Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pepperkakehus - lage selv, eller kjøpe ferdig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Pepperkakehus- hjemmelaget eller kjøpt?
Vi lager alt selv (hus og deig) 24 18,32%
Vi kjøper deig, men bygger huset selv 28 21,37%
Vi kjøper hus på butikken og setter sammen selv 56 42,75%
Kjøper ferdig sammensatt hus 0 0%
Har ikke pepperkakehus 23 17,56%
Lager heller pepperkaketre/nisse/sykkel 3 2,29%
Sirupssnipp 5 3,82%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 131. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-10, 14:56   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Pepperkakehus - lage selv, eller kjøpe ferdig?

Hva foretrekker dere, og hvofor?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 14:59   #2
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehus- lage selv, eller kjøpe ferdig?

Lage selv. Syns de er litt kjipe de ferdigpakkene. Kom hjem med en knust pakken engang, kjøpte en til og lagde et hus med kvist (ut av delene i den første). Det ble fint da.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 14:59   #3
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lager selv. Jeg syns de ferdigpakkene er så kjipe og porøse. Det blir mye finere å lage selv.

Gammel 11-12-10, 15:02   #4
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Foretrekker hjemmelagd, synes det er koselig å være egen byggherre.

Pluss at da får vi fargede vinduer i huset (les; smeltede drops)

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 15:02   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøper og setter sammen selv. Litt for å spare tid, men mest fordi ingen av oss er spesielt kreative eller tålmodige. Blir veldig fint når det er ferdigpyntet, da.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 15:05   #6
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager selv, og koser meg maksimalt med det. I fjor laget jeg fem hus, to til mine barn og tre til søsteren min sine barn, og så fikk de lov å pynte selv akkurat sånn som de ville ha dem. Det ble to rosa hus, to brune/grønne/oransje hus og ett med lassevis av bamsemums og seigmenn på.

Gammel 11-12-10, 15:22   #7
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har aldri laget pepperkakehus, så det er ingen tradisjon hos oss.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 15:23   #8
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager selv og så får ungene pynte (dvs de to eldste).

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 15:23   #9
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har pleid å lage dem selv, men i år har det ikke blitt noe tid til det. Men kanskje neste år.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 15:38   #10
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har bare kjøpt ferdig og satt det sammen hjemme, tror nok det blir den varianten i år også, om jeg ikke kommer meg på ikea å får kjøpt deig....

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 15:40   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke laget pepperkakehus de siste årene, men da jeg gjorde det lagde jeg det "fra bunnen". Hvis jeg skal gjøre det igjen, så kommer jeg nok til å kjøpe ferdig deig. Huset blir jo likevel ikke spist, så det er bortkastet arbeid å bruke god hjemmelaget deig. Jeg lagde nettopp store pyntehjerter til å ha i vinduet, og da brukte jeg IKEA-deig. Skal lage mine egne pepperkaker til å spise.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 15:41   #12
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Vi har ikke hus, vi lager pepperkaker i steden.

Gammel 11-12-10, 15:48   #13
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lurer litt på dette med hus ja - det må jo bli gammalt og støvete etter ei stund? Et folk opp husa sine?

Har ei jente med cøliaki, så dersom det skulle vere aktuelt måtte eg ha laga deigen sjølv ja. Med mindre heile huset gjekk i bosset - da er det jo det samme om det er gluten eller ei. Likevel litt rart å bake eit hus som er giftig for ungen.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 15:49   #14
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker kjøpedeig til pepperkakehus og ting som skal henge til pynt. Så lager vi egen deig til pepperkakene vi skal spise.

Gammel 11-12-10, 16:15   #15
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Pepperkakebakingen vår er en årlig happening hvor konstruksjonen er halve moroa, men deigen kan godt komme fra IKEA.

Siden det er guffent å spise nedstøva pepperkaker uansett, går vi for den praktiske approachen og bruker limpistol. Og dremmel, selvfølgelig.

Gammel 11-12-10, 16:16   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøpedeig til byggverk, ja.

Gammel 11-12-10, 16:19   #17
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi kjøper og setter sammen hus fra butikken vi. Ungene pynter det stapp fullt av godis så da sees nesten ikke annet enn formen på huset. Helt greit. De er fornøyd og vi er fornøyd.
Her pleier ungene å spise pepperkakehuset ca 1. nyttårsdag. (jeg takker pent nei...)

Gammel 11-12-10, 16:21   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kjøpedeig. Og jeg designer huset, og ungene pynter.

Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 16:33   #19
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I år var planen å laga kopi av vårt eige hus, men eg har eit ferdighus i bakhånd i tilfelle- rottefelle. Så er me i alle fall garantert hus. (Siden pynting er ein av aktivitetane i kalenderen.)

Gammel 11-12-10, 17:28   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har pleid å kjøpe ferdig byggesett, men det har gått til helvete hver gang. De tåler jo ingenting?? Tror det er bedre å lage dem selv, litt tykkere, så delene tåler mer.

Men i år blir det nok helst pepperkakehjerter (store) og evt. hus i trolldeig. Eldste hadde så lyst til å prøve det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:15.