Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Karamellpudding og eggeplommer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-10, 09:06   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karamellpudding og eggeplommer

Jeg har et egglogistisk problem. I dag skal jeg bake mandelmakroner som krever fire eggehviter, og dessuten lage karamellpudding som ifølge min hederskronte farmoroppskrift krever fem egg.

Det jeg lurer på, er om jeg skal ta sjansen på å bruke de fire eggeplommene jeg har til overs i karamellpuddingen, og så skjøte på med, tja, to hele egg eller så. Stivner den da, tro? I crème brûlée bruker jeg jo bare eggeplommer.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 10:42   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karamellpudding og eggeplommer

Ingen? Jeg ser det er en del oppskrifter i omløp med både eggeplommer og hele egg, men ingen med bare eggeplommer. Det er sikkert et tegn på et eller annet, kan jeg tenke meg.

Gammel 23-12-10, 10:43   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville prøvd, men så er jeg superoptimist når det gjelder sånt. Eventuelt kan du bruke eggeplommene til å lage en god eggerøre til lunsj.

Gammel 23-12-10, 10:44   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan lage én med ekstra eggeplommer og én etter farmors oppskrift, og så ha Den Store Karamellpuddingtesten i julen.

Gammel 23-12-10, 10:44   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Veldig konstruktive forslag.

Gammel 23-12-10, 11:04   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke, men har du en god oppskrift å dele? Tror det var Hellstrøms jeg lagde i fjor, som ble litt skvipete. Men den smakte veldig godt da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 11:07   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Min vanlige oppskrift er sånn:

4 dl h-melk
2 dl kremfløte
5 egg
1 vaniljestang
60 g sukker
sukker til bruning (150 g?)

Kok opp melk og splittet vaniljestang, rør inn sukker. Pisk eggene godt sammen, rør dem inn i den lunkne melkeblandinga og sil blandingen. Brun sukker i formen, ha i eggeblandingen og ha i ovnen på ca. 130 grader i vannbad. Jeg er aldri sikker på hvor lang tid det tar, men en time-halvannen, ca.?

Gammel 23-12-10, 11:40   #8
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville ikke ha brukt så mange eggeplommer, for jeg tror konsistensen blir annerledes. Men stemmer i Skilpaddas forslag om et "vitenskapelig" forsøk med 2 forskjellige puddinger.

Min oppskrift, som forøvrig har gått i arv i 4 generasjoner er slik:

250 g sukker til glasering av formen

1 liter melk/fløteblanding (kan bruke bare h-melk, eller blande 2-3 dl kremfløte inn)
1 vaniljestang
100 g sukker
6 egg

Smelt sukker i en stekepanne, pass på så det ikke svir seg, da smaker det brent. Hell i en brødform som er oppvarmet litt, da blir ikke sukkeret kaldt så fort og du har god tid til å få dekt alle delene på formen med sukker. Bruk grytekluter på hendene, det er varmt! Vri formen slik at sukkeret dekker alle kanter. Sett til side mens du lager resten.

Sett en langpanne med 2 cm vann i bunn inn i ovnen på 110-115 grader.

Del vaniljestangen i 2, skrap ut korn og ha i melkeblandingen sammen med stanga. Varm opp melkeblandingen for å få smaken ut av vaniljestanga. Ikke koke, varm til det ryker, men ikke mer.

Ta av plata og avkjøl. Bland i sukker og rør til alt er oppløst.

Pisk sammen eggene i en bolle. Sil eggene opp i melkeblandingen. Rør godt.

Sil blandingen opp i brødformen. Sett den i vannbadet i ovnen. Pass på temperaturen på ovnen, vannet i vannbadet skal IKKE koke, da blir det "piper" i karamellpuddingen (luftbobler).

Stekes i minst et par timer. Gjerne litt lenger. Sjekk med en fuktet skje, legg baksiden av skjeen mot puddingen for å kjenne at den begynner å bli fast. Da er den ferdig.

Sist redigert av Erica : 23-12-10 kl 12:02.
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 11:42   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hjemmelaget karamellpudding er bare det besteste i verden. Jeg tror ikke jeg ville prøvd ut noen nye vrier akkurat i dag.

:har morgendagens dessert i ovnen nå:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 11:54   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3barnsmor, det er noe rart med melk/fløtemengden i oppskriften din. Jeg skjønner ikke helt hva du mener?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 12:03   #11
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

3barnsmor, det er noe rart med melk/fløtemengden i oppskriften din. Jeg skjønner ikke helt hva du mener?

Ja, dl er visst ikke det samme som liter.

Endret nå.

Gammel 23-12-10, 11:55   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det skal nok være 1 liter - for da blir det samme (fantastiske) oppskrift som jeg bruker.

Gammel 23-12-10, 12:00   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemmelaget karamellpudding er det beste i verden.

I år skal vi bort og jeg tror vi for multekrem ... hvis det blir noen dessert i det hele tatt. Egentlig ikke så viktig for jeg pleier å være overmett etter middagen uansett.

Gammel 23-12-10, 12:03   #14
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Desserten er det beste på hele julemiddagen for meg. Vi har opptil flere stykker.

Gammel 23-12-10, 12:03   #15
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Min svigerinne bruker en overvekt av eggeplommer i forhold til hvitter, og vikingmelk, i sin karamellpudding. Hun lager den besteste i hele verden.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 12:12   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg har sett de vikingmelkoppskriftene.

Gammel 23-12-10, 12:15   #17
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

For de som synes det er vanskelig / skummelt med bruning av sukker så kan man jukse med å spyle formen med karamellsaus fra flaske istedenfor. Man lar da sausen vandre rundt oppover vveggene i formen til det blir liggende et tykt lag på bunnen på ca 1 cm.

Resten av oppskriften er som følger:
4 egg piskes godt med 30 g (2 ss) sukker. Det skal ikke piskes til eggedosis, men til eggehviten er blitt skummende.

Varm opp 1/2 liter fløtemelk (1 del fløte og 4 deler melk) og 1 ts vaniljesukker til kokepunktet og hell i eggeblandingen.

Alt helles oppi formen og settes i vannbad midt i ovnen i 1 time på 175 grader.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 12:16   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

175 grader hørtes veldig mye ut, syntes jeg. Skulle tro du risikerte koking da?

Gammel 23-12-10, 23:37   #19
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

175 grader hørtes veldig mye ut, syntes jeg. Skulle tro du risikerte koking da?

Jeg har sjekket oppskriften en gang til, og det er 175 grader. Jeg har brukt denne oppskriften flere ganger med vellykket resultat.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 13:57   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg er vill og gal og går for fire eggeplommer og tre hele egg. Ingen for-sikkerhets-skyld-pudding heller.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.