Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Makaronigrateng

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-10, 11:22   #1
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Makaronigrateng

Denne vegetarretten improviserte jeg igår, og anbefaler den sterkt! Selv min kresne 3åring likte den!

-finhakk 10 sjampignon, fres dem i en panne med smør og pepper (ikke salt)

-lag hvit jevning av 2 ss smør, 4 ss mel og en halv liter melk. Tilsett to glass med ferdig tomatbasert pastasaus (tilsammen 1 liter saus), ja du leser riktig! - 2 stk hele feddfrie hvitløk (mos dem først) + rikelig med basilikum, varm opp under omrøring, kok opp, tilsett deretter soppen.

-smør en form og tilsett en pakke makaroni (ikke kok dem først). Riv en hel ost, bland inn halvparten av den sammen med makaronien. Tilsett den kokende sausen over makaronien / osten og bland godt. Dryss over den øvrige osten.

-la stå ca 25 min på 200 grader.

Resultatet? Minner veldig om en god lasagne. Det at man ikke koker opp makaronien på forhånd gjør at den får god konsistens og suger til seg sausen. Det igjen gjør at man slipper å sette til djevelskap som egg i sausen, som man pleier å gjøre i gratenger. xtrabonus: mindre opvask. Neste gang prøver jeg det samme, og tilsetter / steker karbonadedeig (IKKE kjøttdeig. Enorm forskjell! )

Sist redigert av vestlandsfanden : 13-10-10 kl 11:28.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:23.