Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva gjør man med innmaten i gresskarene da?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-10, 18:23   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjør man med innmaten i gresskarene da?

Jeg har aldri brukt gresskar før, og nå har vi gått til innkjøp av et stort fint orange gresskar, fordi Admini som var med på butikken proklamerte at det måtte vi ha! Så nå skal vi forsøke å skjære ut noe til helgen, og da tenkte jeg at vi må jo bruke innmaten til noe. Såh, hva er det godt til?

Gammel 27-10-10, 18:26   #2
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør man med innmaten i gresskarene da?

Har aldri laget det, men har smakt og det var utrolig godt. Lag gresskarsuppe! Det er mange oppskrifter på nett, men vet ikke hvilken som ble brukt på den suppa jeg smakte.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 18:27   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres spennende ut. Om noen har en utprøvd oppskrift, så blir jeg glad for det.

Hva smaker det da? Noe i samme gaten som squash?

Gammel 27-10-10, 18:29   #4
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har smakt gresskar i salat, men det må ha vært smaksatt med noe, for det gresskaret vi hadde i fjor smakte py, så det gikk i dunken (innmaten altså, for resten ble lyslykt).

Gammel 27-10-10, 18:29   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du lager suppe. Du finne hundrevis av oppskrifter dersom du søker på nettet. Felles for de fleste er vel gresskarkjøtt, løk, kraft/ buljong, rømme/ crème fraîche etc.

Kjernene tar du vare på. Enten til å så med eller til å riste i ovnen og spise.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 18:30   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg har smakt gresskar i salat, men det må ha vært smaksatt med noe, for det gresskaret vi hadde i fjor smakte py, så det gikk i dunken (innmaten altså, for resten ble lyslykt).

Spiste du det som det var?

Gresskar i salat er ofte syltet. Det er steingodt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 18:37   #7
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bake i ovnen med olivenolje, salt og pepper.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 18:38   #8
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det høres spennende ut. Om noen har en utprøvd oppskrift, så blir jeg glad for det.

Hva smaker det da? Noe i samme gaten som squash?

Nei, ikke som squash. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal sammenligne med, kanskje litt kjøttfull soppaktig med smørsmak og nøtter??? Det var utrolig godt og ungene spiste masse.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 18:39   #9
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Spiste du det som det var?

Gresskar i salat er ofte syltet. Det er steingodt.

Ja. Og var veldig skuffet, for jeg husket jo at den i salaten var veldig god... Men syltet, altså.

Gammel 27-10-10, 18:40   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere skal skjære ut ansikt er det ikke mye dere får brukt altså. Halloweengresskar har mindre kjøtt enn andre, og det man skavler ut med en skarp skje er i hovedsak tråder og frø.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 18:46   #11
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Det er svært få matretter man kan bruke de store orange "halloween" gresskarene til, de er rett og slett ikke spesielt gode, men jeg har sett på BBC Lifestyle at man kan lage suppe på dem, samt riste og salte kjernene som snacks. Du kan jo surfe litt her og se om du finner noe godt: http://www.bbc.co.uk/food/pumpkin#re...ist-ingredient

Gammel 27-10-10, 18:47   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er en oppskrift som jeg brukte gresskar til i fjor, som ble fryktelig god:

ca 1 kg gresskar (altså innmaten)
4-6 hvitløsfedd
1/2 ts tørket salvie
2 ss olivenolje
3 ss smør
1 sitron, skall og saft
1 ts salt
2 krm pepper
2 dl parmesanost
valgfri pasta (f.eks. tagliatelle)

- skjær gresskar i 2 kuber på 2x2 cm
- knus hvitløk forsiktig så du kan fjerne skallet
- stek gresskar og hvitløk med olje på middels varme i ca 12 minutter
- tilsett smør og sintronskall og stek ett minutt til
- smak til med salt, pepper og salvie og bland dette med ferdigkokt pasta
- rør inn revet parmesan

Serveres med godt brød til.

Gammel 27-10-10, 18:55   #13
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Høvdingen lager suppe, litt forskjellige oppskrifter men alle ganske enkle. En med raspet gulrot, en med ingefær bl.a. Jeg elsker gresskarsuppe, da med ristede gresskarkjerner drysset over og en dæsj med mørk, fyldig gresskarolje.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 19:08   #14
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Denne oppskriften har jeg prøvd ut, den er knallgod. Jeg endret litt på orginaloppskriften, mine endringer står i parantes.

Det er og knallgodt med syltede gresskar, både i salater og til middag.

Ingredienser

• 50 g tørrede gresskarkjerner
  • ¼ ts salt
  • Suppe:

10 g smør
  • ca 650 g gresskar , i biter
  • 2 hakket sjalottløk
  • 3 hvitløksfedd (eller mer om du liker hvitløk veldig godt)
  • 2 ss finhakket rød chilipepper
  • 2 ts korianderfrø
  • 1½ dl appelsinjuice
  • 5 dl hummer buljong , gjerne hummerfond (Jeg brukte kyllingfond, det fungerte helt fint. )
  • Bittelitt timian
  • En teskje med fersk revet ingefær
  • En liten skvett kremfløte
  • 3 dl Crème Fraîche
  • 1½ ts salt

Slik gjør du

• Ristede gresskarkjerner:

Rist tørre gresskarkjerner gylne i en tørr stekepanne. Dryss på salt og avkjøl.

• Skjær toppen av gresskaret og hul ut kjøttet og skjær det i terninger.

• Smelt smøret i en kjele ved sterk varme, men uten at det bruner. Surr gresskar, løk, hvitløk, chili og koriander i ca. 1 minutt. Tilsett appelsinsaft, buljong, Crème Fraîche, salt og pepper. Kok suppen ved svak varme og under lokk i ca. 5 minutter. Smak til.

• Server med de ristede gresskarfrøene oppå.

Gammel 27-10-10, 20:46   #15
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg laget gresskar pai av innholdet ett år. Og frøene rister jeg i ovnen og salter dem. Nam-nam.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 22:30   #16
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fått syltet gresskar. Det er veldig godt. Jeg har ikke oppskrift, men jeg vet det er med ingefær.

Gammel 28-10-10, 09:52   #17
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemme hos moren og faren min brukte vi bestandig syltede gresskarbiter i fiskesuppa.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 09:54   #18
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Bland epler og gresskar og kok syltetøy! Det blir knallgodt. Jeg blander ca 50/50 og koker på samme måte som eplemos.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 10:28   #19
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Jeg må ærlig innrømme at tråder og frø går rett i våtorganisk...

Gammel 28-10-10, 21:08   #20
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er korrekt at det er lite innmat i de store gresskarene. Jeg har akkurat laget suppe (og spist opp - nam! ) på to gresskar; sammen med tre gulrøtter mettet det 3 personer. Det går sikkert an å få ut mer kjøtt, men da hadde jeg klikket i vinkel. Evt. kjøpe et ekstra gresskar eller to som du skjærer i stykker, så du ikke bruker tre døgn på å skrape ut kjøtt.

Til saken; her er oppskrift på suppa jeg laget. Den ble altså veeldig god, om jeg må si det. Stjålet fra et sted jeg ikke husker:

GRESSKARSUPPE
Ingredienser til 4-6 personer:
kjøttet av 2 butterneck gresskar
3 fedd hvitløk, finhakket
1 løk, finhakket
3 gulrøtter, kuttet i mindre biter
1 ts spisskummen
1/2 ts chilipulver eller 1 ts finhakket fersk
smør og olje til fresing
1 liter kyllingkraft, går fint med buljongterning
salt, pepper og lime

Fres hvitløk og løk i smør og olje, tilsett gresskar og kyllingkraft. Kok i ca 20 min. Ha i gulrøttene og kok i 15 min. til. Miks alt med en stavmikser eller food processor. Smak til med salt, pepper og ferskpresset limejuice. Voila!

Det er ekstra godt med litt sprøstekt bacon på toppen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.