Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gelé med alkohol

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-10, 20:58   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gelé med alkohol

Noen som har laget gele med sprit oppi her? Tenker da at jeg skal lage former som stivner helt. Noen som har prøvd som har oppskrift?

Gammel 23-10-10, 20:59   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gele med alkohol

Det er vel bare å google "geleshots".

Gammel 23-10-10, 21:00   #3
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men er geleshots det samme? Ser for meg at de sikkert ikke er helt stive, men drikkbare,

Gammel 23-10-10, 21:01   #4
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Oppskrift?

Man tager en klunk med vodka eller annet passende ildvann og heller i geleen før man heller den over i mindre former.

Gammel 23-10-10, 21:02   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, spise med skje.

Gammel 23-10-10, 21:03   #6
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Ho hei. Vage minner vekkes til live.

Gammel 23-10-10, 21:03   #7
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ikke lurt å bytte ut vannet med bare Vodka... har jeg hørt.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 21:03   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Geleshots er gele, ja.

Hvis ikke hadde det nok ikke het GELEshots.

Gammel 23-10-10, 21:05   #9
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Det kommer vel an på hva du vil oppnå.

Gammel 23-10-10, 21:05   #10
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Kirsebærgele! Eller Kirsebær og gele ...

Gammel 23-10-10, 21:07   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra studentfortiden så hadde vi en tommelfingerregel på at man ikke bør gå over 20 prosent spritinnhold for at geléen skal stivne. Og ikke bruk vodka eller noe sånt, ren sprit er best. Men det er sterkt nok det altså. Og så pleide vi å ha eggelikør (Advokaat(?)) blandet med vaniljesaus oppå.

Gammel 23-10-10, 21:09   #12
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Fra studentfortiden så hadde vi en tommelfingerregel på at man ikke bør gå over 20 prosent spritinnhold for at geléen skal stivne. Og ikke bruk vodka eller noe sånt, ren sprit er best. Men det er sterkt nok det altså. Og så pleide vi å ha eggelikør (Advokaat(?)) blandet med vaniljesaus oppå.

Er ikke vodka ren sprit?
Jeg tenker på sånn blank 60 % greie.

Gammel 23-10-10, 21:10   #13
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Huttemegtu, jeg har også bare vage minner av dette. Husker det med 20 %, men jeg syns det er såpass "fali" at jeg vil nesten anbefale å blande så det bare er 10 %...

Gammel 23-10-10, 21:12   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Er ikke egentlig "60%" en indikator der? Altså 60% sprit..? Nei, jeg aner ikke hva jeg snakker om, jeg drikker ikke.

Gammel 23-10-10, 21:14   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Kirsebærgele! Eller Kirsebær og gele ...

Og jeg tror det er kulere i hodet/i en film enn i virkeligheten.

Gammel 23-10-10, 21:15   #16
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Er ikke egentlig "60%" en indikator der? Altså 60% sprit..? Nei, jeg aner ikke hva jeg snakker om, jeg drikker ikke.

Joa men altså, sterkere enn 60 % er jo ... eh... Nesten som teknisk sprit å regne.
Eller himkok.
Jeg drikker ikke noen av delene, og synes vodka er mer enn sterkt nok.

Gammel 23-10-10, 21:15   #17
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Er ikke vodka ren sprit?
Jeg tenker på sånn blank 60 % greie.

Vodka er vodka (i ymse tapninger). 'Ren sprit' er etanol uten smakstilsetninger, og fås bl a som 60% på polet, og som legesprit.

Gammel 23-10-10, 21:16   #18
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Men jeg skylder på at google ikke eksisterte, så vi fikk ikke sjekket gode tips til blandingsforhold.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 21:17   #19
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Vodka er vodka (i ymse tapninger). 'Ren sprit' er etanol uten smakstilsetninger, og fås bl a som 60% på polet, og som legesprit.

Er det smakstilsetninger i vodka? Jeg vet at det finnes vodka lemon og lignende altså, men i vanlig ren vodka?

Gammel 23-10-10, 21:19   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, vinmonopolet selger sprit i 60%. Det jeg mente med ren sprit var at det er ren etanol og vann, ikke vodka som har smak.

Så om man blander 1 tredjedel brennevin 60% og 2 tredjedeler vann så blir det passe styrke på væsken som skal i geléen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.