Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mulig å lære seg å like en aktivitet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-10, 17:48   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig å lære seg å like en aktivitet?

Jeg elsker å gå tur i skogen. Vi har kjøpt hytte i skogen, så jeg tenkte at det skulle gi oss rikelig anledning til å gjøre dette. Vel, det er ikke helt tilfelle.

Verken mannen min eller ungene liker å gå tur. Ungene surmuler ekstremt mye før vi kommer oss ut, men er fornøyde når vi først er i gang. De går relativt langt og gir ikke uttrykk for at de er slitne. Mannen sier bare at han ikke synes skogstur er noe særlig, men har ikke gode forslag på hva vi ellers skal gjøre på hytta.

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for at familien skal sette pris på å gå tur?

Gammel 23-10-10, 17:49   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig å lære seg å like en aktivitet?

Staselige måltider (pølsebål, eple i kanel i aluminiumsfolie etc) og festlige leker når man stopper.

Gammel 23-10-10, 17:56   #3
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Kanskje geocaching er noe for dere?
Ellers: Godt utstyr, primus, god mat, plukke sopp og bær. Ungene høres jo ut som de er på gli', og kommer sikkert til å bli mer positivt innstilt etterhvert.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:01   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et tonn med positive forsterkere underveis, og belønning som kakao, boller - hva dere nå liker - ved målet.

(Hilsen Heksa som til stadighet drar innegrisene sine - les mann og barn - vekk fra pc'n og ut i skaugen. )

Gammel 23-10-10, 18:02   #5
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Ha et mål for turen, kanskje? Et vann, en knaus, eller bare rett og slett pølsebålet.

Gammel 23-10-10, 18:13   #6
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Som erklært sofagris med tidligere friluftselskende kjæreste vil jeg si at jevnlig positiv forsterkning fungerte utmerket på meg. I mitt tilfelle: OK tempo, eventuell bær eller sopplukking, lovprisning av naturen, mye mat og snacks og gode pauser, definert mål med bål og ikke minst vin i sekken. Og kanskje litt hanky-panky bak en knaus. De to siste utgår kanskje når man har med barn.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:15   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finn noe å jakte på. Sopp fungerer fint, for den fyller kurven fort. Fortere enn blåbær.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:18   #8
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Finn noe å jakte på. Sopp fungerer fint, for den fyller kurven fort. Fortere enn blåbær.

Blåbær funker også hvis man har bærplukker i sekken, og kan friste med pannekaker og rørte blåbær til kvelds.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 19:26   #9
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Det de andre skriver - og så er det faktisk noe som er veldig effektivt på turgleden: Å gå sammen med andre! Når vi har med vennefamilier på tur, er det kun mørket som begrenser lengden føler jeg :stolt mor til 6-, 9- og 11-åring som besteg 2720 meter høy alpetopp i sommer uten å kny:

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 20:00   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med de andre: positive forsterkere. Ungene våre liker å gå tur når det innebærer feks plukking av blåbær (= steke vaffler og spise dem med hjemmelaget blåbærsyltetøy når vi kommer hjem), stoppe ved tjernet for å fiske litt, kakaopause underveis, at vi har leker underveis osv, osv. At det ikke bare er det å gå tur i seg selv som er tingen, men alt det kjekke det fører med seg.

Mht mannen så sier altså min mann at alt menn gjør, gjør de for å få sex, så det er kanskje en strategi å velge overfor mannen din. / :fjase:

Gammel 23-10-10, 20:07   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

kos er viktig ja! - Ellers så tenker jeg at å samle noe, leke noe (lage konglegård - selv om mannen kanskje ikke kjøper den )

I følge min nyforelskede kollega, så er hennes nåværende kjæreste den første mannen hun har møtt omtrent som liker å gå på tur. Jeg er heldig som har en mann som er veldig glad i å gå på tur. Han trenger bare litt sjokkis.

Gammel 23-10-10, 20:13   #12
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Ingenting hadde hjulpet på meg, tror jeg... Så kanskje det er greit å senke ambisjonsnivået om antall turer sammen, først og fremst? Klart mannen må ofre seg litt og bli med på noen turer, men jeg tror ikke du får ham til å elske det.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 21:51   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene tipper jeg du klarer få til å like det. Mannen er det verre med. Ift ungene må mannen i alle fall late som om han liker det .

God proviant er alfa og omega, både for barn og voksne. Pølser på bål, grove vafler i matboksen, sjokolade i reserve og kaffe på termos. Man kan jo også forsøke seg på mer avansert matlaging hvis man vil det, la ungene være med og hjelpe ting. Ting de har lagd i skogen i barnehagen storebror går i er lapper, hamburgere, grønnsakssuppe med pølsebiter, hver sin lille pizza, fiskekaker med tilbehør. De har riktignok litt mer utstyr, men jeg tror man kunne fått til mye av dette alene også.

Andre ting unger synes er morsomt er spikking, sanking, fisking, klatring. Kan det være noe for i alle fall Snuppa å bruke kart og kompass?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 21:53   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

GPS-opplegg? Jeg tror du kan få ungene til å like det. Mannen kan vel komme til å like det godt nok til å bli med uten å vantrives hvis det er fint vær, han har gode sko og dere har med god nistemat. Med litt utsikt og kos med ungene blir det nok bra. Selvfølgelig kan man også finne ut at man liker det bedre enn man trodde, men det kan også være helt greit å være med på noe man liker sånn passe sammen med mennesker man liker godt.

Gammel 23-10-10, 22:31   #15
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

En eller annen gulrot å lokke med?

Mannen min har endelig akseptert at jeg ikke synes skiturer og brettspill er hyggelige hytteaktiviteter, og det har hjulpet oss begge. Mine halvhjertede forsøk ble som regel ikke så hyggelige for noen av oss, selv om de ble gjort i god mening.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:50.