|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Vask av NøstebarnskinnJeg har kjøpt et kjempefint Nøstebarn-lammeskinn her inne. Det er fint og reint altså, men jeg er nå en gang sånn lagd at jeg gjerne vil vaske det før vi tar det i bruk likevel. Men hvordan gjøres det? Må det renses, eventuelt?
|
|
|
|
#2 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Vask av NøstebarnskinnTa det i maskina. Med egnet ullvaskemiddel på ullvask. Sørg for at ulla vender ut ved sentrifugering. Ikke tørk rett på varmekabler, og dra det gjerne over en stollrygg el.l underveis i tørkinga.
|
|
|
#3 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vask av NøstebarnskinnJeg putter mine skinn i vaskemaskina og vasker dem på ullvask. Jeg bruker et spesialvaskemiddel for lammeskinn kjøpt på Helios. Jeg har også prøvd det vaskemiddellet for ull som nøstebarn solgte tidligere, men det fungerte ikke like bra. Etter vask legger jeg bare skinnet til tørk på et tørkestativ. Når det er tørt kjemmer jeg det eventuelt litt for å få pelsen "flokefri"/mykere med en pelsbørste, men det er så vidt jeg husker ikke særlig behov for det når jeg vasker med det spesialvaskemiddelet. Skinnet/pelsen ble stivere de gangene jeg brukte ullvaskemiddelet, men det mykes opp ved bruk så det har ikke så mye å si. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vask av Nøstebarnskinn30 grader ullvask med ullvaskemiddel for ubehandlet ull fra f.eks. Nøstebarn. Ikke Milo eller noe sånt. Jeg legger skinnet flatt oppå et tørkestativ og grer det med en hundekam (som ikke er brukt på hund før) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tåler regn
|
Sv: Vask av NøstebarnskinnGjør som dyrlegen til hunden vår. NOT! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Sv: Vask av NøstebarnskinnJeg er veldig fornøyd med oliven-ullvasken man år kjøpt på helsekost, Sonett heter den. Vask på ullprogram i vaskemaskinen og børst det opp og strekk det godt etterpå.
|
|
|
#9 |
|
Tåler regn
|
Sv: Vask av Nøstebarnskinn
Jeg lå det til bløt i badekaret med milo. Etterpå strekte jeg i det før jeg lufttørket det. Ble litt bedre etterpå, men langt i fra slik det var. Det bøyer seg innover i kantene. Så det ligger ikke ordentlig på gulvet. Men kanskje jeg skal forsøke en runde til?! Hunden var jo blitt så glad i det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Vask av NøstebarnskinnDu har fått mange gode vaskeanvisninger allerede, så jeg slenger bare til at jeg også vasket lammeskinnene våre før lillesøster kom til verden. Det er nå en gang sånn at det er deilig at babyutstyret er helt rent. |
|
|
|
![]() |
|
|