|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Uttale av utenlandske navn på vinJeg har alltid bestrebet meg på å uttale utenlandske ord og navn korrekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
awesom
|
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinJeg jobber på restaurant og får ofte noen heller uheldige forespørsler om vin.
Personality Goes a Long Way. Sist redigert av Lenam : 26-02-07 kl 03:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gullfisk
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinTørre Krona, ja... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinJeg uttaler utenlandske navn litt fornorsket når jeg snakker norsk, selv når jeg fint er i stand til å uttale navnet riktig. (Jeg sier for eksempel "Eddinburg" når jeg omtaler byen i en norsk setning. Og "Paris" med s-lyd.) Og nummerering sier jeg stort sett alltid på norsk, hvis den er skrevet med tall, så jeg ville uttalt vinen i hovedinnlegget som "Faustino nummer én", med "au"-lyden som en mellomting mellom spansk og min egen vanlige "øu"-uttale (siden jeg er nordlending, uttaler jeg ikke "au" som /ævv/).
![]() |
#5 |
fri
|
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinJeg er på samme linje med Skilpadda her. Selv snakker jeg både fransk og italiensk, og vet godt hvordan det skal uttales, men jeg synes det er unaturlig (og litt pretensiøst) å skulle uttale franske og italienske ord i norske setninger på originalspråket. På den måten så unngår man også de store misforståelsene. Jeg sier for eksempel "påmm fri" og ikke "påmm fritt". |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vin
Enig, stort sett; men jeg sier "påmm fritt".
![]() |
#7 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinJeg blander litt tror jeg.
![]() |
#8 |
flisespikker
|
Det gjør jeg også. Og "angtrekått".
![]() |
#9 |
Borte
|
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinJeg fornorsker. Heldigvis har vi selvbetjent pol her, så slipper de ansatte å høre meg radbrekke alle vinnavnene.
![]() |
#10 |
fri
|
Jeg er jo enig med deg i at det er mest riktig, jeg sier for eksempel "bagett", men siden jeg har trått mine barnesko på "Rutebilstasjonen", og var godt inni menyen på snackbaren før jeg begynte med fransk på skolen, så klarer jeg ikke å bli kvitt den uttalen (men selvsagt ikke når jeg er i Frankrike da). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
intro
|
Samme her. Jeg ville sagt "fæustino én" i dette tilfellet (men jeg ville nok ha skjönt hva kunden mente hvis hun uttalte navnet korrekt, da).
![]() |
![]() |
#12 |
Introvert textrovert
|
Jeg sier pom fritt, antrekått og sjokolademoss. Og Føustino en.
![]() |
#13 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er også enig. Selv om jeg i mange tilfeller vet hvordan uttalen skal være i originalspråket, så bruker jeg den norske uttalen når jeg snakker norsk. Jeg heller litt andre veien egentlig jeg, og synes det er komisk når man gjør det motsatte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinJeg gjør generelt som Skilpadda. Unntaket er kanskje når det er noe på spansk, da sier jeg det med spansk uttale uten å tenke meg om. (Jeg kan f.eks. legge spansk uttale på ord/navn som opprinnelig ikke er spanske)
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Juba Juba
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinJeg satt litt og lurte på om det var annereldes med egennavn, men så kom jeg på at jeg sier jo for eksempel Robbie Williams med norsk r og v når jeg snakker norsk. (Til min manns irritasjon.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinKaz, ørdi børdi har jeg også hørt. Jeg tror det er fra den gale svenske (?) kokken på Muppet Show.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Juba Juba
Jepp, det stemmer. Det tok en stund før jeg forsto det, lurte på hvorfor i h*** alle engelskmenn trodde at vi sa ørdibørdi i Norge?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinNår det gjelder vin så sier jeg oftest navnet på spansk, fransk etc.
![]() |
#19 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinVet du, jeg tipper jeg er nokså inkonsekvent! Faustino er et typisk ord jeg lærte før jeg kunne noe spansk (ikke at jeg er på morsmålnivå, akkurat), så der blir det sikkert ganske norskish. Samme med påmmfri og sånt. Og diverse sanger (puddiåtfajereeeh gæssåliin
![]() |
#20 |
Gullfisk
![]() Sv: Uttale av utenlandske navn på vinMange gode svar her. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|