|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Barnebøker uten bilderSnuppa er 5,5 år. Fremdeles foretrekker hun å få lest korte bøker med bilder i. Jeg synes hun burde være klar for lengre bøker og gjerne uten bilder. Nettopp det å legge fra seg en spennende historie og ta den opp igjen dagen etterpå er god trening.
![]() |
![]() |
#2 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnebøker uten bilderJeg synes ikke man skal pushe i det hele tatt, jeg. Storesøster på straks 8 leser fremdeles masse bøker med bilder.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Barnebøker uten bilderDet kommer. Jeg tror ikke dere skal pushe i det hele tatt, hun foretrekker nok dette i større grad ettehvert.
![]() |
#4 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Barnebøker uten bilderTja, nå har jeg ingen faglig bakgrunn for å uttale meg om slikt, men jeg ville vel ikke pushet på noe her. Jeg ville vært bekymret for å pushe henne over på bøker uten bilder og forstyrre det forholdet hun har til bøker idag.
![]() |
#6 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Barnebøker uten bilderMin datter på 7,5 har først nå vist litt interesse for bøker (hun kan lese selv) uten bilder. Men foretrekker ellers bøker med bilder. De ser på bildene så detaljert og studerende, og har så stor glede av disse, at dette får de styre en del selv. Vi snakker og ser på bildene og lager litt tilleggshistorier og forklaringer til dem, så bildene er av betydning de også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Barnebøker uten bilderHar dere prøvd Roald Dahl? De er rare og spennende, så kanskje de fenger litt mer enn Ronja og Knerten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Barnebøker uten bilderJeg har tenkt litt på Roald Dahl. De bøkene ble i hvert fall jeg veldig facinert av da jeg var barn. Men snuppa er en sart sjel når det kommer til bøker og film (akkurat som sin mor), så jeg har vært redd for at det skal bli for skummelt.
![]() |
![]() |
#9 |
Off the map.
|
![]() Sv: Barnebøker uten bilderDet finnes masse bøker mellom Postman Pat og Ronja Røverdatter.
![]() |
#10 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Barnebøker uten bilderMin sønn på 5,5 vil faktisk ha samme bok som regel hver kveld. Det er Albert Åberg som skal legge seg, og jeg skal bytte ut Albert med ham selv, og endre historien slik at det passer til hans liv, og de tingene han pleier å si. I tillegg skal det være overraskende utsagn, humor og noen "ulovlige" ord, slik at de knekker sammen av latter og overraskelse. Så her er det hårda bud, og noen kvelder så går det bare ikke. Da må jeg ha et avbrekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Off the map.
|
![]() Sv: Barnebøker uten bilderDet som gjorde at vi fikk en skikkelig dytt på lesinga nå i sommer var at hun var med på en 'konkurranse' på biblioteket. Hvis de leste mer enn 10 bøker fikk de navnet på veggen og de fikk være med på isfest.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnebøker uten bilderVetle liker best at det er bilder han også, han er snart 7. Og ikke er han så alt for glad i å bli lest for eller lese selv heller... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Barnebøker uten bilderMin datter er lik, jeg pusher ikke spesielt, men jeg prøver meg innimellom, og det funker innimellom. Men det er klart det er en fordel å ha gode bøker å tilby, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Barnebøker uten bilderHar hun prøvd Leseløve/Lesehest da?
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Barnebøker uten bilderSnuppa forventes ikke å lese selv, altså. Hun leser litt for meg, men da bare fra Donald Junior eller noe sånt. Så i denne omgang er jeg på utkikk etter ting jeg/mannen kan lese for henne.
![]() |
![]() |
#16 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Barnebøker uten bilderHar ikke lest alle forslagene, men det finnes jo bøker med mer tekst og mindre bilder. Som Mamma Mø, Gubben og Katten og andre litt større og mer episke bildebøker.
![]() |
#17 |
Står på egne ben
![]() Sv: Barnebøker uten bilderVi blir anbefalt på skolen til å holde på med bøker med bilder til i alle fall opp til 10 år. Du får mange barnebøker hvor det er mindre skriftstørrelse og mere skrift på hver side som allikevel har et bilde på motsatt side eller under. Hvorfor i alle dager vil du ha vekk bildene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Barnebøker uten bilder
På grunn av meg selv som barn. Jeg ba om å få slippe bildene fordi de ødela for bildene inni hodet mitt. Jeg tenker at det er godt at de kan få forestille seg hvordan ting ser ut fra tekst ikke bare fra bilde.
![]() |
![]() |
#19 |
Sliter med tastaturet
Men du ba om det, det gjør ikke hun? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
Nei. Det har du helt rett i. Men jeg tenker at det kanskje er fordi hun ikke kjenner til alternativet. På seg selv kjenner man andre, og noen ganger ikke.
![]() |
![]() |
|
|