Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Anbefal meg en buljong

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-10, 20:50   #1
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Anbefal meg en buljong

Prosjekt lage mer mat fra bunnen er godt i gang her hjemme. Savner en god buljong, både type grønnsak og evt. animalsk uten natriumglutamat og annet rask. Gjerne økologisk, men ikke noe krav.
Vet du om en ?

Gammel 14-10-10, 20:54   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg en buljong

Vi har brukt en del fond i fra Touch of taste. Det er ikke buljong riktignok, men kan nok erstatte det allikevel?

Gammel 14-10-10, 20:56   #3
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Vi har brukt en del fond i fra Touch of taste. Det er ikke buljong riktignok, men kan nok erstatte det allikevel?

Sånne bruker vi også, når jeg husker å kjøpe inn. Mye enklere enn bulong-terninger er det også.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 20:58   #4
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Det så helt supert ut ! Hvor kjøpes den ?

Gammel 14-10-10, 21:00   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Det så helt supert ut ! Hvor kjøpes den ?

Jeg bruker å kjøpe i Sverige (de har alle typene på Maxi på Nordby), men har sett at de har enkelte av dem på Meny.

Gammel 14-10-10, 21:02   #6
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Takk, vi har en diger velassortert Meny her, så da får jeg ta en tur dit å se. Harrytur blir det neppe før november.

Gammel 14-10-10, 21:02   #7
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker den samme som Irma, og vi kjøper dem på Mega. De finnes sikkert i alle Coop-butikker. Vi har grønnsaksfond, kalvefond og fiskefond stående, mener det finnes kyllingfond fra samme produsent også?

Gammel 14-10-10, 21:03   #8
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vet ikke helt hva den inneholder, men vi bruker buljong med hvitløk og persille når vi woker, det er veldig godt.

Gammel 14-10-10, 21:10   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker den fonden som vises her oppe til kjøttkraft, og en nydelig økologisk urtebuljong fra helsekost til grønnsakskraft. Husker ikke hva den heter, men det er en grønn boks, fra samme produsent som lager Trocomare. Den koster litt, men er ganske drøy, og gir mye smak for pengene.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 21:28   #10
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Inneholder ikke Touch of taste glutamat?

Vi liker buljongene fra Kallo:

Gammel 14-10-10, 22:26   #11
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper buljongpulver på Helios, den er økologisk og uten skumle stoffer. Naturata heter visst merket.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:55   #12
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Inneholder ikke Touch of taste glutamat?

Her er ingrediensene på grønnsaksvarianten:
Vatten, salt, vitt vin, grönsakskoncentrat (morot, palsternacka, selleri), grönsaksarom (innehåller selleri), modifierad potatisstärkelse, socker, konserveringsmedel (kaliumsorbat), lökextrakt, libbstickaextrakt, färgämne (paprikaextrakt).
De reklamerer på hjemmesiden at de ikke bruker smaksforsterkere.

Gammel 15-10-10, 17:47   #13
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og hva bruker dere alle disse buljongene til? Er det smaksforsterkning i feks supper? *bruker det veldig veldig sjelden ja..*

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 17:49   #14
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker det i supper og gryteretter, stort sett.

Gammel 15-10-10, 17:51   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Vi bruker det i supper og gryteretter, stort sett.

Jepp. Og sauser, om vi ikke har annen base.

Urtebuljongen brukes også til å sette smak på cous-cous, bulghur og annen smakløs mat.

Gammel 15-10-10, 17:57   #16
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så istede for å bruke alt med vann altså... Da kan man feks koke ris med vann + urtebuljong ja?

Gammel 15-10-10, 18:00   #17
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

For eksempel. Det gir ofte en ekstra piff, om det passer inn.

Gammel 15-10-10, 18:08   #18
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Aha, urtebuljong havner herved på handlelisten Takk!

Gammel 15-10-10, 18:17   #19
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøpte en slik sist gang jeg handlet buljong.
http://knorr.no/#/produkter/fond-du-chef-/819

Var veldig kjekk pakning, pakket inn i små engangsporsjoner. Så jeg hadde ganske enkelt en sånn oppi suppa jeg lagde.

Å lage alle typer kraft, fryse ned osv det er litt urealistisk for oss. Om vi gjør det blir det neppe brukt i hverdagsretter, men i gode søndagsgryter og -supper.

Gammel 18-10-10, 21:21   #20
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Her er ingrediensene på grønnsaksvarianten:
Vatten, salt, vitt vin, grönsakskoncentrat (morot, palsternacka, selleri), grönsaksarom (innehåller selleri), modifierad potatisstärkelse, socker, konserveringsmedel (kaliumsorbat), lökextrakt, libbstickaextrakt, färgämne (paprikaextrakt).
De reklamerer på hjemmesiden at de ikke bruker smaksforsterkere.

Så bra! Jeg mente jeg kjøpte en for et år siden, for så å oppdage at det inneholdt glutamat, men jeg må ha blandet med et annet merke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:40.