Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vask av Nøstebarnskinn

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-11, 15:01   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vask av Nøstebarnskinn

Jeg har kjøpt et kjempefint Nøstebarn-lammeskinn her inne. Det er fint og reint altså, men jeg er nå en gang sånn lagd at jeg gjerne vil vaske det før vi tar det i bruk likevel. Men hvordan gjøres det? Må det renses, eventuelt?

Gammel 07-01-11, 15:13   #2
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av Nøstebarnskinn

Ta det i maskina. Med egnet ullvaskemiddel på ullvask. Sørg for at ulla vender ut ved sentrifugering. Ikke tørk rett på varmekabler, og dra det gjerne over en stollrygg el.l underveis i tørkinga.

Men du trenger altså ikke vaske det. Skinnet er naturlig innsatt med lanolin, og er således "selvrensende". Om du ikke er overbevist, så kan du fx dra en våt klut (med bare vann) over det.

Etter mange maskinvask bør et Nøstebarnskinn få en lanolinkur.

Gammel 07-01-11, 15:13   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg putter mine skinn i vaskemaskina og vasker dem på ullvask. Jeg bruker et spesialvaskemiddel for lammeskinn kjøpt på Helios. Jeg har også prøvd det vaskemiddellet for ull som nøstebarn solgte tidligere, men det fungerte ikke like bra. Etter vask legger jeg bare skinnet til tørk på et tørkestativ. Når det er tørt kjemmer jeg det eventuelt litt for å få pelsen "flokefri"/mykere med en pelsbørste, men det er så vidt jeg husker ikke særlig behov for det når jeg vasker med det spesialvaskemiddelet. Skinnet/pelsen ble stivere de gangene jeg brukte ullvaskemiddelet, men det mykes opp ved bruk så det har ikke så mye å si.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 15:27   #4
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

30 grader ullvask med ullvaskemiddel for ubehandlet ull fra f.eks. Nøstebarn. Ikke Milo eller noe sånt. Jeg legger skinnet flatt oppå et tørkestativ og grer det med en hundekam (som ikke er brukt på hund før) et par ganger mens det tørker. Blir like fint som nytt igjen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 15:39   #5
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Gjør som dyrlegen til hunden vår. NOT!
Hunden vår har "arvet" skinnet etter tøtta. Da han ble syk og var hos dyrlegen i noen dager. Så vasket de det i maskinen, og så i tørketrommelen. Trenger jeg å si at skinnet var ødelagt og knallstivt?

Jeg vasket det på 30-40 grader med milo tidligere. Og så tørket jeg det på badegulvet som bare var litt lunk i. Gikk fint det.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 15:44   #6
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Har du prøvd å vaske det igjen og la det lufttørke, Pelikan? Evt ta en lanolinkur.

Gammel 07-01-11, 15:45   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig fornøyd med oliven-ullvasken man år kjøpt på helsekost, Sonett heter den. Vask på ullprogram i vaskemaskinen og børst det opp og strekk det godt etterpå.

Gammel 07-01-11, 15:51   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Takk, folkens! Alt dere vet!

Gammel 07-01-11, 16:18   #9
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Har du prøvd å vaske det igjen og la det lufttørke, Pelikan? Evt ta en lanolinkur.

Jeg lå det til bløt i badekaret med milo. Etterpå strekte jeg i det før jeg lufttørket det. Ble litt bedre etterpå, men langt i fra slik det var. Det bøyer seg innover i kantene. Så det ligger ikke ordentlig på gulvet. Men kanskje jeg skal forsøke en runde til?! Hunden var jo blitt så glad i det. (Snuppa er vokst i fra det)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 18:19   #10
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Du har fått mange gode vaskeanvisninger allerede, så jeg slenger bare til at jeg også vasket lammeskinnene våre før lillesøster kom til verden. Det er nå en gang sånn at det er deilig at babyutstyret er helt rent.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:16.