Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva slags vannsøyle "må" det være på vinterdress?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 12:09   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags vannsøyle "må" det være på vinterdress?

For at det skal holde nogenlunde tett?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:11   #2
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags vannsøyle "må" det være på vinterdress?

Tror det holder med 8000, mange er jo fornøyd med 5000 også.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:14   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og noen som vet hva det er på PoP sine vinterdresser?

minibolle mai 2012
Gammel 22-10-10, 12:15   #4
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke 10000, da?

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:16   #5
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Minimum 5000.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:18   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Takk for svar.

Vi har PoP-dressen men det står ingenting på den. Vurderer å kjøpe en reservedress i et rimeligere merke, var derfor jeg lurte på vannsøyle.

minibolle mai 2012
Gammel 22-10-10, 12:18   #7
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Lillesøster har 5000 på sin Molodress og den holder tett. Storebror har en Reflexdress med 10 000 på nederdelen og 5000 oppe, og den holdt supertett i sørpe i går.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:19   #8
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Rimelig reservedress kan jeg altså anbefale Reflex sin vinterdress til 699. Er superfornøyd så langt. Og den har 10 000 vannsøyle.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:22   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi har reflex sin med 10 000/5000 og den med bare 10 000 og det holder tett.
Jeg pleier å si at det bør være over 5000.

Coop Friens sin er 10 000 og god reservedress. Er 25% på Obs denne uken også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:25   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er viktigere at dressen beholder vanntettheten gjennom sesongen, enn at den har veldig høy vannsøyle. Dessverre er det ikke noen merking som sier noe om det.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:35   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er noe jeg fant da jeg søkte på vannsøyle.

Sitat:

Her kommer en liten infotekst om vannsøyle og membraner. Håper det hjelper. :-) Teltduk regnes som vanntett ved 3000, men som du sikkert har erfart vil du bli våt hvis du kommer borti innsiden av et vått telt pga gjennomslag. Gode trelags membranjakker har en vannsøyle på 20000. Skal du bruke tøyet i drittvær bør du minimum ha et plagg som har en membran på 5000, og tapede sømmer. (Det hjelper lite om membranen er tett, hvis sømmene lekker).

Vannsøyle er et begrep på hvor høyt trykk vannet må ha for å gå igjennom membranen. Andre ting som er verdt å tenke på er kvaliteten på det som er utenpå membranen (altså det du ser utenpå jakken). "Glatte" stoffer samler mindre vann= mindre vann mot membranen= mindre sjans for å bli våt. Softshell og lignende stoffer vil (når impregneringen forsvinner), trekke vann. Hvis målet er å holde seg tørr og varm i flest mulig sesonger, er dette med andre ord ikke din jakke. Hvis levetid derimot ikke er så viktig, er den type jakker mykere og mer behagelig å ha på.

Sørg for at glidelåsene er dekket av en klaff, slik at det ikke kan komme vann igjennom glidelåsen. Såkalte vantette glidelåser, som er blitt veldig populære de siste to-tre årene, er kun "vantett" til du har slitt bort gummien som dekker glidelåsen. Klaffer som dekker, varer "evig". Prøv hetta på, og sjekk at den sitter komforabelt, og ikke faller ned i ansiktet ditt (noe som fort skjer når den blir våt.) Hetter med en stiv ytterkant holder passformen bedre over tid. Det er en fordel hvis hetta har mulighet for justeringer av passformen. (men også her må selvfølgelig sømmene være tapet)

Mikroporemembraner (feks Gore-Tex), puster kun godt så lenge jakken er tørr utenpå. Når luftfuktigheten utenfor jakken blir større enn luftfuktigheten inni, går pustevnen dramatisk ned. En annen ulempe, er at hvis fuktigheten utenfor plagget består av damp, vil fuktigheten går rett igjennom og inn til deg. Dette er årsaken til at man blir våt i rumpa hvis man setter seg på et vått sted, med en Gore-Texbukse.

Personlig bruker jeg alltid ytterplagg med Gore-Tex eller liknende på tur, så lenge det er plussgrader. Unntaket er hvis jeg vet jeg ikke skal bevege meg mye (altså ikke kommer til å svette mye), og det er stor sjangs for regnvær. Da trekker jeg i gummihyre, som er det eneste som holder uansett vær. Men dette blir fort klamt, så i praksis bruker jeg nesten bare dette i båten.

Dette er på regntøy;
Det varierer vel fra 3000 og opp til 10000(Stormberg). Refleks har 8000.

Gammel 22-10-10, 13:12   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Takk for svar!

minibolle mai 2012
Gammel 22-10-10, 14:08   #13
*TB*
Superduperaktiv

*TB* sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
*TB* er populær*TB* er populær*TB* er populær
Standard

PoP sin dress har 10000, jeg spurte i butikken da jeg kjøpte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:41.