Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Heia mamma? (NRK nett-tv)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-07, 20:12   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heia mamma? (NRK nett-tv)

For de av dere som så intervjuet med Anne Lindmo, Helle Ett-eller-annet og Gro Nylander på Skavlan på lørdag - hva syns dere?

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/87956

Har vi misforstått mammarollen, bør vi gi oss selv litt mere slack eller har den dårlige samvittigheten faktisk en (god) funksjon.

Personlig er jeg utrolig glad for at Nylander finnes. Hun er en viktig årsak til at jeg holdt ut ammingen den første tiden (og gu' så praktisk det viste seg å være, ikke minst siden Snupp har vist seg å være melkeallergiker). Og jeg syns ikke bøkene hennes er en forherligelse av hvordan det er å verken bli eller være mor. Men det er det kanskje andre som syns?

Jeg provoseres derimot av kjendiser som tar lett på det å røyke og drikke under et svangerskap...

Jeg skjønner poenget med at man kanskje skal gi seg selv litt slack, men det får da være grenser. Eller?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 20:17   #2
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Heia mamma? (NRK nett-tv)

http://debatt.aftenposten.no/item.ph...hreadID=183715

Her debatteres det også.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 20:22   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri hatt sansen for Anne Lindmo, og fikk det ikke av dette programmet heller. Nylander oppførte seg ufint syns jeg. Måten hennes å snakke til disse andre på minnet fælt om en stygg hersketeknikk "Men du må jo skjønne dette, lille venn", og budskapet hennes druknet dessverre i dette.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 20:26   #4
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker Anne Lindmo godt jeg, og så dem på Skavlan. Men synes de fremsto som to fjortiser, med tanke på måten de omtalte fødsel og barseltid.

Nylander hadde derimot mye fornuftig å komme med da.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 20:34   #5
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke sett programmet. Men liker Lindmo egentlig.
HERREGUD JEG ER SLAKK

Sist redigert av Mandarin : 20-02-07 kl 20:38. Årsak: skriveleif -- sto nymo først.
Gammel 20-02-07, 20:35   #6
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg har ikke sett programmet. Men liker Nymo egentlig.

Nymo? Var det hun blonde?

Gammel 20-02-07, 20:37   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste litt om Lidmo i et eller annet blad - KK?

Ikke helt sansen for røyking og drikking i svangerskapet jeg heller.

Sist redigert av Karamell : 20-02-07 kl 20:43. Årsak: en P som henger
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 20:39   #8
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Nymo? Var det hun blonde?

Lindmo mente jeg.
Jeg har feber , og bihuleverk, og skjønner jeg ikke skal begi meg inn på en debatt i kveld.

Gammel 20-02-07, 20:40   #9
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Ikke helt sansen for røyking og drikking i svangerska jeg heller.

Selv om jeg kan ha sansen for Lindmo i ny og ne (ser av og til på programmet hennes), så er jeg i mot røyking og drikking i svangerskapet.

resiserer:

Gammel 20-02-07, 20:49   #10
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Lindmo mente jeg.
Jeg har feber , og bihuleverk, og skjønner jeg ikke skal begi meg inn på en debatt i kveld.

God bedring! Bihuleverk er noe herk.

Gammel 20-02-07, 21:51   #11
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje jeg også hadde blitt litt provosert hvis jeg hadde vært fødselslege og opplevde at to damer bare føyset av erfaringene mine. Hvilket er det jeg opplevde Lindmo og hun andre gjorde.

Jeg har ikke inntrykk av at gravide som er ute etter informasjon kun holder seg til Nylanders bok. Og å latterliggjøre åpningen av boken på den måten som Lindmo gjorde syns jeg satte tonen for resten av innslaget.

Jeg leste Nylander, og mye annet, og var innstilt på at det første møte med barnet mitt kunne bli både rart og underlig. Så jeg syns det er litt rart å basere hele sin oppfatning av hvordan en fødsel er på det første kapitelet i en bok...

Og så blir jeg griseprovosert av ufarliggjøringen av røyking og alkohol i svangerskapet. :gjentar i det uendelige:

Gammel 20-02-07, 22:17   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest boken, men så intervjuet.

Jeg synes at Lindmo og Vaagland virket ganske flåsete jeg. Men likevel så har de et poeng i det at gravide blir jo nedgravd i råd og litteratur og beskjed om hvordan alt skal være, og jeg husker at jeg reagerte på det selv.

De setter jo ting på spissen, men jeg er forsåvidt enig i at det må være lov å være fornøyd med jobben man gjør som forelder. Det er ikke grad av dårlig samvittighet som bestemmer hvor god forelder man er. (Jeg mener selvfølgelig ikke at det er greit med alkohol og sprit i svangerskapet.)

Gro Nylander har jeg enorm respekt for som fagperson, men sånn personlig så blir hun alt for urkvinne og klisjédame for meg.

Gammel 20-02-07, 22:26   #13
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk desverre ikke sett innslaget, ble veldig nysgjerrig nå.

Hvordan ufarliggjorde de alkohol og røyking under svangerskapet?

Uansett blir jeg litt matt av folk som på en nedlatende måte minner oss om alle som har det verre her i verden bare man ytrer noen frustrasjoner. Det er noe kvelende femtitallsk og jantelovaktig over det. "Du skal ikke tro DU har det vondt, nei se her. Han her har det myyyyye verre!"

Men de har jo rett i at vi har det bra på mange måter, det er bare ikke alltid det det handler om.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 10:11   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Du kan se innslaget på nett-tv (jeg har linket til det i det første innlegget mitt).

Det som nok provoserte meg mest var et intervju med Lindmo, som ble gjort i forbindelse med utgivelsen av boken, der hun uttrykte at det var lov å unne seg litt alkohol i løpet av svangerskapet, så lenge det var den beste champagnen. Og at hun syns det var litt vel hysterisk å ikke spise rakfisk. Og så snakket hun om bestemoren sin som røyket 20 røde Prince om dagen ”og det gikk jo helt fint”. Ja vel, hun må gjerne mene det og si det til sine venninner, men ikke i et intervju (mener jeg).

Jeg skjønner hva som menes med at Nylander er litt ”urkvinne”. Samtidig så tror jeg nok hun misforstås litt. Hun sier for eksempel at amming er best, og at man bør jobbe for å få det til (av diverse årsaker). Hun kommer med råd om hvordan man kan få det til. Men hun sier IKKE at det skal gå på bekostning av mor, eller at det skal gjøres for enhver pris. Et synspunkt som hun ofte tillegges. Hun beskriver det fine og det vare, men jeg har også hørt henne kritisert fordi hun beskriver de skumle tingene.

Hvis man ikke får til alt det som regnes som ”best”, så skjønner jeg at man kan bli sint på de som forteller hva som er best. Men samtidig så forandrer ikke det realiteten. Og innimellom må man bare innse at man ikke alltid får til å gjøre det som er best, og akseptere det. Men det er jo uansett bra å ha informasjon om hva man burde og ikke burde gjøre, så kan man i det minste ta kvalifiserte beslutninger. I den grad det er mulig.

Det er syns er så merkelig er holdningen disse to kvinnene tydeligvis hadde til det å få barn. Jeg har virkelig aldri hatt noen illusjoner, og ble overrasket over hvor hyggelig det faktisk var. Og hvor mye man faktisk tåler.

Vi kan takke kvinner som Nylander for at vi har gode foreldrepermisjonsordninger, for kunnskap om hva som er bra for barnet og for muligheten til å gjennomføre det som er bra for barnet. Men dagens unge foreldre har fortsatt en jobb å gjøre. Vi må få mannen mer på banen, ved å få mer permisjon øremerket pappa, ved at det er forventet og akseptabelt at mannen tar ut denne permisjonen og ved å innse at mamma og pappa er like viktige, samtidig som vi rent fysisk har forskjellige funksjoner den første tiden. For biologien kan vi ikke gjøre noe med. Og da syns jeg den behandlingen hun ofte får er direkte respektløs. Noe jeg også følte da Anne Lindmo satte i gang og gjenfortalte fra ”Mamma for første gang” på en ekkel og litt pinlig måte.

Gammel 21-02-07, 10:24   #15
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Litt på siden i denne diskusjonen kanskje, men jeg vil bare legge ut en link til de som er interesserte. Der kan dere lese om hvordan det var å føde fram til på 70-80-tallet. Neste gang noen kritiserer Nylander og hennes like, husk på at det er disse kvinnene som gjør at vi ikke har det slik i dag også! Jeg er dem evig takknemlig for det de har gjort for kvinnens stilling i samfunnet!

http://www.kampdager.no/arkiv/helse/...er_amming.html
http://www.kampdager.no/arkiv/helse/...u_helsing.html

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 10:30   #16
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Litt på siden i denne diskusjonen kanskje, men jeg vil bare legge ut en link til de som er interesserte. Der kan dere lese om hvordan det var å føde fram til på 70-80-tallet. Neste gang noen kritiserer Nylander og hennes like, husk på at det er disse kvinnene som gjør at vi ikke har det slik i dag også! Jeg er dem evig takknemlig for det de har gjort for kvinnens stilling i samfunnet!

http://www.kampdager.no/arkiv/helse/...er_amming.html
http://www.kampdager.no/arkiv/helse/...u_helsing.html

Jeg er enig i budskapet til Nylander, iallfall det jeg har fått med meg av det, men jeg reagerte på måten hun snakket til Lindmo og Vaagland.

Jeg har forresten ikke lest noe av Nylander og heller ikke fulgt særlig med når det kommer til denne type litteratur.

Gammel 21-02-07, 10:38   #17
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Det var en merkelig opplevelse å se de tre damene på tv hos Skavland. Dr. Nylander gikk i forsvar, som hun meget vel hadde rett i å gjøre etter min mening, men i en noe uheldig form. Dette fordi hun nok ble oppfattet som nedlatende. Det kan hun aldri tillate seg. Ikke under noen omstendigheter.

Disse to andre damene hadde et godt poeng slik jeg ser det. Nemlig at man ikke nødvendigvis er en så meget bedre mor om man strever med dårlig samvittighet hele tiden som skapes når vi nå kan lese oss til hvordan ting skal og bør være...Det er et godt poeng. MEN når de samtidig tillater seg å si at det er greit om man røyker og drikker alkohol under svangerskapet, så blir jeg helt matt... Vi er jo tross alt kommet n o e lenger i dag og det kan aldri bli galt å tilegne seg mer kunnskap! Vi har tilgang på mye mer kunnskap enn våre mødre og våre bestemødre hadde. Dette må vi bruke på en fornuftig måte.

Så var det å finne balansegangen da...Det er jo der kunsten ligger.

Gammel 21-02-07, 10:44   #18
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig i budskapet til Nylander, iallfall det jeg har fått med meg av det, men jeg reagerte på måten hun snakket til Lindmo og Vaagland.

Jeg har forresten ikke lest noe av Nylander og heller ikke fulgt særlig med når det kommer til denne type litteratur.

Jeg syns Nylander oppførte seg på en helt fin måte. De to tuppene hadde godt av å bli satt litt på plass av en person med masse livserfaring og yrkesarfaring på akkurat dette området. Tuppene prøvde å være kule, slik jeg oppfattet dem, men det gikk bare på bekostning av dem selv og barna deres.

Dessuten så tror jeg ikke at Nylander oppførte seg ufint eller på noen bestemt måte mot disse to, hun var seg selv, slik jeg oppfattet det i alle fall. Jeg opplevde henne ikke som nedlatende. Det er godt mulig enkelte misliker måten hun framstår på, når de ikke kjenner henne og helt vet hva hun står for.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 10:50   #19
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg syns Nylander oppførte seg på en helt fin måte. De to tuppene hadde godt av å bli satt litt på plass av en person med masse livserfaring og yrkesarfaring på akkurat dette området. Tuppene prøvde å være kule, slik jeg oppfattet dem, men det gikk bare på bekostning av dem selv og barna deres.

Dessuten så tror jeg ikke at Nylander oppførte seg ufint eller på noen bestemt måte mot disse to, hun var seg selv, slik jeg oppfattet det i alle fall. Jeg opplevde henne ikke som nedlatende. Det er godt mulig enkelte misliker måten hun framstår på, når de ikke kjenner henne og helt vet hva hun står for.

Javel.
Men når jeg (og fler) oppfattet henne som nedlatende, så druknet budskapet hennes, og det er hun absolutt ikke tjent med. Når hun er på tv må hun huske at mange ser dette og at måten hun da oppfører seg vil påvirke folks syn på det hun sier. Dessverre.

Gammel 21-02-07, 10:55   #20
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Javel.
Men når jeg (og fler) oppfattet henne som nedlatende, så druknet budskapet hennes, og det er hun absolutt ikke tjent med. Når hun er på tv må hun huske at mange ser dette og at måten hun da oppfører seg vil påvirke folks syn på det hun sier. Dessverre.

Enig med deg Fluke.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.