Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Nokre oboistar som kan svara på ein ting?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-10, 11:59   #1
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Nokon som speler obo som kan svara på ein ting?

Det har laga seg slik at eg har fått høve til å låna meg ein obo som eg skal lera meg spela på. Ser ut til at eg skal greia skaffa meg røyr i dag, men eg har sett litt på slike grepstabellar og har eit spørsmål ang. oktavtast:
I alle greptabellar og på bilete er det ein oktavtast under og ein på venstre sida.
Instrumentet eg har fått låna har i staden to tastar på undersida(den eine litt over den andre).
Nokon som veit kva greia er her? Er det berre "sidetasten" som er flytta på undersida? Når eg freistar trykka på han så er det så vidt det rører seg - er det slik det skal vera?

(Skal sjå om eg kan legga inn bilete i løpet av dagen)

Sist redigert av Didjeridust : 07-12-10 kl 14:10.
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 16:50   #2
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nokre oboistar som kan svara på ein ting?

Oktavtastane på undersida:

Alle bilete og greptabellar fortel meg at det skulle vore ein oktavtast på sida her(ca midt på, litt oppe, i biletet):

Gammel 07-12-10, 16:54   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tydeligvis ikke så mange oboister her i dag.

Gammel 07-12-10, 17:06   #4
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Tydeligvis ikke så mange oboister her i dag.

Kjem vel kanskje inn etterkvart vonar eg - med det tilfanget med ulike instrument folk her speler burde det vel vera nokre oboistar.

Gammel 07-12-10, 17:11   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sant nok!
Kanskje noen da også kan fortelle meg hvor sopranino-blokkfløyten min er? For den er bortevekke ... Og jeg trenger den, selvsagt.

Gammel 07-12-10, 17:16   #6
Albertine
Passiv

Standard

Jeg har en altblokkfløyte, hvis det hjelper. Og utstrakt kunnskap om klarinetter. Hjelper ikke deg stort da, Dusten.

Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 17:17   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men når du har fått et rør så vil du vel høre om det/ hva som er en oktavtast? Begge, den ene eller den andre?

Gammel 07-12-10, 17:48   #8
Left
Passiv

Standard

Gnuri kan antakelig gi deg svar, om du får kontakt med henne. Den fantastiske familien hennes har jo selvsagt en oboist også

Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 17:55   #9
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Nokre oboistar som kan svara på ein ting?

Datteren min lurer på om den Oboen du låner kan være helautomatisk. Hun har på sin Obo begge de to klaffene under, pluss en på siden som må brukes sammen med en av de under.
Hun mener at dersom den er helautomatisk, så trenger du ikke den på siden. Det skal gå an å komme opp uten den.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 19:41   #10
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan virkelig få svar på det aller meste her på FP. :kan ingenting om obo:

Gammel 07-12-10, 20:00   #11
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men når du har fått et rør så vil du vel høre om det/ hva som er en oktavtast? Begge, den ene eller den andre?

Ifylgje greptabellane skal dei to oktavtastane brukast i kombinasjon eller den eine eller den andre i høve til korleis resten av fingersetninga er, så funksjonen er litt kryptisk - har fått meg røyr no og produsert mine fyrste "skviik", så me får sjå kva eg finn ut av utover kvelden - er fortsatt mottakeleg for instrux, altså...

Gammel 07-12-10, 20:04   #12
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Sv: Re: Nokre oboistar som kan svara på ein ting?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Datteren min lurer på om den Oboen du låner kan være helautomatisk. Hun har på sin Obo begge de to klaffene under, pluss en på siden som må brukes sammen med en av de under.
Hun mener at dersom den er helautomatisk, så trenger du ikke den på siden. Det skal gå an å komme opp uten den.

Jøsses - automatisk obo - kult.
Skal ha det i baktankane etterkvart som eg fomlar med mekanikken(trøyste og bera for finurleg putleverk av noko finmekanikk - trudde sax-en var avansert, eg - dette tek kaka)
Vonar berre instrumentet er "tett" i klaffane - har visst lege ubrukt i 15 år, stakkar liten.

Gammel 07-12-10, 20:59   #13
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Sant nok!
Kanskje noen da også kan fortelle meg hvor sopranino-blokkfløyten min er? For den er bortevekke ... Og jeg trenger den, selvsagt.

Sopraninoblokkfløyte er kult - har lyst på. Tenorblokkfløyte og forsåvidt...

Gammel 08-12-10, 17:42   #14
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

Sopraninoblokkfløyte er kult - har lyst på. Tenorblokkfløyte og forsåvidt...

Me too!

Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 19:46   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Jeg også vil ha Sopraninoblokkfløyte. Forskjellen er vel bare at jeg har en. Pent i etuiet sitt, en eller annen plass i dette hersens huset.
Tenorblokkfløyte hadde vært noe. :ønsker seg til jul:

Sopranino låter for øvrig småfælt i barnehender, men ikke verre enn tinnfløytene som ungen tross alt klarer å blåse med mye mer kraft i. :holder for ørene:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.