Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Strykelapper som "smelter" fast i klærne?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-10, 09:32   #1
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Strykelapper som "smelter" fast i klærne?

Jeg mener å ha sett noe sånt, men de vi har kjøpt er slike strykelapper i nylon, og de faller av bare man stirrer litt hardt på dem. Foreløpig skriver vi navn i klærne, men for eksempel til strikkeklær og ullsokker trengs noe annet. Og slike taggits er jeg skeptisk til.

Så: Hvem forhandler slike strykelapper som er i et plastmateriale som smelter når de strykes på?

Gammel 20-10-10, 09:34   #2
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strykelapper som "smelter" fast i klærne?

Jeg handler mine fra Askeladden navnelapper.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 09:38   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

www.navnelapper.no blant annet. De har gode navnelapper. Men det er bare halvbra til strikketøy, man får på et vis ikke brukt høy nok temperatur på de plaggene. Og jeg synes ikke det er noe særlig å merke slike plagg så permanent heller, men det er jo bare min smak. Så jeg bruker slike strykemerkelapper til det meste inkludert ullundertøy (vel, nøstebarn bruker jeg vel klistrelapper på merkelappene på), og taggit til strikketøy.

Gammel 20-10-10, 09:39   #4
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Jeg handler også fra Askeladden. Men jeg liker best taggit-lapper til yttertøy og annet tøy som ikke går rett på huden. Eller der hvor stoffet jeg evt. skulle strøket lappen på kanskje kommer til å smelte under strykejernet.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 09:43   #5
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kjøpte fra Merkmaster i år, og klistermerkene derfra er ikke gode. De fester ikke på noe, rett og slett. Strykemerkene smelter når de strykes på, men ikke på ull og annet som må brukes lavere temperatur på.

Gammel 20-10-10, 10:17   #6
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har strykelapper fra www.navnelapper.no. De sitter godt fast, spesielt hvis du holder strykejernet nedpå lenger enn det som står i instruksene. (Men pass på så det ikke smelter så mye at bokstavene blir rare. *erfart*)

Strykejernet skal stå på nivå 3 (ikke damp) og det går fint på strikketøy og. Jeg strøk lapper på flere ullplagg i går og ingen ble ødelagt av for høy temperatur. Dersom strykejernet blir liggende over deler av plagget som ikke er dekket av underlagspapiret så legger jeg et kjøkkenhåndkle over som beskyttelse.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:26   #7
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker navnelapper fra Askeladden. Og jeg er vill og gal og urespektfull ovenfor ubehandlet nøstebarnsulls magiske og meditative egenskaper og kjører full styrke på strykejernet og bruker strykelapper på ulltøyet til barna også. Ikke noe som har blitt ødelagt så langt.

Stryker forresten strykelapper på innsiden av sko og støvler (på foret) også, siden jeg alt for lat til å knote med tusj.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:43   #8
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Jeg bruker navnelapper fra Askeladden. Og jeg er vill og gal og urespektfull ovenfor ubehandlet nøstebarnsulls magiske og meditative egenskaper og kjører full styrke på strykejernet og bruker strykelapper på ulltøyet til barna også. Ikke noe som har blitt ødelagt så langt.

Stryker forresten strykelapper på innsiden av sko og støvler (på foret) også, siden jeg alt for lat til å knote med tusj.

Det går fortere med tusj altså.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:44   #9
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

hva er taggit?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:45   #10
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Det går fortere med tusj altså.

Jeg blir like eitrende sinna hver gang jeg forsøker å skrive noe halvveis lesbart på innsida av en trang barnesko (og vi har langt etternavn ) så det har jeg måtte slutte og utsettte meg selv for. Derav strykejernet.

Gammel 20-10-10, 10:47   #11
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

eller dvs, nå har jeg googlet så jeg vet _hva_ taggit er. Det jeg ikke klarer å få med meg er hvordan det funker :myse:

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:47   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

hva er taggit?

http://sabo.no/produkt/taggit-114.aspx

Vevde navnebånd som man fester med noen greier som kanskje minner mest om en hybrid mellom sånne plastgreier man snører igjen poser med og splittbinders? I hvertfall, man stikker "tegnestiften" gjennom, låser med "mutteren" og bryter av spissen. Vips ferdig merket. Det er ikke den peneste merkemåten, men jeg synes det er veldig greit på penere tøy som strikketøy jeg ikke vil sette permanente merkelapper i.

Gammel 20-10-10, 10:48   #13
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

hva er taggit?

Du kan se og lese om det her: http://sabo.no/produkt/tilbudspakke-...taggit-59.aspx

Veldig fint og merke strikketøy med, blant annet, men jeg sliter litt med at de løsner, spesielt på ting som er løst strikket.

Gammel 20-10-10, 10:50   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt fra Merkmester "alltid", og vært fornøyd hele tiden. Kort leveringstid, og lappene sitter godt. Stryker på strikkaklær også.

Hvis klistremerkene dine ikke sitter, Stellebord, så synes jeg du skal klage. De jeg har kjøpt derfra, sitter som støpt. Har en matboks som har vært i bruk i seks-syv år, og vasket i maskin like lenge - klistrelappen sitter på enda.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:53   #15
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg har kjøpt fra Merkmester "alltid", og vært fornøyd hele tiden. Kort leveringstid, og lappene sitter godt. Stryker på strikkaklær også.

Hvis klistremerkene dine ikke sitter, Stellebord, så synes jeg du skal klage. De jeg har kjøpt derfra, sitter som støpt. Har en matboks som har vært i bruk i seks-syv år, og vasket i maskin like lenge - klistrelappen sitter på enda.

Ja, de faller av i oppvaskmaskin, på støvler og på alt jeg har pleid å bruke klistermerker på. I tillegg pirker toåringen dem fint av selv, og det går ikke med de fra Askeladden. Greit å vite, jeg skal klage!

Gammel 20-10-10, 10:59   #16
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå ble jeg forvirret her. Lappene fra merkalt.no, som vi kjøpte først, løsner fra glatte underlag, så vi kjøpte noen andre, og jeg lurer på om det er Askeladden. De ser helt likedan ut som de fra merkalt som ikke funket, så jeg har ikke prøvd dem, men kanskje de er bedre?

Hvordan merker dere hjemmestrikkede klær og fremfor alt: ullsokker? Barnehagen blander konstant strikkesokkene sammen, så merking hadde vært fint.

Gammel 20-10-10, 11:02   #17
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Nå ble jeg forvirret her. Lappene fra merkalt.no, som vi kjøpte først, løsner fra glatte underlag, så vi kjøpte noen andre, og jeg lurer på om det er Askeladden. De ser helt likedan ut som de fra merkalt som ikke funket, så jeg har ikke prøvd dem, men kanskje de er bedre?

Hvordan merker dere hjemmestrikkede klær og fremfor alt: ullsokker? Barnehagen blander konstant strikkesokkene sammen, så merking hadde vært fint.

Taggits på strikkegensere, strikkebukser, strikkejakker og strikkevotter, strykelapper på ullsokker og strikkesokker.

(Jeg har aldri hatt problemer med strykelappene til Askeladden, så fremt jeg har brukt høy nok varme på strykejernet.)

Gammel 20-10-10, 11:10   #18
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Vi har kanskje brukt for lav varme? Må man alltid bruke papir når man stryker på etikettene?

Gammel 20-10-10, 11:31   #19
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trur merkelappen muligens smelter fast i strykejernet om ein ikkje bruker mellompapir.

Eg merker med tusj (initialer), men bruker taggit på alt av strikkeklær, inkl. sokker. Funger så fint så. Dessuten er eg den einaste på avdelingen som bruker taggit, så når dei ser den lille plastdingsen, går klærne rett i vår hylla.

Gammel 20-10-10, 11:32   #20
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Vi har kanskje brukt for lav varme? Må man alltid bruke papir når man stryker på etikettene?

Ja, hvis ikke så blir det bare klissete plastsøl og herpa strykejern. Har jeg hørt.

Jeg kjører strykejernet på tre prikker. Og så du slå av dampfunksjonen helt, dersom du har dampstrykejern.

Får sånn festlig og sjelden husmorfølelse av å svare i denne tråden. Endelig en huslig syssel jeg virkelig behersker. Merke klær.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.