|
Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?For et par måneder siden begynte bilen min å ikke starte på første forsøk, det lyste ingenting annet enn SRS (dette lyset slukker når motoren starter) på dashbordet og den ville ikke starte. Den startet gjerne på andre eller tredje forsøk og kom da med en gang.
![]() |
#2 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?Ingen som vet?
![]() |
#3 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?Ringe et Mercedes-verksted og spørre? Om du ikke får noe vettugt svar, kan du møte opp personlig. Du er en veldig tålmodig person som venter to måneder, jeg hadde holdt ut to dager.
![]() |
#4 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?
Hehe, den starter jo hver gang, er bare litt kålete. Men jeg mistenker at den konker helt ut snart, siden det skal så mange forsøk til hver gang jeg skal starte den nå.
![]() |
#5 |
heimføing
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?Hvis det er batteriet som er dårlig, så hører man det på at den drar "tregt" rundt når du starter, og så blir den tregere for hvert forsøk (fordi du bruker opp strømmen etterhvert). Har man bare småkjøring med mye start og stopp, så får ikke batteriet ladet seg helt opp (hvis det begynner å bli dårlig). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?-ea-: Det er nettopp det, når jeg får lys i dashbordet (og batterisymbolet lyser) starter den som en klokke. Er vel derfor mannen tror det har noe med startsperren å gjøre. Akkurat som om ikke nøkkelen får kontakt med bilen på en måte.
![]() |
#7 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?Og det er stort sett bare småkjøring jeg driver med, men da vi kjørte til Oslo (40 minutter) startet den med en gang på vei hjem. Men vi dro innom Ikea (20 min) og da startet den ikke med en gang. Virker som om det er et eller annet som lades ut veldig fort.
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?Snodige snodige bil. Nå var jeg ute og skulle prøve å starte den for å kunne forklare akkurat hva som skjer, og den startet med en gang to ganger på rad. Jeg mistenker veldig at det må ha noe med nøkkel/sentrallås/startsperre something something å gjøre, for når jeg får lys i alle symbolene starter bilen med EN gang. Ellers er det helt dødt og ikke noe lys og jeg kommer ikke helt over med nøkkelen. Hmmm...
![]() |
#9 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?Forresten kikka jeg på batteriet og der er det en indikator som skal bli hvit om batteriet trenger å byttes, og sort hvis batteriet er ok, den er sort.
![]() |
#10 |
heimføing
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?Men da virker det som det er ganske bortkastet å bruke 1000-1500 på å bytte batteri ihvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?-ea-: Ja, jeg må vel det. Det er bare litt tiltak.
![]() |
#12 |
heimføing
|
Okei, nå leser jeg nøyere. Hvis det var batteriet, så ville det bli lys med en gang, og så ville de blinke/bli svakere når du forsøker å starte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Har bakt søte kaker
|
Jepp, det er nettopp det. Derfor babla mannen noe om startsperre something something. Han prata også om at det kunne være dårlig kontakt med nøkkelen og noe om elektronisk startsperre som den kanskje ikke fikk kontakt med/kom forbi. Hmm, håper det ikke er for dyrt.
![]() |
#15 |
Har bakt søte kaker
|
Hvordan gir det seg utslag i forhold til å starte bilen? Har det noe med startsperren å gjøre, at det må være batteri som funker inni nøkkelen for at bilen skal starte? Mannen prata også noe om det, men jeg mener batteriene skal være ganske nye. Skal prøve å bytte de.
![]() |
#16 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?Kan du ikke bare ringe til verkstedet og forklare problemet? Da har de vel en formening der hva det kan være, og om du bør komme innom med bilen.
![]() |
#18 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?Ehhm, den starter jo fremdeles og faktisk enklere enn på en stund, så jeg har ikke fått surra meg til å ringe verkstedet.
![]() |
#19 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?Ser ut til å være en vanlig feil på Vaneo, og det har med startmotor/startmotorsolenoid/styringsenheten som gir støm til startmotorsolenoiden:
![]() |
#20 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Mercedes Vaneo som ikke vil starte - trenger den nytt batteri?Se der ja, Mauser, det høres veldig ut som om det kan bære noe i den gata. Takk for tips!
![]() |
|
|