|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I mål
|
![]() Hva leser du høyt for din 5-6-åring?Jeg trenger tips til videre godnattlesning. Vi har lest alle tre Doktor Proktor, en del av Ole Lund Kirkegaard (husker ikke hvor mange vi tok når vi var igang, i alle fall Hodja fra Pjort og Vesle Virgil) og nå holder vi på med Charlie og sjokoladefabrikken. For å unngå at vi nok en gang henfaller til en eller annen oppslagsbok om dinosaurer når vi har fullført den, tenkte jeg at jeg skulle legge en plan for hva vi skal ta fatt på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6 åring?Hm, det hørtes ut som vanskeligere bøker enn vi driver med. Vi har sånne typiske bildebøker, som Lillesøster, Karsten og Petra, Pulverheksa, og nå Månetoppen-boka. De største bøkene vi har lest litt i har vært Kardemomme by og Hakkebakkeskogen, men hun får så ofte andre ideer til hva vi skal lese, så vi har aldri kommet gjennom en hel bok, men lest litt her og litt der nå og da.
![]() |
#3 |
I mål
|
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6 åring?Ja, jeg glemte å si at jeg mener kapittelbøker av type relativt mye tekst. Vi leser det andre litt innimellom, men forsøker så komme igang med ny kapittelbok (ikke minst fordi pappaen i huset og jeg liker det best selv....). Vi har lest Kardemomme by, Hakkebakkeskogen og Karius og Baktus også, det glemte jeg si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6 åring?Hva med Knerten-bøkene?
![]() |
#6 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6 åring?Karius og Baktus har vært første, ordentlige bok-hit for snart 5-åringen.
![]() |
#7 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6 åring?Vi har akkurat lest Tonje Glimmerdalen for våre på 5 og 8. Stor suksess. Litt slitsomt å lese nynorsk, men de syntes det var spennende med litt annet språk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Re: Hva leser du høyt for din 5-6 åring?Akkurat nå så leser vi SVK(Store vennlige kjempe) av Roald Dahl |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6 åring?Tonje Glimmerdal og Vaffelhjarte er fantastiske bøker!
![]() |
#10 |
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6 åring?Karlson på taket er veldig populær hos vår 5-åringen samt som hos dere oppslagsverk om dinosaurer
![]() |
#11 |
Superbasinella
|
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6 åring?Vi har prøvd oss på Knerten vi også, men det fenget ikke så mye. Vi leser litt her og litt der. Har liksom ikke funnet det store enda, men vi skal prøve Doktor Proktor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6 åring?Mine var på den alderen da vi leste Mio min Mio. Alt vi har lest av Astrid Lindgren har fenget (noe da de var eldre, altså). Anne Cat. Vestly har vært fullstendig mislykket.
![]() |
#15 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6-åring?Vi har lest veldig mange roald dahl bøker - og alle har fenget veldig. kanskje georgs magiske medisin aller mest.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6-åring?Snuppa er dypt skeptisk til bøker uten bilder. Så vi henger fremdeles igjen på Nysgjerrige Nils og Toget Thomas. I går prøvde vi oss på "jul i Månetoppen" og det var tydeligvis supert. Det var tydeligvis greiere når hun kjente historien litt fra før. Og endelig skjønte hun at Storm og jentungen er søsken.
![]() |
![]() |
#17 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6-åring?Her holder de på å pløye gjennom Den store boken om Knerten. Knerten fenget langt mer etter å ha sett filmen.
![]() |
#18 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6-åring?En bokserie som fenget hos oss, som vi fikk anbefalt på biblioteket, var Samson og Roberto-bøkene av Ingvar Ambjørnsen. Jeg likte dem også godt.
![]() |
#19 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6-åring?Akkurat nå leser vi Den store juleboka, men skal begynne på Vi på Saltkråkan etterpå. Vi har lest alle Knertenbøkene, alle Mormor og de 8 ungene-bøkene, Mathilda, Heksene, Marikken og Mio min Mio. Har planer om å lese Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte, Rasmus på loffen, Charlie og sjokoladefabrikken og Pippi.
![]() |
#20 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Hva leser du høyt for din 5-6-åring?Svein og Rotta har vært populære her i huset, vi er på Dr. Proktor nummer 3, og i Svein og Rotta er det mange, mange bøker, så det tar ikke slutt med det første.
![]() |
|
|