Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Pinnestørrelse når man strikker to garn sammen

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-10, 13:24   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Pinnestørrelse når man strikker to garn sammen

Hvordan regner dere pinnestørrelse når dere kombinerer to eller flere sorter garn? Er pinne 2 + pinne 2 = pinne 4?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 13:28   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnestørrelse når man strikker to garn sammen

Det kommer jo an på hvilket resultat du ønsker. Her kommer du ikke utenom en prøvelapp. Men generelt tror jeg nok at å doble pinnestørrelsen gir for tykke pinner. Jeg planlegger et dobbeltgarn-prosjekt nå der jeg dobler garn som jeg ellers ville strikket på pinne 3, og jeg kommer til å prøve med 4.5.

Formelen for strikkefasthet er 2/3, sånn cirka.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 13:28   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Det kommer an på strikkefastheten.... Haha, det var vel intetsigende.

Som en hovedregel dobler jeg og trekker fra 1 str. Slik at 2,5 + 2,5= 4 for min del. Men jeg strikker løst. Det kommer jo også an på hvilket fasthet du vil ha?

Gammel 30-12-10, 13:36   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Doble og trekke fra en høres ut som min erfaring også.

Jeg har nettopp oppdaget alle mulighetene som åpner seg når man kombinerer garn, og gikk litt amok i garnbutikken i dag. Derav spørsmålet.

Gammel 30-12-10, 13:38   #5
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville ha gjort som de andre her over sier. Og det å gå amok i garnforetningen vet jeg alt om....

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 13:39   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Det er så deilig!

Gammel 30-12-10, 13:41   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for at du spurte. Dette lurte jeg også på etter at allium la ut forslaget om å strikke sokker av både vanlige kjipt sokkegarn (ensfarget fabel) og alpakka. Dette er pinne 2,2 og pinne 2,5, så jeg tenker at jeg da prøver meg på pinne 4. Høres det rett ut eller gjelder det andre regler når man strikker sånne småting?

Gammel 30-12-10, 13:42   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Altså, det kommer jo faktisk ganske an på hvilken strikkefasthet man ønsker ( ) . Sokker og votter og slikt skal jo være ganske faste. Halser og sjal og slikt skal gjerne være løsere. Jeg tenker at det blir passe fast for votter og sokker med dobbel minus en. Tror jeg.

Gammel 30-12-10, 13:48   #9
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Takk for at du spurte. Dette lurte jeg også på etter at allium la ut forslaget om å strikke sokker av både vanlige kjipt sokkegarn (ensfarget fabel) og alpakka. Dette er pinne 2,2 og pinne 2,5, så jeg tenker at jeg da prøver meg på pinne 4. Høres det rett ut eller gjelder det andre regler når man strikker sånne småting?

Jeg sjekket på ravelry, og jeg har brukt 3,5 til de sokkene. Sokker blir mer holdbare hvis du bruker litt mindre pinner enn du ville gjort ellers.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.