Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Vi drukner i bøker!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-11, 09:06   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Vi drukner i bøker!

Det er bøker alle steder her i huset. Kasse på kasse er ikke pakket ut, nattbordene er fulle, fult skap i stua etc etc etc.

De leses jo sjelden om igjen.

Det føles litt ille å gi bort alle til brukten også feks, det er jo ganske mange 1000 i bøker vi har stående.

Å selge de føler jeg også blir litt feil?

Hva gjør dere når dere drukner i bøker?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:07   #2
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi drukner i bøker!

Kjøper flere hyller.

Eventuelt så går det an å kvitte seg med de bøkene man strengt tatt ikke likte noe særlig, eller har duplikater av. Det har vi begynt med.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:10   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøper flere hyller, ja. Jeg kvitter meg nesten heller med mannen enn med bøkene.

Gammel 12-01-11, 09:11   #4
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har endelig eget bibliotek, i en tidligere garderobe/matbod. 8 Billyhyller stappfulle av bøker, blader og permer. Nå skal bare resten av kassene som står der ryddes/gis bort/kastes, så skal det inn et par gode stoler og leselys. Og et aldri så lite barskap, seff.

Aktuelle bøker (nye, uleste samt oppslagsverk) har vi i to bokhyller i stua.

Gammel 12-01-11, 09:12   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Vi har endelig eget bibliotek, i en tidligere garderobe/matbod. 8 Billyhyller stappfulle av bøker, blader og permer. Nå skal bare resten av kassene som står der ryddes/gis bort/kastes, så skal det inn et par gode stoler og leselys. Og et aldri så lite barskap, seff.

Å! :unnelig:

Gammel 12-01-11, 09:12   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har omsider kvittet meg med duplikatene. Men det jeg trenger, er flere bokhyller. Jeg har bare to Ikea-hyller i stua, og de er fullstappet av både stående og liggende bøker. Jeg tror vi snart må investerer i mer bokhylleplass, ja.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:12   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi putter hyller på alle ledige flater. I den første leiligheten vår hadde vi f.eks. en hylle øverst i trappa opp til hemsen, og selvsagt hyller over samtlige døråpninger.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:13   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og så hender det vel tross alt at vi hiver ut noen duplikater og noen ekstremt obskure bøker.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:13   #9
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Man kjøper flere hyller, ja. Hvis man ikke har plass til det, må man flytte.

Gammel 12-01-11, 09:16   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ja, og så hender det vel tross alt at vi hiver ut noen duplikater og noen ekstremt obskure bøker.

Hiver ut? Ikke som i kaster, vel? : pusteproblemer :

Jeg tar med duplikatene til gratisbibioteket på jobb. Genial ordning.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:16   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi innså, med smerte, at vi ikke er lokalavdelingen av tettstedets bibiloiotek for et par år siden, så vi ryddet opp i bøkene våre - hvem trenger f.eks. 10 utgaver av engelske ordbøker, og to-tre eksemplarer av samme bok av samme forfatter... ...

Nuvel - med smerte i hjertet, donerte vi noen hundre bøker til skolekorpsets loppemarked.

Vi har ennå altfor mange igjen.

Gammel 12-01-11, 09:18   #12
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Flere bokhyller er tingen. Jeg har nå fått meg en liten bokhylle på soverommet i tillegg. Og en i gangen nede utenfor to av barnerommene. Der er det barnebøker.

Kvitter meg med duplikater og bøker som ikke fenger. Men bøker jeg liker og som ofteleses om igjen setter jeg fint i bokhyllen.
Kom på at jeg strengt tatt har behov for en bokhylle til.

Gammel 12-01-11, 09:21   #13
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ganske sikker på at jeg trenger mer enn 10 utgaver av engelske ordbøker. Men jeg bruker dem i jobbsammenheng da.

Det går an å gi bort til noen som har mer lyst på eller bedre plass til dem om man må. Jeg får stadig forsyninger med kasserte bøker fra to bibliotek der jeg kjenner avdelingslederene.

Gammel 12-01-11, 09:22   #14
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg lærte leksen min da jeg som ung student var så fattig at jeg solgte noen av bøkene mine i forbindelse med en flytting, inkludert Wheel of Time-serien. The horror!

Duplikater kan gis vekk. Bøker man er helt sikker på at aldri mer skal leses kan vurderes å gis til biblioteket, jeg har gjort det noen få ganger og koser meg hver gang jeg ser dem i hyllen. Helt sikker blir man aldri, så det beste er å sette opp hyller etter Kamerat Toffskij-metoden. Eventuelt kjøpe større hus. Jeg holder på å bygge et tegneseriebiliotek i kottet, kanskje jeg skal flytte sengen inn i kottet i stedet og gjøre om hele soverommet til bibliotek?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:31   #15
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Problemet er at jeg ikke aner hvor vi kan sette hyller nå.
Da vi bodde i Oslo hadde vi 4 stappfulle hyller i gangen oppe, og jeg skal love dere at det ikke er FÆRRE bøker nå.

Vi har ganske stort hus, men ingen steder å sette bokhyller. Ev gjøre litt om i kjelleren, så det blir plass til flere bøker i "kjellerstua"
Hm, det står jo en expedit der som det mest er rot i, der kan det jo være plass til endel.

Jeg tror prosjekt få kjeller istand må skje i løpet av våren. Stønn.

Lillesøster 09
Gammel 12-01-11, 09:32   #16
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Det går an å skru hyller på veggen også, de må jo ikke stå noe sted.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:34   #17
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Gi bort, kast, selg, rydd.

Samlingsutvikling er viktig. Det hjelper ikke hvor mange bra bøker du har, hvis du ikke finner dem.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:35   #18
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Det går an å skru hyller på veggen også, de må jo ikke stå noe sted.

Det er liksom ikke så mange steder å skru heller.

Lillesøster 09
Gammel 12-01-11, 09:38   #19
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg ringte Lions. De kom med varebil, og var kjempeglade for alle bøkene. Nå prøver jeg å overtale mannen til at jeg trenger en Kindle.

Barnebøkene har vi beholdt. Vi har to bokhyller i ekstrastua nede med bøker de ikke er helt klare for enda, ungene har hver sin stappfulle Billy hylle på rommene sine, og så ligger det endel på loftet som jeg ikke har sortert enda (vi har alle bøkene fra når jeg var liten, når mamma var liten, og fra når diverse tanter var små)

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:42   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Samlingsutvikling er viktig. Det hjelper ikke hvor mange bra bøker du har, hvis du ikke finner dem.

Jeg har tatt til meg denne og samler nå bare på bøker som faktisk har en viss litterær verdi. Ikke at jeg har klart å faktisk kvitte meg med så mange ennå, men vi har i alle fall de mest obskure bøkene i kasser på loftet, om ikke annet.

Jeg tviholder på prinsippet om at det er viktigere med plass til mennesker i leiligheten, enn med bøker.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.