Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Makaronigrateng

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-10, 10:22   #1
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Makaronigrateng

Denne vegetarretten improviserte jeg igår, og anbefaler den sterkt! Selv min kresne 3åring likte den!

-finhakk 10 sjampignon, fres dem i en panne med smør og pepper (ikke salt)

-lag hvit jevning av 2 ss smør, 4 ss mel og en halv liter melk. Tilsett to glass med ferdig tomatbasert pastasaus (tilsammen 1 liter saus), ja du leser riktig! - 2 stk hele feddfrie hvitløk (mos dem først) + rikelig med basilikum, varm opp under omrøring, kok opp, tilsett deretter soppen.

-smør en form og tilsett en pakke makaroni (ikke kok dem først). Riv en hel ost, bland inn halvparten av den sammen med makaronien. Tilsett den kokende sausen over makaronien / osten og bland godt. Dryss over den øvrige osten.

-la stå ca 25 min på 200 grader.

Resultatet? Minner veldig om en god lasagne. Det at man ikke koker opp makaronien på forhånd gjør at den får god konsistens og suger til seg sausen. Det igjen gjør at man slipper å sette til djevelskap som egg i sausen, som man pleier å gjøre i gratenger. xtrabonus: mindre opvask. Neste gang prøver jeg det samme, og tilsetter / steker karbonadedeig (IKKE kjøttdeig. Enorm forskjell! )

Sist redigert av vestlandsfanden : 13-10-10 kl 10:28.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 10:44   #2
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makaronigrateng

Nam! Denne skal jeg prøve.

Gammel 13-10-10, 17:50   #3
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Kan man bruke pose med hvit saus istedetfor å lage hvit jevning?

Gammel 13-10-10, 17:57   #4
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Det kan man helt sikkert Ine. Men hjemmelaget smaker jo så mye, mye bedre.

Jeg skal prøve denne en dag, takk for oppskriften.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 17:59   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pose-hvitsaus smaker vel noenlunde det samme, men det er jo ingen forskjell på å lage det fra bunnen eller fra pose. Fremgangsmåten er jo omtrent lik, og så slipper man alt det ekstra rælet i posene. *skjønnerikkepoengetmedhvitsauspåpose*

Gammel 13-10-10, 20:09   #6
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den skal prøves!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:19   #7
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ha tilsatt noe grønnsaker, f.eks. finhakket gulrot og brokkoli.

Gammel 13-10-10, 22:06   #8
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor mange personer på denne? 3-4?

Gammel 13-10-10, 22:15   #9
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Pose-hvitsaus smaker vel noenlunde det samme, men det er jo ingen forskjell på å lage det fra bunnen eller fra pose. Fremgangsmåten er jo omtrent lik, og så slipper man alt det ekstra rælet i posene. *skjønnerikkepoengetmedhvitsauspåpose*

Her må jeg si meg enig. Jeg bruker poser av og til jeg altså - mindre og mindre riktignok, men skjønner godt at noen tyr til det. MEN når det gjelder hvit saus er det null og niks grunn til det, det er akkurat like lett å lage det uten pose. Framgangsmåten er sånn bortimot lik. Cluet er å kjøpe en god kasserolle med nonstick-belegg. Da brenner det seg ikke, noe det lett kan gjøre i en vanlig stålkasserolle.

Gammel 14-10-10, 09:48   #10
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg ville ha tilsatt noe grønnsaker, f.eks. finhakket gulrot og brokkoli.

Jeg her mer og mer sansen for rene smaker - ikke for mye oppi på en gang. Spesielt når det gjelder italiensk. Tomat, hvitløk, basilikum, ost, pasta, sopp, salt, pepper, evt karbonadedeig - thats it. Men gode råvarer er et must.

Hjemmelaget jevning smaker bedre enn posejevning. Jeg trår til og bruker Kvitseid smør og speltmel for ekstra smak og metthetsfølelse. For å ta prosessen kort: smelt smøret på medium varm, rør inn melet. Hell i melk og kok opp under konstant omrøring.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:53   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Nam! Mon om ikke dette skal prøves, med kjøtt eller pølser, alt i dag!

Gammel 14-10-10, 13:47   #12
skyfri
.

skyfri sin avatar

skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Pose-hvitsaus smaker vel noenlunde det samme, ...

Så da var det bare forutintatthet som gjorde at jeg syntes verdens beste fiskeboller fra Vesterålens smakte hoppetau da de fikk selskap av posehvitsaus?
Eller kanskje det er min saus som smaker så vanvittig godt, siden jeg ikke akkurat sparer på smøret.

Slipper man ikke unna med litt mindre røring om man bruker hvitsaus fra pose? 10 min med småkoking og røring for å koke ut melsmak er leeeehennge, og da blir det sjeldent laget hvitsausmiddag her i huset.
Edit: ser at mkj foreslår god kjele med non-stick. Det er notert.

Gammel 14-10-10, 13:51   #13
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Smelt en klatt smør i bunnen av gryta først, og dryss en tynt lag salt over. Det er med på å hindre fastbrenning. Kan prøves iallefall. Jeg synes det funker, - både når jeg lager saus og grøt feks.

Gammel 14-10-10, 13:56   #14
skyfri
.

skyfri sin avatar

Standard

Da prøver jeg det i dag veravera. Men litt må jeg vel røre likevel?
Skal lage fiskegrateng.

Gammel 14-10-10, 13:59   #15
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Ja for all del, røre må du!! Bare ikke såå mye

Gammel 14-10-10, 16:01   #16
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Nå har vi laget gratengen: Det gikk som dette....
Nederste laget av macaronien ble hard. Øverste laget sånn nesten mykt.. Virket som om sausen ikke trakk nok nedi. Muligens den skulle vert tynnere?mer saus? Brukte karbonadedeig, hakket purre og -gullerot i sausen, i tillegg til det som HI anbefalte. ( ikke sopp).
Sausen vart god, så nå har vi spist "fyllet" til middag, med baguetter til
Tviler på om jeg gidder å lage det igjen.... Får se på det

Gammel 14-10-10, 16:36   #17
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Mulig mer saus siden du har mer innhold i som trekker veske.

Gammel 14-10-10, 16:57   #18
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Blandet du makaronien med sausen eller helte du bare sausen over, Veravera?

Jeg er spent!!
I ovnen står det en grateng inspirert av den i HI, men litt egenkomponert da jeg hadde blingset i kjøkkenskapet og slett ikke hadde to glass med ferdig pastasaus. Dette oppdaget jeg sekundet etter at jeg, to unger og hun var kommet inn døra og hadde kledd av oss, så jeg endte opp med tomatbasert spaghettisaus på pose (OMSORGSSVIKT!!! *alert*) ... Jeg har i tillegg tilsatt finhakket gulrot og biter av røkt middagspølse. Dette blir spennende, om 10 minutter er middagen klar - så kommer dommen!

Gammel 14-10-10, 17:10   #19
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Mulig mer saus siden du har mer innhold i som trekker veske.

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Blandet du makaronien med sausen eller helte du bare sausen over, Veravera?

Jeg er spent!!
I ovnen står det en grateng inspirert av den i HI, men litt egenkomponert da jeg hadde blingset i kjøkkenskapet og slett ikke hadde to glass med ferdig pastasaus. Dette oppdaget jeg sekundet etter at jeg, to unger og hun var kommet inn døra og hadde kledd av oss, så jeg endte opp med tomatbasert spaghettisaus på pose (OMSORGSSVIKT!!! *alert*) ... Jeg har i tillegg tilsatt finhakket gulrot og biter av røkt middagspølse. Dette blir spennende, om 10 minutter er middagen klar - så kommer dommen!

Tror mer saus hadde vert det riktige ja. kjøttet trekker jo også veske.

Og jeg helte sausen over, blandet ikke. Mulig jeg skulle rørt litt rundt slik at det ble bedre fordelt.

Gammel 14-10-10, 17:11   #20
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Ja, det står i oppskriften at du skal helle sausen over og blande godt med makaronien! Så der har du nok forklaringen på hvorfor noe ikke ble like godt dekket av saus og dertil hardt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:09.