|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Matlaging - og barn som vil hjelpe tilMin 3-åring vil gjerne hjelpe til med middagslaging, og det er flott.
![]() |
#2 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilVi hadde en tråd om dette nylig et sted. Jeg har begynt å la barna delta mer. De er 2.5 og 4.5 år. Han på fire tar uten problem gulrøtter, og hun på 2 kutter agurk. De rører, heller oppi, passer på kjelene. For oss har det vært veldig bra, nå er ungene med å lage middag istedenfor å sutre rundt beina på meg mens jeg lager maten.
![]() |
#3 |
koko
|
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe til3-åringen får hjelpe til på kjøkkenet, og siden hun er forholdsvis rolig og lite slumsete så blir det ikke den store påkjenningen for mor.
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilDe får avgrensede oppgaver. Minstemann får stort sett hjelpe til med å spise ting.
![]() |
#5 |
koko
|
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilOg så er hun superlykkelig hvis hun får vaske opp! Fyller vann og såpe i vasken og lar henne holde på med noen plastkopper og litt bestikk. Så er hun sysselsatt en stund mens jeg lager mat.
![]() |
#6 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilVår gutt på 3,5 er ivrig på kjøkkenet. Jeg passer på å koke og steke på de innerste platene så han ikke kommer borti ved et uhell. Av samme grunn er det JEG som tømmer oppi ting og snur på ting. Han kan brenne seg (noe han har gjort et par ganger). Han respekterer dette, siden han nok husker at det er vondt å brenne seg.
![]() |
#7 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilKan dere f.eks ha hver deres redskaper? Vi snur fiskekakene med en gaffel, da kan man ha hver sin. Går det an å begrense søl ved å f.eks plukke fra fjøla og putte i gryta?
![]() |
#8 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilDe får lov til å hjelpe til med det de har lyst til, og det hender at det blir søl, men det står vi av.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilDet beste er jo å klare å fortelle at det er supert om han hjelper til, men samtidlig må han skjønne at du må få hjelpe han også ellers får han finne på noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilHva de får hjelpe til med avpasses i forhold til ferdigheter, men de lærer jo.
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilHer i huset hjelper de som regel bare til når det er snakk om bolle- eller julekakebaking. Jeg innrømmer gjerne at jeg synes det er litt stress å ha dem med på en vanlig onsdagsmiddag, spesielt siden kjøkkenet ikke er min favorittarena i utgangspunktet. De er heller ikke veldig opptatt av matlaging, men jeg vurderer å la eldtste begynne å lage middag en gang eller to i uken snart. Noe må han jo ha å gjøre på om ettermiddagen mens han venter på oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilSønnen min på 2,5 år er overivrig på kjøkkenet. Han elsker kjøkkenmaskiner og alt det der, og leker ofte "kjøkkenleker" med lekene sine. Lager brrrrr-lyder som food processoren osv.
![]() |
#13 |
Unik
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilMin vil ikke ha avgrensede oppgaver. Han vil gjøre absolutt alt jeg gjør. Helst uten hjelp.
![]() |
#14 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe til
Nei!
![]() |
#15 |
Unik
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilHan er ganske flink til å følge instruksjoner. Men han er jo ivrig, og noen ganger så vet jo jeg bedre enn han hva han kan klare og slikt. Han er da selvsagt uenig. Og noen ganger så må man feks røre noe rundt for at det ikke skal sette seg fast i bunn. Han rører det beste han kan, men det er jo ikke alltid at det er "bra nok" av den grunn - og da må jeg også røre og han blir sur.
![]() |
#16 |
er her
|
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tiljeg prøver å la de holde på med egne ting (som de klarer) på sin egen plass også kan jeg jobbe litt på min plass, da er de ikke i veien. Røring og helling da er de med meg da og styrer. Det går som regel greit, det er verre når de henger i buksebeina og vil, men ikke får lov...
![]() |
#17 |
I mål
|
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilDa min var rundt 3 ville han også veldig gjerne hjelpe til, men han måtte finne seg i at jeg valgte oppgaver til ham. Kutting av agurk var han veldig god til. Den gangen prøvde jeg alltid finne et eller annet. Nå som han er nesten 6 kommer han egentlig bare og vil hjelpe til de gangene han kjeder seg veldig, og da innrømmer jeg at jeg ikke alltid gidder finne noe som passer hvis alt koker. Igår gav jeg han beskjed om at jeg ikke klarte finne noe til ham akkurat da, men at det var hyggelig om han ville prate med meg og prøvesmake litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Matlaging - og barn som vil hjelpe tilJeg er veldig kjip på oppgaver som involverer varme væsker. Gi dem kniven, sier jeg. Kutt heler bedre enn brannsår.
![]() |
#19 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
I barnehagen lar vi barna skjære med skarpe kniver (fra 3 år). Det er mye enklere å skjære, og de slipper å bruke masse kraft. Man kan faktisk skjære seg på spisekniver også. En annen ting er at barna erfarer at skarpe kniver faktisk er skarpe, og håndterer den deretter også. Noen kutt vil det nok bli, men da blir mestringen deretter også
![]() |
#20 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() |
![]() |
|
|