|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvilke "verktøy" bruker dere i skriveprosessen?Dere som er opptatt av språk, og som kanskje skriver mye selv, hvilke "verktøy" bruker dere for å skrive best mulig?
![]() |
#2 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Hvilke "verktøy" bruker dere i skriveprosessen?Når jeg skriver, skjønnlitterært eller andre tekster, klarer jeg meg knapt to avsnitt uten synonymordboka mi. Jeg fikk den i 14 års gave og den faller snart fra hverandre. Ordboken taes også i bruk. Foretrekker bøker fremfor nettjenester. Gammel vane vond å vende. Når jeg skriver nynorsk må jeg ha nynorskordboka mi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvilke "verktøy" bruker dere i skriveprosessen?Jeg bruker Bokmålsordboka mye, Språkrådets sider rett som det er, og en sjelden gang Vinjes Skriveregler. Synonymordbok bruker jeg masse når jeg skriver engelsk, men ikke norsk.
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: Hvilke "verktøy" bruker dere i skriveprosessen?Her går det mest i Bokmålsordboka på nett og papirutgaven av Tanum. Jeg har også hatt nytte av Språkrådets liste over forkortelser (som jeg ikke greide å finne igjen på nett i farten). Her om dagen snublet jeg over nettstedet www.korrekturavdelingen.no - der så det også ut til å väre en del snadder.
![]() |
![]() |
#5 |
Etylbarbital
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke "verktøy" bruker dere i skriveprosessen?Jeg skriver hovedsakelig vitenskapelig engelsk og da bruker jeg som regel bare www.m-w.com innimellom. Den er også super hvis jeg lurer på uttalen av et ord jeg aldri har hørt før og hvor uttalen ikke er innlysende ettersom man kan trykke på høyttalerknappen og få fasiten både for UK og US.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke "verktøy" bruker dere i skriveprosessen?
Så kult!
![]() |
#7 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvilke "verktøy" bruker dere i skriveprosessen?Jeg bruker ganske sjelden ordbøker mens jeg skriver. Når jeg skriver engelsk, hender det at jeg bruker Kunnskapsforlagets store norsk-engelsk. Ellers har jeg full tilgang på Ordnett.no (der jeg kan søke i mange ordbøker på én gang) og bruker det til stadighet, men mest fordi jeg plutselig lurer på ett eller annet, sjelden mens jeg faktisk skriver.
![]() |
|
|