|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Fikk et tips på jobb som jeg tenkte å teste ut. Det var at en delte ribbe i biter og kokte den i 45 minutter. Så ventet en til dagen etter før en stekte den i 45 minutter og den skal da tydeligvis bli kjempefin og med sprø svor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Kokt ribbe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Står på egne ben
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?
Gi meg oppskriften på det så skal jeg prøve det neste gang. Skal teste ut noen stekemåter før jul. Godt de har billig fersk ribbe på Rema. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Står på egne ben
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Nå er i alle fall den kokte ribba lagt på fat til å bli kaldere før den kommer i kjøleskapet. Skal da stekes ferdig i morgen rett før middagen. Men lurer fortsatt på hvor mange grader? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Teller ned
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Langstekt ribbe |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Står på egne ben
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?
Takk. Du har ikke noe folie over eller snur den i panna så den ligger i vann, eller noe sånt dill? Bare rett i langpanna og rett i ovnen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Teller ned
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Ikke noe dill, ikke vann. Rett inn i ovnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Teller ned
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Niks. Hele poenget er å ikke dampe/koke ribba, men la fettet smelte ned i kjøttet over lang tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Epikur
|
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Den er jo full av saft nå, siden du har kokt den først, dermed slipper du den oppned-dampe-folie-greien. Høres usedvanlig praktisk ut.
Svoren kan du sikkert steke for seg selv i varmluft (230 C er min antagelse) eller under grillen mens du følger godt med mens ribben hviler. Kokekraften bruker du selvfølgelig til saus.
![]() |
#12 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Denne metoden viste han "julekokken" på lille julaften i fjor mener jeg. Det så egentlig både smart og veldig godt ut.
![]() |
#13 |
Står på egne ben
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Det er i alle fall genialt å dele den i biter så en slipper å dele stekt ribbe rett før den skal serveres. Tar vare på kokekraften og skal lage saus som du har lært meg Harriet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Jeg er vokst opp med kokt ribbe, som siden stekes. Jeg synes ikke det er godt. Det er mye bedre med helstekt ribbe.
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Jeg forventer prosjektrapport i morgen, Elisabet!
![]() |
#16 |
Fru Jacobsen
![]() Re: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Blir spennende å høre hvordan resultatet blir |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
koko
|
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Jeg testa ut langtidssteking av ribbe i dag. Fant en fremgangsmåte på nett, kok 2 timer på 170 grader, av med vannet og stek 3 timer på 100 grader og så frese svoren til slutt. Makan til saftig ribbe!
![]() |
#18 |
Teller ned
![]() Sv: HASTER: Noen som har vært borti kokt ribbe som skal stekes dagen etter?Ble ribba god, Elisabeth? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Står på egne ben
Den ble god, men jeg kommer ikke til å lage den sånn igjen. Bitene var vanskelig å steke sånn at de ble pene og i og med at svoren (den beholdt jeg på) var vanskelig å få likt ferdig. Måtte ta ut noen og noen biter siden det blir litt forskjellig høyde når den er delt i biter. Så ble kjøttet i bunnen av hver bit ganske hardt og jeg syntes selve ribba ble litt tam selv om jeg kryddret på nytt før jeg satte den i ovnen for steking. Men det ble himmelsk saus da av kokekrafta, så resten av den er fryst ned til neste ribbemiddag. Tror det blir langstekingen jeg tester neste gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|