Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Brente mandler, med eller uten smør? (Haster)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-10, 19:29   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brente mandler, med eller uten smør? (Haster)

Jeg tenkte jeg skulle lage brente mandler, men så ser jeg at det er et hav av oppskrifter der ute i verden, og at nesten alle er forskjellige!

Hvilke blir best? Med eller uten smør, med mye eller lite vann? (Jeg er på jakt etter slike single mandler, ikke med masse knekk rundt. )

Gammel 30-12-10, 19:44   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brente mandler, med eller uten smør? (Haster)

Hjelp? *pip*

(Jeg kan jo ikke bare ta et helt random valg liksom. )

Gammel 30-12-10, 19:47   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sikkert bombe at JEG mener det da, men jeg synes absolutt de er best med smør. Jeg har laget begge deler, og de med smør er desidert best. Det har de jeg har servert dem til også syntes. Jeg bruker oppskriften på det søte liv og den er veldig god.

Gammel 30-12-10, 19:48   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg koker 2 dl vann, 2 dl sukker, 2 dl mandler, til vannet er fordampet og sukkeret smelter. Tilsetter 2 ts smør, fortsetter å røre til det er passe brunt.

Det blir det vanskelig å få single mandler av. Det går an å få til en og en, men det tar så lang tid at resten stivner i en klump i mellomtiden.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 19:53   #5
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Takk for svar!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg bruker oppskriften på det søte liv og den er veldig god.

Og de mandlene kan du dele opp til single? Tar det halvannen time å koke inn?

Gammel 30-12-10, 19:56   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri kokt dem i halvannen time nei. Husker ikke hvor lenge, jeg har ikke laget dem siden i fjor jul, men det tok ikke så lang tid. Kanskje en halvtime? Jeg skal ikke si noe sikkert altså. Og de ble single ja, men noen ble sammenklistret, du må jobbe svært raskt og det er et sabla styr. Men de blir utrolig gode. Jeg dyppet noen i smeltet sjokolade også, når de var avkjølt. Håhå.

Gammel 30-12-10, 19:58   #7
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Mmm, det høres godt ut!

Gammel 30-12-10, 20:19   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Her er mine, som er "verdens beste" og som kolleger og venner formelig tigger meg om å få hvert år:

150g sukker
0,5 dl vann
500 g mandler
1 ts smør

Vann og sukker kokes opp. Ha i mandler, rør kontinuerlig mens sukkerlaken først blir hvit, så brun. Rør i smør når det er ferdig, legg på plate smurt med olje.

Jeg bruker å ha full varme på plata. Det krever god lufting og at du rører absolutt hele tida og passer på som en hauk. Til gjengjeld går det fort. Lavere varme er safere, men tar mer tid.

Gammel 30-12-10, 21:16   #9
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det kan vere eit triks å ha mandlane i omnen på 200 grader medan du koker opp sukker/vatn. Absolutt smør ja.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.