Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bæremeis

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-10, 17:09   #1
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Bæremeis

Noen som kan anbefale en god bæremeis for oss?

Vi er friluftsfolk og kommer forhåpentligvis til å bruke den mye, og har derfor ingen problemer med å legge en del kroner i dette. Den må være god å bære, mulig å stille inn slik at vi begge (og andre om så var) kan bruke den. Så tenker jeg litt at tak/vegger hadde vært fint, for da er man ikke så væravhengig. Andre ting vi bør tenke på?

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 17:13   #2
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bæremeis

Jeg ville vurdert en formsydd bæresele, f.eks Manduca, i stedet. Der sitter barnet mer komfortabelt og ettersom du får barnet tettere inntil deg, så blir det mindre tungt å bære også.

Gammel 12-11-10, 17:21   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Bergans bæremeis som vi brukte en god del med eldste. Men etter at vi oppdaget formsydd bæresele, så bruker vi aldri bæremeis mer.

Vi har en Ergo bæresele som passer meg (160 cm) og mannen (180 cm) perfekt med bare små justeringer, den er utrolig god å bære, ungen sitter tettere på kroppen så man bli mindre hemmet enn med en stiv bæremeis. Vi har en liten sekk som kan klikkes på selen.

Vi har båret på magen til barnet var nesten ti kilo i kombinasjon med vanlig sekk og etter det har vi båret på ryggen.

Gammel 12-11-10, 22:43   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har en Bergans (tror jeg), som vi kjøpte brukt. Det jeg er veldig glad for, er at det er et lite rom under setet med plass til et par bleier, vannflaske o.l.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 22:57   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt bæremeis og gikk over til Ergo. Det er enorm forskjell, og jeg anbefaler virkelig en formsydd bæresele isteden. Vi bærer fremdeles knerten litt i den hvis vi er på langtur (og han er en kraftkar av en 3-åring) uten at det blir for tungt.

Ulempen er at det er liten plass til annet enn ungen. Men da er det en som bærer selen og en annen som bærer sekk med utstyret.

Gammel 12-11-10, 23:18   #6
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Bæremeis er blytungt for bæreren i forhold til formsydde bæreseler. Det blir samme prinsipp som når man pakker en tung ryggsekk: de tunge tingene pakkes inn mot ryggen til den som bærer. Den eneste fordelen en bæremeis muligens har, er at barnet kommer høyt opp på ryggen, men det får man også til ved å justere bæreselen.

Vi har både en Beco Butterfly II formsydd sele, samt en arvet bæremeis, og det er klokkeklart hva som velges.

Gammel 13-11-10, 03:34   #7
thnp
Aktiv

Medlem siden: Mar 2009
thnp er litt kul
Standard

Dersom man skal gå tur i fjellet anbefaler ihvertfall jeg en skikkelig bæremesi. Dette fordi disse også er spesiallaget for å beskytte barnet dersom man sklir, faller, velter etc.

Selv falt vi pladask for Deuter Kid Comfort 3 og er så langt veldig fornøyd med den.

Test av bæremeiser: http://www.klikk.no/foreldre/foreldr...icle468300.ece

TH

thnp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 11:34   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å sammenligne bæremeiser og bæreseler er litt som å sammenligne epler og pærer altså. Det er så utrolig forskjellig å bruke.

Samme hvor god en bæremeis er, så vil den gi et helt annet tyngdepunkt enn en formsydd bæresele av typen manduca/beco/ergo osv. Med en formsydd bæresele så er ungen en del av din kropp og du kan bære en mye tyngre unge uten at ditt eget tyngdepunkt blir vesentlig forskjøvet. Dermed vil jeg hevde at risikoen for å skli, falle, snuble osv blir vesentlig redusert, i motsetning til å bære en innretning med ti-tjue kilo oppi som trekker deg bakover.

Er ungen skikkelig påkledt, så er det ikke noe problem med hverken vind & vær eller at barnet sovner. Vi har brukt bæresele i på 1500 moh i Nord Østerdalen i kaldt høstvær, i all slags vær på vestlandet og i sommervarmt Danmark. Null problem.

Jeg ville definitivt gått til en forhandler av bæretøy og testet ut bæreseler før jeg brukte penger på en bæremeis.

Gammel 13-11-10, 17:21   #9
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Standard

Takker for gode innspill, bæresele hadde vi ikke tenkt på en gang, da det liksom er bæremeis man "skal" oppgradere til etter at de har begynt å sitte. Hvordan er det med utsyn for barnets del i bæresele? Fordelen slik jeg ser det med meis er jo bl.a at man har mulighet til å bære med seg litt sånn som våtservietter og bleier, samt litt mat. Greit om man går alene. Flere erfaringer/meninger?

Gammel 13-11-10, 18:42   #10
Molly

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ergo har en sekk som kan festes på selen. Det er ikke kjempemye plass i den, men du vår med det det viktigste. Evt en rompetaske ( heter det det? ) funker også fint.

Gammel 13-11-10, 19:24   #11
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Standard

Hehe, rompetaska fra Bergans har jeg faktisk. Kanskje jeg får rullet ned en bleie og en liten pakke våtservietter nedi, det må testes. Bæresele er altså det som anbefales her inne? Ser for meg at meis er mer opplevelsesvennlig for barnet? Ta også med i betrakningen at både Pappa Ørn og jeg er vant til å bære relativt tunge sekker, så vektproblematikken med meis ser jeg bort fra så lenge den er behagelig å ha på.

Gammel 13-11-10, 20:04   #12
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker best å bære i ergo, mannen foretrekker Bergans meisen og ungen foretrekker helt klart meisen. Det ble en helt annen opplevelse å gå på tur etter at mannen insisterte på å bruke meisen. Lille storkoser seg med god utsikt og det er god plass til mat, drikke og bleier i meisen.

Gammel 13-11-10, 20:36   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Utsyn har ikke vært noe problem i Ergoen, ungen har vært veldig happy. Hun ser såvidt over skulderen på mannen og ser godt over skulderen på meg.

Jeg er en slags friluftsdame og er vant med tung oppakning, men jeg synes Bergans bæremeisen får tyngdepunktet langt bak, mye lengre bak enn en god sekk. I tillegg har du en unge som rører seg og det kjennes ustødig og utrygt i fht sele. Jeg bar riktignok eldste i bæremeis og siden jeg ikke visste bedre, så brukte jeg jo den og var tålig fornøyd.

I selens egen lille lomme har jeg plass til to bleier, våtservietter (ikke en full pakke, men nok til to bleieskift), og litt sånn smått av type lypsyl, en kvikklunsj og sånn. I sekken som du knepper på er det plass til fullt skift, et lite sitteunderlag og mat + flaske.

Sist redigert av Harriet Vane : 14-11-10 kl 10:53.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 10:14   #14
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Vi brukte bergans til de to eldste, men da minstemann kom så kjøpte vi bæreseler, bl.a. ergo og patapum og bæremeisen ble solgt. Vi syntes at bæreselene var overlegne i komforten i forhold til bæremeisen. Vi brukte bæreselene til minsten mye mer enn det bæremeisen var i bruk til de to eldste tilsammen.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:55   #15
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Hvor har dere hoftebeltet til Ergoen når barnet er på ryggen?
Vi sliter med at gutten ikke får sett noe og driver og strekker seg frem og er urolig.
Jeg er 1,60 og mannen en god del høyere.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 21:28   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Hoftebeltet? Når barnet er på min rygg? Rundt hoftene? :P

Jeg har det på hoftekammen, liksom. Området under navlen og rundt?

Men hvis du vil ha ungen høyere opp, kan du kanskje vurdere denne høyden?

Gammel 14-11-10, 21:34   #17
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Manduca.. bæremeis er jo bare vondt i forhold.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 21:40   #18
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Standard

Hm, det så unektelig behagelig ut, Harriet Vane. Kanskje det flotte smilet ditt kommer til å overbevise mannen min, jeg får vise ham innlegget så får vi ta det opp til diskusjon. Jeg er 172 og mannen 184 - har dette noen betydning? Er selene vanntette?

Gammel 14-11-10, 21:52   #19
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter at jeg prøvde bærsele (Ergo) får du meg aldri til å bruke bæremeis igjen, det er jo drittungt!
Dog, mannen har prøvd begge deler og ville heller gått for bæremeis. Så hvis mannen er stor og sterk, så kan dere jo vurdere dette, det blir jo ikke tyngre enn type "tung ryggsekk", hvis man er vant til å gå med sånt og liker treningseffekten ...

Vi har en bergans, helt grei, men jeg har også prøvekjørt en Deuter tilhørende våre mer bæremeisavhengige venner, og syns absolutt at denne var hakket vassere. (og mer behagelig)
http://www.oslosportslager.no/produk...eis-13605.aspx

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 22:14   #20
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Standard

Kif, den så jo veldig god ut, og som sagt, vi er begge relativt sterke, og har ingen problemer med å bære tungt. Uff, dette ble da veldig vanskelig? Kanskje vi må ønske oss meis i julegave, og kjøpe sele selv.. Hvor lange/hva slags turer går dere som bruker sele kontra dere med meis?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.