|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2009
![]() |
![]() RibbeI år skal jeg arragnere julaften for første gang. Jeg har aldri laget ribbe før. Kan noen fortelle meg hvordan? Jeg har kjøpt en liten ribbe nå jeg tenkte jeg skulle prøve meg på om ikke så lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
nju nja njo
|
![]() Sv: RibbeJeg vet at de gjennomgår ribbelaging på nrk på kvelden lille julaften. Vi har laget de to siste årene og har notert flittig sammen med Ingrid Espelid. Kan se om jeg finner notatene mine senere.
![]() |
#3 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: RibbeJeg gjør som følger:
![]() |
#4 |
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: RibbeJeg kjøpte for noen år siden boken Jul av Ingrid Espelid Hovig, helt genial bok.
![]() |
#5 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: RibbeDet er ikke så hokus pokus som alle mener. Vi bruker matprat sin "oppskrift", og det har alltid blitt stor suksess. Jeg lager medisterkaker (matprat), svigermor lager med hjemmelaget surkål og vi steker julepølse. Noen år har vi hatt kokte grønsaker i tillegg fordi ikke alle liker surkål. Serveres med stekesjy.
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: RibbeJeg har også brukt Matprat sin oppskrift oppfor her. Laget Hellstrøm sin ribbe i går, og svoren ble skikkelig seig. Jeg spiser ikke hud (svor) så for meg er det ett fett hvordan svoren blir, men siden andre liker den sprø så fortsetter jeg å bruke Matprat sin fremgangsmåte. Den blir alltid bra.
![]() |
#7 |
Wooohhoooooo
![]() Sv: RibbeJeg flira litt forrige helg da vi hadde prøvejul med ribbe.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: RibbeJeg bruker også matprat sin oppskrift. Det blir perfekt resultat hver gang. |
![]() |
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: RibbeVi har servert ribbe mange ganger, og Matprat sin fremgangsmåte har ikke sviktet.
![]() |
![]() |
#11 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: RibbeRibbe er ikke noe hokus-pokus altså.
![]() |
![]() |
#12 |
Hupp!
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Ribbe
Enig i den. Jeg likte smaken på Hellstrøm sin ribbe, men svoren ble ikke sprø nok. Jeg skjønner ikke helt prinsippet med at svoren skal bli sprø når man øser over kraft/væske så ofte.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2010
![]() |
![]() Sv: RibbeEn annen måte å lage mat ribben på er å dele ribbeen for ca 6 deler. Setter den i en gryte. Har vannet som dekker |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Står på egne ben
![]() Sv: RibbeJeg har test stekt et par ribber allerede.
Ribba må saltes og peppres 2 døgn før steking og ligge i kjøleskapet. Jeg bestiller fersk ribbe på butikken som jeg henter den dagen den skal kryddres. Må huske å bestille ribbe nå så jeg står på liste. Det er rift om å få fersk ribbe akkurat 2-3 dager før julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: RibbeJeg har vel og merke ikke ribbe på julaften, derved muligens litt senkede skuldre for resultatet, men jeg har virkelig aldri sett på dette som noe big deal, jeg bare gjør "sånn som mamma har lært meg" = heftet fra opplysningskontoret for kjøtt= matprat.no og godt blir det.
![]() |
#16 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2009
![]() |
![]() Sv: RibbePrøvelaginga av ribba gik veldig bra. Jeg fulgte matprat sin oppskrift siden vi ikke har varmluft. Men så kom et problem til. Det var ikke så mye ribbefett i langpanna da ribba var ferdig. Det holdt nå siden vi bare var 1 (som spiser det), men vi blir fler på julaften. Jeg har laget en saus ved siden av siden jeg ikke spiser fettet, men det gjør de andre som kommer. Hvordan får jeg mer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: RibbeLitt mer vann, etterfyll evt med mer vann underveis om det "forsvinner".
![]() |
#18 |
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Ribbe*følgermed*
![]() |
#19 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: RibbeHer får du masse steke-ribbe-tips, så det trenger du vel ikke mer av.
![]() |
|
|