|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?
Dette fra denne artikkelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Jeg er en notorisk dårlig salter, selv nå som jeg begynner å få dreisen på å lage god mat. Ved mitt bord får man heller ettersalte.
![]() |
#3 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Vi salter maten under tillaging og salter aldri etterpå (det er vel også en uvane - det at folk salter maten av ren vane uten å smake på maten først). Ellers lager vi stort sett alt fra bunnen og har kontroll med saltinnholdet. Det er ikke mye salt som går med her.
![]() |
#4 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Yes, vi er klar over det, og har snakket en del om det med ungene. Senest i går, for da var vi ute og spiste. Eldstemann hadde med ei venninne, med heller sære kostvaner. De bestilte burger, en ganske ok laget av malt, kvernet kjøtt, ingen majones, men masse salat, tomat og agurk. Og melon i stedet for pommes frites. Ungene fikk Sprite til, bortsett fra venninnen som ville ha diet coke, siden hun ikke fikk lov til å ha noe med mye sukker i...
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Ja, jeg er klar over det, og ja, jeg er bevisst det. Vi salter stort sett aldri maten, men bruker mye krydder. Kjøper aldri blandingskrydder uten å ha sjekket saltinnholdet i det.
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Til tross for at man lager det meste fra grunnen av så får man jo i seg salt av ting som frokostblanding, kjøpebrød, flaskevann, ost osv, det vil si ting som vi kjøper i butikken og som vi ikke forbinder med salt. Restaurangmat inneholder også ofte mye salt og spesielt kanskje mat som barn liker som pizza, pommes, pølser osv. Og ikke snakk om julematen som norsk spekeskinke osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Til tider hjulbeint
|
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Jeg lager 95% av maten fra bunnen av og er veldig bevisst på det med salt. Jeg bruker aldri salt i maten jeg lager selv, men gjerne mye annen god krydder som gir smak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Vi er veldig klar over det, for vi har en i nærmeste familie uten fungerende nyrer. Det er derfor svært viktig å ikke ha for mye salt i maten. Vi bruker derfor prinsippet om ettersalting, men det er ikke ofte at vi gjør det egentlig.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?
Er klar over det også, men spiser spekemat og resturantmat såpass sjelden at jeg tenker det går greit. Men absolutt smart å være bevisst det altså.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Finnes det noen som ikke er klar over det? Trodde det var gjennomopplyst, ja vi spiser for mye salt, og det er farlig.
![]() |
#11 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Vi bruker hverken frokostblandinger, kjøpebrød eller flaskevann. Restaurantmat og spekemat er heller ikke dagligdags. Jeg har regnet på det en gang tidligere og fant ut at jeg kunne med god margin slå ut håret med noen saltkorn på hardkokte egg daglig hvis jeg ville.
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?
Helt sikkert, men jeg tror at det er mange som tror at de ligger ganske greit an. De salter jo ikke såååå mye, de har litt salt i spagettivannet og i brødet (hvorfor skal man ha salt i brødet?) og på egget, men de tenker ikke på alt salt vi får i oss i ting vi kjøper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Jeg er klar over det og bruker lite salt i maten. Jeg har veldig lavt blodtrykk og har en periode nå prøvd å bruke mer salt i min egen mat for å se om det hjelper, men jeg orker ikke alt saltet.
![]() |
#14 |
Klar til innsats
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Ja, jeg ble bevisst dette da jeg fikk småbarn i huset, og etter det har vi redusertr saltinntaket for hele familien. Vi bruker veldig lite ferdigmat, og det er kanskje det viktigste vi gjør for å redusere saltet. Ellers bruker vi mye urtekrydder for å smakssette maten heller enn salt.
![]() |
![]() |
#15 |
intro
|
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Ja, jeg har lest at nordmenn får i seg for mye salt, men er ikke så bekymra for egen del. Er det høyt blodtrykk som er den eneste helsefaren? Mitt blodtrykk er lavt, og jeg har tidligere blitt anbefalt av leger å passe på å spise saltholdig mat i varmen, f.eks.
![]() |
![]() |
#16 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Ja, jeg er klar over det, delvis fordi min mor har høyt blodtrykk og alltid har vært nøye med dette med salt (men Toroposer bruker hun. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
I mål
|
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Jeg er glad i salt. Vi bruker lite salt i matlagingen, men jeg ettersalter. Jeg har alltid gjort det, og jeg har ikke særlig lyst til å slutte. Helt ærlig tenker jeg at hvis det er den verste vanen jeg har, får det heller være så lenge blodtrykket er bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Selv har jeg veldig lavt blodtrykk og har ett enormt saltbehov. Siden andre også skal spise samme maten, lar jeg alle salte selv, ved behov.
![]() |
#19 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Jeg er glad i salt og salter maten min mye, men til gjenngjeld spiser jeg ingen ferdigmat. Alt lages fra bunn med rene råvarer |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Er du klar over at de fleste får i seg for mye salt?Eg er klar over saltet ja, men er altfor glad i det til å kutte det ut. Eg har litt salt i maten (laga frå grunn av), men tar mindre enn det som passar min gane. Så ettersaltar eg ved bordet. Dessverre har ungane begynt å ta etter meg. Eg trur dei får altfor mykje salt i seg slik vi har det no |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|