|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
En Som Trener
|
Lillesøster skal snus!Ja, det vurderer vi nå, selv om hun fortsatt er under tre år (2 år og 10 mnd). Hun kan lage et rent lite helvete for de to andre som sitter ved siden av henne, klyper, sparker og klager, for beina får ikke plass og hun sitter trangt! Vi har et Akta Graco Cosmic-sete, som kan brukes framovervendt fra 15 kg, og hun veier nå litt over 16. Men problemet viste seg når vi skulle prøve å snu, at bilens seler ikke er lange nok!? Det har ikke vært noe problem til de andre i de andre bilene vi har hatt, men i Volvo V40 er de tydeligvis for korte uansett hvilken plass setet har bak i bilen.
|
|
|
#2 |
|
En Som Trener
|
Sv: Lillesøster skal snus!hmm, nå ble jeg i tvil. På de svenske sidene står det om denne modellen at det kan brukes framovervendt fra 15-25kg med bilens seler, det står ingtenting om framovervendt med stolens egne seler fra 15-18 kg som det gjorde i den forrige modellen vi hadde (Akta Graco). Noen som har dette setet og som vet hvor de har bruksanvisningen som kan sjekke for meg? :øyner penger spart:
|
|
|
#3 |
|
En Som Trener
|
Sv: Lillesøster skal snus!Og jeg fortsetter å svare meg selv, for her fant jeg en bruksanvisning på nett, men med enkelte overstrykninger (?) som jeg ikke helt skjønner. Men jeg skjønner at det er mulig at vi kan feste henne framovervendt med bilens seler eller setets seler valgfritt fra 15-18 kg? Og slik som monteringen her viser så er det mulig at vi kan få det til selv med korte seler, og at bruksanvisningen jeg fant til det gamle setet Akta Graco ikke er helt lik allikevel selv om setet ellers nesten er det.
|
|
|
#4 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lillesøster skal snus!Det finnes vel egentlig ikke noe god løsning for så små barn fremmover. (untatt handicap stolen til lillemann hvor man først festes i 5.punkt og så festes med 3 punkt etterpå. Ble litt forelsket i den stolen når jeg så den her inne engang). |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Live and let live
|
Sv: Lillesøster skal snus!Kan du ikke ta henne med i butikken og la henne prøve noen flere bakovervendte først? Kanskje det finnes et hun sitter som en dronning i, og er superfornøyd med selv om det er bakovervendt? Det er jo stor forskjell på stolene.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Lillesøster skal snus!Jeg hadde ikke snudd henne uten å ha et sete som var beregnet på det. |
|
|
|
#7 |
|
Lengter etter sola
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lillesøster skal snus!Jeg hadde bitt tennne sammen. Evt stokket om på ungene i bilen.
|
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
Sv: Lillesøster skal snus!Vi bruker dette til lillebror, 22 mnd og 15 kg.
|
|
|
|
#9 |
|
Øyboer
Sv: Lillesøster skal snus!Recaro gjør det dårlig i tester. Spesielt på sidekollisjon. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Lillesøster skal snus!Hvis barnet er over 15 kilo, er det bedre å sitte i beltestol enn med bilens egne seler enn i forovervendte barnesete med integrerte seler. Beltestol kommer dere til å trenge før eller senere uansett.
|
|
|
|
#11 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
![]() |
Sv: Lillesøster skal snus!Det recaro setet har svigers, det er stort, tungt og klumpete!
|
|
|
#13 |
|
En Som Trener
|
Sv: Lillesøster skal snus!
Det er nok ikke helt avgjort at vi kommer til å snu henne altså, til det har jeg sett og lest altfor mye. Men det er virkelig ikke ålreit slik vi har det nå. Og de to andre kranglefantene kan ikke sitte ved siden av hverandre dessverre, det har de gjort før. Det er ikke engang optimalt at de når hverandre på tvers av Lillesøster. Å snu henne ville løst det problemet også forøvrig...
|
|
|
#14 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Lillesøster skal snus!Det at setet er godkjent forovervendt med trepunktsseler 15-25 kg gjør ikke at det er et bra sete når det brukes sånn. Det er jo blytungt i forhold til vanlige beltestoler, i tillegg til at belteføringa er dårlig. Jeg hadde samme setet til mine og planla hele tida å bruke det som beltestol - helt til jeg faktisk sto i den situasjonen. Da så jeg umiddelbart at det funket dårlig og byttet ut med ordinære beltestoler. Med en gang et sete er laget for å kunne brukes på ulike måter (noe som jo selvsagt er et godt salgstriks), innebærer det at man kompromisser på noe.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Lillesøster skal snus!Det er helt lovlig å ha barna sittende i forovervendte seter med integrerte seler, men sikkerheten i beltestol er bedre. Gitt at de er store nok, selvfølgelig.
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lillesøster skal snus!Jeg tror det kan være samme type sete som vi hadde. Der trakk acta graco tilbake muligheten til å snu setet, fordi de ikke ønsket å promotere å snu barna for tidlig. De har derfor fjernet festeinfoen for fremovervent fra de nyeste utgavene av bruksanvisningen. En annen ting, om setet er brukt til alle tre barna bør det vel snart byttes ut på grunn av alder og slitasje?
|
|
|
#17 |
|
etterpåklokest
|
Det var jeg ikke klar over. Har du (eller andre) noen linker hvor jeg kan lese mer? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
En Som Trener
|
De har hatt hvert sitt sete altså, for den ene har ikke vokst ut av setet før nestemann skulle ha det.
|
|
|
#19 |
|
En Som Trener
|
Sv: Lillesøster skal snus!Jeg fant forøvrig bruksanvisningen som hører til stolen og der er det kun en mulighet for framovervendt og den gjelder fra 15-25 kg og kun med bilens trepunktssele.
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lillesøster skal snus!Ah, I see. Barnet hadde cosmic, og på det trakk de tilbake muligheten til å snu det. Men han er jo seks, så det må ha skjedd før dere kjøpte deres? Kanskje det var med bilens egne seler, det er såpass lenge siden, at jeg ikke husker ordentlig.
|
![]() |
|
|