|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Trøtt
|
![]() [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Sommeren er over, og noen av oss forbereder hagen til vinteren.
![]() |
#2 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Tja, ta inn trampolinematta, kanskje?
![]() |
#3 |
bits and pieces
|
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Har tatt inn trampolina og satt bort utemøblene og mer har jeg ikke tenkt til å gjøre. Men nå eier jeg stort sett ikke hage og dessuten flytter vi snart.
![]() |
![]() |
#4 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Hmm, kanskje man skal gjøre seg klare til vinter ja?
![]() |
#5 |
Trøtt
|
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?I fjor var det ekstremkald vinter, som tok knekken på det ene epletreet vårt. (det andre tok elgen...) Om jeg hadde beskyttet røttene før snøfallet tror jeg den ikke hadde fryst ihjel?
![]() |
#6 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Jeg har veldig lite jeg skal gjøre i hagen før vinteren. Staudene lar jeg visne ned og ligge i bedene (har ingen som jeg må ta opp), slik at de visne bladene kan gi ny næring til jorden, men jeg har satt ned 100 blomsterløk - i hovedsak narcisser og liljer, plantet en hekk, og klippet noen busker. I helgen snudde jeg litt på det som ligger i komposten, for å få inn litt mere luft, og kommende helg skal jeg prøve å rydde opp i hageredskapene og legge disse vekk for sesongen. Hagearbeid er ikke slit, det er rekreasjon, og jeg gleder meg allerede til neste hagesesong.
![]() |
![]() |
#7 |
Trøtt
|
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Hageredskapen min henger fint på kroker i garasjen.
![]() |
#8 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Jeg leste her en dag at det var bortkastet å rake, at plenen har godt av løvet, så det tror jeg skal få ligge. Samme med staudene, de har visst godt av beskyttelsen av det døde rusket som ligger over dem, så det skal også få ligge. Jeg har et par urner som må tømmes, noen av pottene har jeg satt lyng i allerede. Mer tror jeg ikke jeg skal gjøre, gitt.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Tror jeg senhøstes skal ha meg en ny tur opp i takrennene. Ble litt overflod i fra dem i vår, og var ganske ekkelt det som skulle plukkes ut derfra.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Carve canem
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?
Jeg er også helt fersk i dette her, og skulle gjerne visst om det fantes en god kalender for hageåret, slik at man blir minnet på det som må gjøres i litt god tid i forveien. Det ser ut som vi er omtrent likt i løypa, for vi har også kjøkkenhagen klar til neste vår. Min bedre halvdel har snekret karmer til meg, som jeg kan plante i. Veldig enkle, men veldig fine også.
![]() |
![]() |
#11 |
Carve canem
Det du plukker ut derfra skal du bare legge rett i blomsterbedene har jeg lest, for det er allerede i ferd med å råtne opp, og vil gi næring til plantene dine.
![]() |
![]() |
#12 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Skal vi se... hagemøblene og trampolinen er tatt inn. Takrennene er renset. Store stauder er skåret ned. Jeg har også beskåret noen sibirlønn som begynte å henge vel mye over uteplassen. I kjøkkenhagen er alt unntatt urtene tatt opp. Urtene er stauder og overlever forhåpentligvis vinteren, de pleier det. Løk har jeg nok av. Jeg har kløyvet resten av veden.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?I kveld har vi fått veden i hus, tømt blomsterpotter for gamle blomster, og båret inn det meste av hagemøbler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Takrennerens, ta inn trampolina. Må fikse utelyset, det er helt mørkt rundt hele huset fordi detektoren som skal merke at det skumrer og mørkner ikke virker som den skal. Så får jeg se om jeg rekker å renske opp for døde stauder før det blir for gufsent ute til å gjøre noe som helst hagearbeid.
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
Denne boken, Hagen gjennom året, er veldig bra synes jeg.
![]() |
#16 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Vi tar inn trampolinen, sørger for at gresset ender opp halvhøyt, raker blader fra plenen og hiver over i bed (vil ha blader som isolasjon), fjerner utemøbler, beiser terrassen hvis vi rekker det, kuperer hekken hvis vi rekker det og planter ut tulipanløk og sånt.
![]() |
#17 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Tok inn alle utemøbler mm. i helgen, samt kastet alle ettårige sommerblomster på hell. Har samlet rosene i krukker og skal sette de litt i le og renske litt i ulike bed. Men skikkelig rydd tar jeg ikke før til våren igjen, enkelte stauder mm. må få tid til å suge tilbake mye av kraften sin, jeg vil ikke luke vekk, kappe spireaen mm. før vi kommer mot mars/april igjen. Vi får se.
![]() |
#18 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?Jeg har plantet hundrevis av løk, bundet opp nye trær og dekket nederste del av stammen med musebeskyttelse. Jeg har tatt inn knoller som skal overvintres i plussgrader, og setter etterhvdrt potter med litt skjøre planter i garasje eller utebod. Hagemøblene er satt inn eller under presenning og gresset er klippet for siste gang. Løv som faller nå utover dekker jeg blomsterbed og trær med. Hekkene er også klippet og potter og arbeidsbord tatt inn. Vannet må også stenges snart. Ja, også har vi hengt opp mat til småfuglene, stablet ved og plantet lyng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Carve canem
Ah, takk for tipset.
![]() |
![]() |
#20 |
...med jordbær...
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?På listen vår står følgende
|
![]() |
![]() |
![]() |