Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Balanse!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-10, 19:23   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Balanse!

Jeg fikk pakke i sommer før jeg skulle til Italia. Balanse sendte meg den her:

Jeg ba om boktips før en ferietur til Italia, også anbefalte hun denne. Men så valgte jeg noen andre bøker og da syns hun ikke at hun kunne la meg bomme så totalt uten inngripen. Så plutselig kom det pakke i posten med beskjed om at dette er virkelig den perfekte boken å lese mens man sitter i sola i Italia med god mat og god vin - forhåpentligvis laget av druer.

Og ganske riktig. Med innkjøpte matvarer fra Olga's alimentari slanget sf seg under et oliventre i egen, for anledningen innleid, hage med Extra Virgin. Og leste om italienske aper (bittesmå lastebiler som ser ut som playmobiler), om å skjære oliventrærne, om innhøsting, om rengjøring av landskap og om hvordan to engelske damer kom til et land som var så primitivt at man kunne dø på seg med hodene fulle av "vi kan selv" og som smått om senn lærte at jordbrukstradisjoner gjerne oppstår av en grunn og ikke ut av løse lufta.

Jeg leste om matlaging så jeg får vann i munnen enda av å tenke på det. Om stolthet av å lage skikkelig vin (av druer, det presiserte man gjerne mens man himlet med øynene over fabrikkvin som kunne være laget på hva slags tull som helst for alt man kunne vite) fra egen jord, om forakt for maskinprodusert mat og om å planlegge et måltid i en hel dag. Om lugn humor, og om oliven og oliven og oliven. En helt nydelig, og helt perfekt feriebok til akkurat italienske bratte skråninger med oliventrær og drueranker på alle kanter. Og supermarked hvor Olga altså selger alt man trenger pluss litt til og ikke unnslår seg fra å prakke på en den lokale osten som ser forbløffende ut som en oksetestikkel - og smaken var søren ikke helt ulik heller.

Men grønnsakene - olivenoljen, sitronene og ikke minst vinen - jeg får vann i munnen bare av å tenke på det.

I går var da altså Drammen og jeg i selskap. Og der var det loddtrekning. Vi er jo forelsket, så vi forventer ikke hell i spill i tillegg. Men jaggu. Først vant vi ingenting. Så vant vi en flaske olivenolje av ukjent merke. Og til slutt en vin.

Og det var da, Balanse. Det var da det skjedde.

Det kom nemlig bort en dame. Hun fortalte at hun hadde donert den oljen til lotteriet. Hun og mannen har nemlig en liten olivenlund. Riktignok i Hellas og ikke i Italia - men dog. De har altså en olivenlund. Med tretten trær. Der skjæres trærne på jordbrukskunstmessig vis. Og når de skal høstes så spennes dukene ut på bakken under trærne også slår man på trærne så olivenene faller ned. Deretter samles de inn og presses til nydelig olivenolje. De tretten trærne ga seksti kilo oliven i år. Og den ene av de kiloene er altså blitt til en liter med førsteklasses olivenolje som fikk bli med oss hjem og som skal nytes stort.

Takket være boken din, Balanse, så ble det ett stk eier av tretten oliventrær som i går ble ekstatisk av å se at produktet hennes altså endte hos noen som visste å sette virkelig pris på hele prosessen og det følelsesmessige engasjementet rundt oliven. Og ikke minst - takket være bokgaven din så skal vi altså vite å virkelig sette pris på stoltheten som ligger i skikkelig olivenolje tiden som kommer.

Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 19:25   #2
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Balanse!

... men når har du egentlig smakt oksetestikkel?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 11:54   #3
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Åh!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 11:55   #4
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Gammel 05-12-10, 11:56   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har fantasi.

Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 12:02   #6
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Smilefjes; Unnskyld ehh ... Herr Okse. Jeg vil bare få sleike deg litt på testikkelen.

Okse; ...

Eller slakter man oksen først kanskje?

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 12:04   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Jeg har fantasi.

En skitten en, sådann.

For en fin bok og for en fin Balanse.

Gammel 05-12-10, 12:22   #8
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Det er forresten to andre bøker, som forsåvidt er fortsettelser:

De er minst like bra.

Gammel 05-12-10, 12:29   #9
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlig! Den boken er jo bare helt nydelig. Det er ikke mange bøker jeg har kost meg så mye som denne!

Gammel 05-12-10, 12:46   #10
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk arve boken etter smilefjes, og har ni-kost meg med den også. (om noen vil arve et godt lest og litt bulkete men fullt lesbart eksemplar så bare gi lyd!)

Olivenolje har fått en helt ny mening etter dette. FIneste boken! Og for en fin opplevelse, sf!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.