norge er med eller ikke". Hvorpå guttene tegnet og forklarte og virket smarte. Nå synes jeg det er et fantastisk dårlig tema å spille ignorant på, men det går vel ikke an at de faktisk hadde så lite peiling som de påsto disse jentene? Jeg håper i hvertfall ikke det. Samtidig håper jeg det etterhvert er greit for jenter å flagge ambisjoner også. Ikke at kunnskap om hvorvidt Norge er medlem i EU kan gå for ambisjoner, men likevel.

Gammel 07-10-10, 21:47   #2
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?

Tja jeg vet ikke. Tror det kan være lurt jeg så slipper man unna froskene med det samme. Ekte prinser lar seg selvfølgelig ikke skremme av litt smarthet.

Gammel 07-10-10, 21:47   #3
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Dette har vi snakket mye om i venninnegjengen i det siste, hvor vi er mange som har "mandige" jobber. Min manns venner skryter av at deres koner er feminine som har typiske kvinneyrker. De tror nok at min mann misunner dem det. Det er det som er "hot". Jeg opplever for eksempel at min mann og jeg på en fest vil bli behandlet svært ulikt. Min mann vil av ukjente få spørsmål om hva han driver med. Jeg vil få spørsmål om vi har barn. Om jeg våger å bevege meg inn på mennenes arena ved å blande meg i samtaler om politikk, business e.l. så blir det ubehagelig. Det er ikke velkomment. Og det er ikke fordi jeg er brautende eller besserwisser, jeg er ganske forsiktig av meg i større sosiale settinger. De synes rett og slett det er usexy og uinteressant.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 21:49   #4
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Tja jeg vet ikke. Tror det kan være lurt jeg så slipper man unna froskene med det samme. Ekte prinser lar seg selvfølgelig ikke skremme av litt smarthet.

Kunne ikke være mer enig.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 21:49   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja, sjekkesituasjoner. I would not know.

Gammel 07-10-10, 21:50   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Godt sagt.

Gammel 07-10-10, 23:28   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den eneste personen jeg har sjekket opp de siste 20 årene synes det er toppers med smarte kvinner. :datapunkt:

Ellers omgås jeg mange kvinnelige studenter, og jeg har ikke merket noen slik tendens. Nå skal det sies at jeg ikke ser hvordan de ter seg i selskap med mannlige studenter, så kanskje det er verdt å observere nøyere hvordan slik dynamikk fungerer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 23:31   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare hvis man synes det er et problem at man kvitter seg med tullinger og idioter umiddelbart.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 23:35   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe, dette minnet meg på at det har vært lang tradisjon for ingeniørutdanninga og sykepleierutdanninga på HIO og ha fadderuke sammen.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 23:38   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hm. Dette har vi snakket mye om i venninnegjengen i det siste, hvor vi er mange som har "mandige" jobber. Min manns venner skryter av at deres koner er feminine som har typiske kvinneyrker. De tror nok at min mann misunner dem det. Det er det som er "hot". Jeg opplever for eksempel at min mann og jeg på en fest vil bli behandlet svært ulikt. Min mann vil av ukjente få spørsmål om hva han driver med. Jeg vil få spørsmål om vi har barn. Om jeg våger å bevege meg inn på mennenes arena ved å blande meg i samtaler om politikk, business e.l. så blir det ubehagelig. Det er ikke velkomment. Og det er ikke fordi jeg er brautende eller besserwisser, jeg er ganske forsiktig av meg i større sosiale settinger. De synes rett og slett det er usexy og uinteressant.

Hvilke miljøer er det du vanker i? Til og med jeg, som det er rimelig selvforklarende for tiden at går hjemme og driver dank, får spørsmål om hva jeg bedriver - når jeg ikke går hjemme og bedriver dank. Og sist jeg var ute og sammen med jobben til mannen hadde jeg en lengre samtale med en foretningsforbindelse av ham om krig og fred og politikk og sånn (rettere sagt om hvor man kunne tenke seg å bo i verden, og hvorfor og hvorfor ikke basert på helt andre kriterier enn sol og varme, for å si det sånn). Jeg hadde blitt møkkasur om jeg ble parkert og ikke fikk være med og snakke med med hvem jeg ville.

Gammel 07-10-10, 23:43   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å herregud, Monsoon, jeg hadde blitt så SINT!!!!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 23:51   #12
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner meg igjen i en del av det du forteller om. Min mann og jeg har ganske like utdanninger og heller ikke helt ulike jobber som en konsekvens av dette, men det er ganske mange (dog langt fra alle) sosiale settinger hvor mannen blir spurt om jobb, krig, fred og politikk og sånn, mens jeg visstnok skal være tilfreds med å diskutere bekkenløsning og hvorvidt man er fornøyd med formiddagsmaten i barnehagen.

Men sånn i forhold til sjekking så har jeg ingen personlige erfaringer :barnebrud: , men jeg har faktisk ikke noe inntrykk av at det er sånn i det studiemiljøet jeg observerer til daglig. Tror heller det er status for gutta å ha smart dame, som studererer de "riktige" fagene på det "riktige" nivået.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 23:52   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Jeg kan jo velge å tro at det er intelligensen min som skremmer unna mannfolka.

Gammel 08-10-10, 00:15   #14
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Hehe, dette minnet meg på at det har vært lang tradisjon for ingeniørutdanninga og sykepleierutdanninga på HIO og ha fadderuke sammen.

På UIA ble det arrangert fester for politi og sykepleiestudenter sammen.

Gammel 08-10-10, 00:26   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heldigvis en annen type venner enn Monsoon. Her blir man disset hvis man ikke har lest det siste Morgenbladet og ikke umiddelbart tar bassisten i The Smiths.

Andy Rourke, for de som hadde det på tungen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 00:44   #16
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Bare hvis man synes det er et problem at man kvitter seg med tullinger og idioter umiddelbart.

Helt enig. Klart man skremmer en del unna om man fremstår som selvstending og oppegående, men det burde man kunne leve med. Om man ikke kan være den man er, så er det lite poeng å bli kjent i første omgang uansett.....

Jeg er jo kvinne i et veldig mannsdominert yrke. Har også et ganske sært interessefelt innen faget, og opplever vel heller at det motsatte kjønn blir litt fasinert over at jeg er så lite stereotyp.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 00:45   #17
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg opplever for eksempel at min mann og jeg på en fest vil bli behandlet svært ulikt. Min mann vil av ukjente få spørsmål om hva han driver med. Jeg vil få spørsmål om vi har barn.

Jeg og mannen har samme utdannelse, og lenge jobbet vi begge med saksbahandling i det offentlige. I diverse sammenhenger blir folk ofte imponerte over hans yrkesvalg. De stiller spørsmål til ham vedrørende jobben hans, har spørsmål på egne vegne hvis de lurer på noe innen saksfeltet osv. "Ingen" spør meg eller legger vekt på min utdannelse. Og jeg er slett ikke vond å snakke med.

Greit for meg, altså, jeg har bare merket meg at det er pussig med mye beundrende blikk til ham, og et "å ja" til meg. Når vi er det samme.

Gammel 08-10-10, 01:06   #18
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nok også en annen vennegjeng enn deg Monsoon, for i min omgangskrets er det "frowned upon" å ikke ha gode almennkunnskaper. En god slump Trivia bør man også besitte.

Ikke har jeg opplevd det som beskrives av HI heller. Jeg, som ikke studerte da alle venninnene mine studerte, men alikevel var mye med på fester med deres studiekompiser ble alltid spurt hva jeg studerte og det var ikke spesiellt attraktivt å jobbe i klesbutikk, som var min syssel på den tiden, eller være frisør som en annen venninne var Vi ble faktisk så lei studiemaset at vil til slutt diktet opp vårt eget siv.ing. studie på Gløshaugen for å slippe maset (noen som har hørt om Maskin og Miljø ). Det fungerte utmerket.

Sist redigert av Vianne Rocher : 08-10-10 kl 16:57.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 07:26   #19
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå aner ikke jeg hvordan det er blant dagens 20-åringer, mulig ting har forandret seg. Men jeg opplever at man blir ikke oppfattet som like attraktiv og kvinnelig når man er smart, spesielt ikke hvis man er i et mannsdominert yrke. Det er helt greit i en sosial setting, som venninne osv, da kan man godt være frampå og smart. Men det er mye vanskeligere når det kommer til "kjæreste-greier", da skygger mange menn banen. Da er det tydeligvis skummelt med jenter som de oppfatter som smarte, mens trygt og godt med sykepleiere og slikt (selv om de selvfølgelig kan være smarte også, men det oppveies tydeligvis av noe omsorgsegenskaper)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 07:30   #20
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Barnebrud.

Det er ikke mine venner. Det er helst venner av venner av min mann. : presiserer:. Men merker dere ikke det samme på f eks foreldremøter og andre steder hvor man møter folk man ikke kjenner noe særlig?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:21.