Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vinterdresser og holdbarhet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-07, 08:59   #1
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Vinterdresser og holdbarhet

I lys av en annen tråd her inne om vinterdresser som ble ødelagt, så lurer jeg på hvor mye dere forventer av en vinterdress i løpet av en sesong?

Hvor lenge bør en dress, uavhengig av merke og pris holde ved normal bruk?

En av grunnene til at jeg spør om dette, er at jeg investerte i dyre Reimatec dresser til barna mine for 3 og en halv måned siden. Etter denne tiden er min eldste datters dress slitt sånn at det nesten har gått hull på knærne, og det har blitt to revner på baken + at den er flossete og slitt der.

Hun har kun brukt dressen til og fra skolen, samt i storefri. (de har bare ett friminutt i løpet av en dag) Hun går ikke på sfo, og hun er ikke typen som klatrer i trær og berg,- men er rolig av seg. Jeg vet at hun har sklidd litt på baken på snøen da det var som mest snø her for en uke siden, men ellers ikke hatt noe spesiell røff lek ute.

I de årene jeg kun kjøpte billigdresser opplevde jeg ALDRI at dressene ble slitt på denne måten....jeg har de faktisk ennå. Reimatec er selvf suveren i forhold til vind og vanntetthet, men jeg synes ikke kvaliteten i forhold til slitesterkhet er bra nok. Synes de burde informert om det i butikken når man kjøper en så dyr dress.

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:12   #2
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vinterdresser og holdbarhet

Varierer nok fra dress til dress ja. Reima Tec synes ikke jeg er spesielt holdbar og det har jeg lest flere synes. Troll har fungert bedre her men litt mer styr å kle på. Storebror brukte Troll dressen sin i 2 1/2 sesong og mellomsøster har den som ekstra dress nå, hel og fin. Nå har storebror Reima Tec, ingen synlig slitasje enda og er mye enklere å ta på. Men synes ReimaTec passer best når det er snø.
Lest at Ticket to heaven dressene skal være veldig holdbare men vi har ikke prøvd de.
Vanskelig det der ja.

Gammel 23-02-07, 09:17   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjøper Reima Buller&Bång. Kjempefin, lett og solid dress, og forholdsvis rimelig. Jeg regner med at dressen skal holde en sesong. (Den dressen toåringen har nå er på tredje sesongen i bruk, den er arvet etter Storesøster, og den er fortsatt uten hull og rifter.)

Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:30   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Tinkeliten fikk en reflexdress i toårsgave i oktober. Den er enda ikke synlig slitt, bortsett fra strikken under beina. Han er nok normalt aktiv, men det hører med at regntøyet har blitt like mye brukt som vinterdressen hittil i vinter. Det har jo litt å si.

Jeg mener at en dress bør vare en sesong med vanlig bruk, men skjønner at barn er forskjellig. Vi bor på et sted der det sjelden er sprengkaldt, så for oss er det viktigere med en solid dress som tåler litt fukt enn en som holder varmen i -20. De er uansett inne når termometeret nærmer seg -10.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:47   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at en dress bør holde mer enn en sesong ved normalt bruk. Det er min erfaring, med normalt aktive barn.

Gammel 23-02-07, 09:52   #6
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg mener at en dress bør holde mer enn en sesong ved normalt bruk. Det er min erfaring, med normalt aktive barn.

Enig med deg. Jeg har sendt inn dressen til fabrikken Hatex med et langt brev.
Blir spennende å se utfallet.

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:02   #7
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en gutt som er litt mer enn "normalt" aktiv. Først hadde jeg Reflex, og var veldig fornøyd med den. Rfelexdress nr 2 var jeg ikke fornøyd med, nå har de ReimaTec begge to, og den holder, veldig fornøyd foreløpig.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:06   #8
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Troll-dressen synes jeg har holdt bra.
Sønnen min på 5 år brukte den i hele fjor og helt fram til nå i år (den er blitt for liten). Ja, den er slitt i rompe og på knær, men det er ikke hull. Lillebror kan fint arve den som reservedress. Han er en aktiv fyr som ikke tenker på å spare klær, og han er "alltid" en av de mest møkkete.

Da han var 3-4 år hadde han en Cool4Kids (eller noe sånt) dress fra Fru Lyng. Den brukte han også mye og hardt, men den er like fin. Lillebror (en forsiktigere type) bruker den nå. Dressen er tyngre og ser mer klumpete ut, men den duger fint.

Reimadressen hadde lillebror da han var 1-åring, helt suveren i forhold til bevegelighet (han lærte å gå veldig seint, og det var så godt at han hadde en varm, tynn dress).

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:10   #9
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kjøpt den nye Trolldressen som er uten løst ullfor
Ullforet er integrert inni selve dressen, mer lik vinterdressen til Reima Tec
Akkurat like enkel som Reima å kle på ,selv for en treåring
Den er mer slitesterk enn vanlig Reima, stoffet på rumpa oog bena er grovere materiale

Den kostet 1399,- så jeg forventer ihvertfall at den holder en sesong, hvis ikke to

Gammel 23-02-07, 10:14   #10
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har aldri brukt de store summene på dresser, det har gjerne vært dresser til 500,- som er kjøpt til halv pris o.l. (Bogerud Tekstil, Obs o.l)
HH har jeg også kjøpt endel på tilbud, men det har aldri vært dresser som har kostet over 800,. til full pris.
Dressene har stort sett alltid holdt ut sessongen (og kunne arves). Enkelte rifter har det kommet, men det har stort sett bare vært å reparere de.
Stort sett har jeg valgt dresser med gummi i rompa og de også har også stort sett holdt hele sessongen. (og gjerne kunne blitt arvet også)

Jeg har ikke rolige barn, de er høyt og lavt og har sklidd mye på dressene sine. (nå er det gress som underlag i barenhagen da). Men har opplevd en somkom hjem etter å ha sklidd på steiner og da var det bare å sette på en sånn reparasjonssak.

Gammel 23-02-07, 10:20   #11
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg forventer nok at de skal holde minst en sesong, kanskje to. Da tenker jeg på normal slitasje, ikke at at det kan skje uhell med rifter osv.

Vi har vel nesten alltid kjøpt brukt, og hatt et par dresser og bytte på. Har nå en Reima som vi bruker når det er typisk snø / vintervær. Også har vi en mer bevernylon-sak, med litt gummi på knærne som vi bruker når det er mildt og sølete. Foreløbig ser det ut til at de kan holde neste vinter også.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:24   #12
Pippilotta
Passiv

Standard

Nabobarna har i alle fall hatt sine Reflexdresser siden i høst nå, uten at de er synlig slitte. (vinterdresser), og de ungene er ikke akkurat noen rolige bran heller.

Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:25   #13
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Siterer Sitron her.

Vi har hatt dårlig erfaring med Troll (slitasje i rumpa etter kort tid) og Ticket to Heaven (revnet lett). Reima har vært suveren til minstemann som nå er 3 år. Eldstejenta på 6 har HellyHansen med gumiert del fra midjen og ned. Den finnes ikke slitt enda den brukes røft hver eneste dag.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:28   #14
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg forventer at vinterdresser skal holde en sesong. Da er jeg fornøyd. Kjøper alltid dressene i passende størrelse nettopp med tanke på at de ikke kan forventes å passe neste sesong også.

Min erfaring som mamma til små i snart 13 år, er at dette ikke har vært noe problem. Jeg har aldri opplevd å få dresser ødelagt. Ikke før nå nylig...Da, som mange kjenner til, tre dresser ble ødelagt på samme dagen.

Man kan ikke forvente og kreve at dresser skal holde aking på bakken nedover bakker hvor det er grus, småstein, kvister og annet....Det går jo ikke. Det er jo derfor det finnes voksne rundt barna! De skal passe på slik at ungene ikke gjør dette. I min verden går ikke aking på buksebaken under bekrepet; fri lek og utfoldelse. Det er rett og slett; værsågod. Skli ned der gjentatte ganger så mamma kan kjøpe ny dress til deg!

Vi har hatt dresser i både dyre og mindre kostbare merker og som sagt, jeg har aldri opplevd at de har gått i stykker. Her har dresset kunnet bli arvet. De har vært like fine når ungene har vokst i fra dem. Alle mine unger må sies å være normalt aktive. Om noen er litt mindre aktive så er det faktisk to av de som nå fikk sine dresser ødelagte. Det er to prinsesser som ofte velger leker som går litt roligere for seg enn det å klatre i trær osv osv.

Nå skjedde altså dette....Jeg

Gammel 23-02-07, 10:35   #15
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min erfaring med Reima er ganske bra. Har enda til gode å få hull i dressene, og poden går i utebarnehage og er ganske aktiv.
Dressen er jo synlig brukt nå etter noen vintermåneder da. Forventer at den holder en sesong.
Stusser litt på at dattern din har klart å slite ut dressen såpass Go/jenta.
Du VET jo ikke hva hun gjør i disse friminuttene og det skal ikke så voldsomt mye lek til på feks en strødd skolegård hvis man er uheldig?

Jeg syntes det sier seg litt selv at et tynt og lett stoff er mindre slitesterkt enn feks bevernylon. Men jeg vil heller lappe litt på Reimadressen enn å ta på poden en så tung og klumpete dress. På et større barn så tror jeg heller at jeg ville satset på noe annet.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:38   #16
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Jeg forventer at vinterdresser skal holde en sesong. Da er jeg fornøyd. Kjøper alltid dressene i passende størrelse nettopp med tanke på at de ikke kan forventes å passe neste sesong også.

Min erfaring som mamma til små i snart 13 år, er at dette ikke har vært noe problem. Jeg har aldri opplevd å få dresser ødelagt. Ikke før nå nylig...Da, som mange kjenner til, tre dresser ble ødelagt på samme dagen.

Man kan ikke forvente og kreve at dresser skal holde aking på bakken nedover bakker hvor det er grus, småstein, kvister og annet....Det går jo ikke. Det er jo derfor det finnes voksne rundt barna! De skal passe på slik at ungene ikke gjør dette. I min verden går ikke aking på buksebaken under bekrepet; fri lek og utfoldelse. Det er rett og slett; værsågod. Skli ned der gjentatte ganger så mamma kan kjøpe ny dress til deg!

Vi har hatt dresser i både dyre og mindre kostbare merker og som sagt, jeg har aldri opplevd at de har gått i stykker. Her har dresset kunnet bli arvet. De har vært like fine når ungene har vokst i fra dem. Alle mine unger må sies å være normalt aktive. Om noen er litt mindre aktive så er det faktisk to av de som nå fikk sine dresser ødelagte. Det er to prinsesser som ofte velger leker som går litt roligere for seg enn det å klatre i trær osv osv.

Nå skjedde altså dette....Jeg

Hvis dette er første gang dette skjer, så tenker jeg at man må regne med litt "svinn". Hele feilen i saken din, sånn jeg ser det, er at de ansatte i barnehagen bagatelliserte det. Det er jo ikke noe ok å måtte lappe/erstatte 3 dresser og når man må det så skal man i allefall VITE at de tar det alvorlig og passer bedre på.

Gammel 23-02-07, 10:40   #17
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Hvis dette er første gang dette skjer, så tenker jeg at man må regne med litt "svinn". Hele feilen i saken din, sånn jeg ser det, er at de ansatte i barnehagen bagatelliserte det. Det er jo ikke noe ok å måtte lappe/erstatte 3 dresser og når man må det så skal man i allefall VITE at de tar det alvorlig og passer bedre på.

Joda. Regne med svinn er jo greit nok det. Jeg ser at vi er enige i sakens innhold.

Gammel 23-02-07, 10:42   #18
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg har egentlig bare regnet med at de kan arves videre. Men jeg har liten erfaring, så mulig jeg er litt naiv. Første dressen til Try var en arvet Mikkline høst/vårdress som to barn hadde hatt før ham, den er ennå ikke synlig slitt, og arves videre nå.

Synes man kan forvente at de holder mer enn en sesong.

Er det forskjell på større barn, kanskje? Try er bare 21 mnd.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:48   #19
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Jeg har egentlig bare regnet med at de kan arves videre. Men jeg har liten erfaring, så mulig jeg er litt naiv. Første dressen til Try var en arvet Mikkline høst/vårdress som to barn hadde hatt før ham, den er ennå ikke synlig slitt, og arves videre nå.

Synes man kan forvente at de holder mer enn en sesong.

Er det forskjell på større barn, kanskje? Try er bare 21 mnd.

Den første dressen vi hadde fikk vi når poden var 18 mnd. Den ble MYE mindre slitt enn det dressene blir nå
Så må nok regne med mer slitasje etterhvert ja..

Gammel 23-02-07, 10:53   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle dressene vi har hatt har holdt til hun har vokst ut av dem. Hun er normalt aktiv og dressen brukes mye. Vi har hatt litt forskjellige dresser, og nå har vi en Skogstad-dress. Den har imponert meg på mange måter. Den er vann- og vindtett, og har vært veldig sterk. Vi har vasket den ca. en gang i uken i vinter og da har den vært svart av sand og søle hver gang. Like fin etter vask.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.