|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Agnostiker?Jeg har ansett meg selv som en agnostiker. Jeg tror ikke på noen gud, men ettersom jeg ikke _vet_ så tenker jeg at det er like dumt å fornekte en gud som å tro. Jeg har det supert med min overbevisnigsløse overbevisning, men etter å ha hatt Jehovas vitner på døra på søndag, ble jeg usikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Agnostiker?Kan ikke agnostikere være ganske bestemte på å være nettopp det da? Det betyr jo ikke akkurat at de er åpne for alt, de bare vil ikke utelukke en høyere makt av noe slag.
![]() |
#3 |
Pauset
|
![]() Sv: Agnostiker?
Jeg trodde det var like greit å være agnostiker som ateist, men får følelsen av at man burde "tatt parti" for å være tydelig. Jehovas viter tok det jo som en invitasjon. Etter å ha bladd litt i Vakttårnet og fnist både her og der, så skjønner jeg jo at jeg aldri kan bli kristen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
*_*
|
![]() Sv: Agnostiker?Hva mener du med ekstreme, da? Og hva mener du med vanlige kristne? JV er i hvert fall mer aktivt praktiserende enn ett gjennomnittlig medlem av statskirken.
![]() |
![]() |
#6 |
Pauset
|
Jeg kan jo sitere litt fra bladet jeg fikk. Tar bare med deler av det, men mener det jeg har tatt med er representativt. Tipper denne artikkelen er litt inspirert av alt englepratet som er for tiden: |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Agnostiker?En ateist er en som er overbevist om at det ikke finnes noen gud, sånn jeg opplever det. Så da er det vel agnostiker du er når du ikke har en overbevisning i den ene eller andre retningen?
![]() |
#8 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hedningepakk.
![]() |
#9 |
Pauset
|
Mitt spørsmål er egentlig om dette er en overbevisning som bør respekteres, eller er man da automatisk fritt vilt for feks Jehovas vitner? For meg så virker det som at de som tror det ene eller andre, mener at man MÅ ta et standpunkt i den ene eller andre retningen. Mitt standpunkt er at jeg ikke har noe standpunkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
|
![]() Sv: Agnostiker?Jeg vil påstå at Jehovas er mer ekstreme både i praktiseringen i forhold til hva som er akseptert blant JVs medlemmer og at de har ên sannhet. De regner seg som kristne, men de tror ikke på treenigheten. For dem er det ên gud. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
Jeg tror nok at Jehovas vitner ser på alle som fritt vilt.
![]() |
#12 |
Pauset
|
Tja. Personen på dørstokke sa jeg hørtes åpen ut. Jeg er sikker på at jeg ikke var mer åpen der enn jeg er her, hehe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
Jeg er overbevist og uttrykt ateist, men det er ingen hindring for JV, slik jeg har erfart det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Agnostiker?Jeg er agnostiker. Jeg tror ikke selv, men tenker som så at det handler om tro og ikke viten. Ergo kan jeg ikke si at jeg har rett og de som tror tar feil. Men jeg tror ikke så mye som bittelitt en gang, og er altså ingen tviler.
![]() |
#16 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2011
![]() |
![]() Sv: Agnostiker?For meg blir det veldig spesielt når JH i sin lære sier at det er bare et visst antall som skal komme til "himmelen" Til den som er Agnostiker/tviler Husk at Gud er kjærlighet og tror du på kjærlighet så tror du på det gode eller Gud. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Agnostiker?Jeg regner meg som agnostiker og liker å gå i kirka ved enkelte anledninger - der siler jeg heftig.
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Moderne misjonering?
![]() |
#19 |
Ekvilist
|
Sier du at hvis man tror på kjærlighet så tror man på Gud, eller gikk du god for at "det gode" kan være et gode i seg selv?
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 07-08-11 kl 23:18. Årsak: surrball |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
|
![]() Sv: Agnostiker?Jeg har fått en tro pga egne opplevelser, men jeg passer ikke inn i noen av religionene så jeg kaller meg ganske enkelt en troende. Jeg har lært en del om de andre religionene og mener at jeg religion ikke er viktig for å tro. Sikkert mange som er uenig med meg i det, men jeg står støtt i min tro. Når det har stormet som verst med kreften jeg lever med så har overraskende ting skjedd. Min tro har et symbol og det er dette |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|