Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-10, 12:11   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?

Må du har dyrket durumhveten til pastaen selv feks?
Eller er Toropose med litt attåt mat fra bunnen?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 12:13   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er definisjonen på "mat fra bunnen av"?

Jeg tror ikke Toropose inngår i "mat fra bunnen". Men man trenger ikke å gå så langt at man vet hva oksen het...

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 12:14   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at man må ha "tatt" på der ulike råvarene som er i maten. Så da utgår oppspriting av Toropose all den tid man ikke har vært i befating med de ulike delene, kun blandingen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 12:21   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det matlaging med renest mulig råvarer.

Det er vanskelig å finne en entydig definisjon. Jeg bruker ikke Toro noe særlig og ville aldri kalt det "fra bunnen" å blande fløte og einebær i viltsausen til Toro for eksempel. Men jeg bruker ofte buljong, fond og kraft for å smaksette sauser, og det er "fra bunnen" for meg.

De fleste måltider hos oss er en blanding av "fra bunnen"-mat og litt juks tror jeg. Men såpass mye er laget rett fra råvaren at jeg kaller det å lage mat fra bunnen uansett.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 12:22   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det er mye mellom å kjøpe en hel gris for partering og bare servere Toro og ferdige produkter.

Hvor grensa går er vel litt vanskelig å si. Pølser f.eks? Det er jo bearbeidet.

For min egen del prøver jeg å lage mer av sauser, supper og tilbehør selv. Så langt fra alltid, men utvider reportoaret litt etterhvert.

Gammel 03-11-10, 12:23   #6
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 51
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Toro med påfyll er ikke "mat fra bunnen av" for meg.
Men hvordan definere hva som kan kalles det? Enkelt sagt så tenker jeg at når man lager mat av mest mulig rene, ubehandlede råvarer så kan man si at man har laget mat fra bunnen av.

Gammel 03-11-10, 12:25   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg tenker ikke på pølser og krydderblandinger som "mat fra bunnen av" hvertfall.
Rene produkter, ikke noe som er halvabrikata.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 12:31   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg definerer matretter med bruk av buljong og/eller hermetiske tomater som "fra bunnen av".

Toropose med attåt er ikke fra bunnen.

Men jeg er enig i at det er vanskelig å vite hvor man skal sette skillet. Og er det egentlig viktig?

Gammel 03-11-10, 12:32   #9
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 51
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg definerer matretter med bruk av hermetiske tomater som "fra bunnen av".

Det er jeg enig i.
Sett at jeg lagar pasta med tomatsaus, der pastaen er fra pose og tomaten fra boks, så definerer jeg det som laget fra bunnen av.

Gammel 03-11-10, 12:38   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke definere. Noen ganger mener jeg at jeg har laget fra bunnen av når jeg får hjelp fra Toro også, andre ganger ikke.

Fiskegratengen jeg laget i går føler jeg at jeg har laget fra bunnen av, selv om jeg ikke har kuttet grønnsakene selv (kjøpte ferdig frossenblanding) og selv om jeg kjøpte sånn strøkavring for å ha på toppen.

Suppen jeg pleier å lage, der jeg tar utgangspunkt i en torosuppepose, er i mitt hodet laget fra bunnen av, fordi alt det jeg gjør med den og tilsetter gjør at det ikke har noe med toro sin suppe å gjøre.

Gammel 03-11-10, 12:54   #11
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Grunnen til at man lager mat fra bunnen av er vel delvis for å unngå alle tilsetningsstoffene. Det oppnår man ikke dersom man tar utgangspunkt i en toro suppepose, og derfor inngår ikke det i begrepet "mat fra bunnen av" i mine øyne.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 13:01   #12
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Godt spørsmål. Jeg har tenkt litt på det når jeg lager supper med buljongterningene til Toro, bokstomat og tomatpuré i stedet for Toros tomatsuppe. Det er jo fortsatt en form for halvfabrikata, jeg bare blander dem sammen selv;-)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 13:01   #13
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Toropose middag er ikke fra bunnen av, men jeg kan lage middag fra bunnen av å ha toropose saus ved siden av alikavel. Så helt konsekvent er jeg ikke.

Og bearbeidet produkter som pølse og pasta er fra bunnen av i min husholdning. Men det kommer jo helt i sammenheng med hva jeg lager det sammen med. Vanskelig å si med andre ord.

Gammel 03-11-10, 13:28   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Grunnen til at man lager mat fra bunnen av er vel delvis for å unngå alle tilsetningsstoffene. Det oppnår man ikke dersom man tar utgangspunkt i en toro suppepose, og derfor inngår ikke det i begrepet "mat fra bunnen av" i mine øyne.

Ja, det er sant. Er det tilsetningsstoffer i buljong?

Gammel 03-11-10, 13:32   #15
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Hva med tomatpuree?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 13:39   #16
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Hva med tomatpuree?

Den jeg bruker står det "Inneholder 100% tomatpuré" på. Tolker det dithen at det ikke er noe annet enn tomater i den.

Gammel 03-11-10, 13:40   #17
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Det kan være så mangt, vanskelig å sette en klar grense.

Men for meg er middag med f.eks middagspølser der man koker poteter, grønnsaker og lager saus fra bunnen, eller stuer alt sammen til en grateng, en middag fra bunnen av. Likeledes er en saus, pizzafyll eller suppe laget med tomatpuré også middag fra bunnen.

Gammel 03-11-10, 13:43   #18
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Google er ikke alltid min venn:

http://www.engetcavalli.com/EngetCav...umbs_down.html

Gammel 03-11-10, 13:43   #19
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Genialt, jeg lager jo ganske mye fra bunnen av, eneste er at jeg skulle vært flinkere til å blande brøddeigen selv, bruker kornbrød pose.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 13:43   #20
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja, det er sant. Er det tilsetningsstoffer i buljong?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.