Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor lenge er egentlig matfløte etc. holdbart?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-07, 15:59   #1
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor lenge er egentlig matfløte etc. holdbart?

Jeg lurer egentlig bare på hvor lenge matfløte, vanlig fløte, kaffefløte etc. er holdbart i kjøleskap etter at jeg har åpnet den?

Hva med rømme etc?

Er det noe som er mer holdbart enn annet?

Gammel 26-02-07, 16:12   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er egentlig matfløte etc. holdbart?

Jo fetere, jo mer holdbart, når det gjelder melk/fløte. Kremfløte og seterrømme holder lengre enn matfløte og lettrømme. Alt som er fetere enn 15% pleier å holde minst like lenge som datostemplingen tilsier, selv om det er åpnet. Du kan smake på fløten om du er usikker - smaker den OK, er den OK, den blir sur/harsk lenge før den er "farlig".

Gammel 26-02-07, 17:03   #3
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men kaffefløte er jo holdbar lengre. Men det har vel med pasteurisering (?) å gjøre?

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 17:22   #4
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Matfløte er da også holdbar ganske lenge etter at den er åpnet? Eller er jeg helt på viddene nå?

Gammel 26-02-07, 17:31   #5
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Kaffefløte er holdbar ca. en ukes tid etter åpning. Står på pakken. *opplyser*

Gammel 26-02-07, 17:48   #6
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

å.. Jeg holder meg til kaffe latte jeg..

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 17:53   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lukter, jeg. Så vet jeg om den er ødelagt eller ikke.

Gammel 26-02-07, 19:55   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Matfløte er da også holdbar ganske lenge etter at den er åpnet? Eller er jeg helt på viddene nå?

Jeg tror knapt jeg har opplevd melk eller fløte som har blitt dårlig før den påstemplede datoen, selv om de har vært åpnet. Men fetere fløter holder vanligvis en god stund etter datoen også.

Gammel 26-02-07, 19:56   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Men kaffefløte er jo holdbar lengre. Men det har vel med pasteurisering (?) å gjøre?

Den har lengre holdbarhetstid fordi den er ultrapasteurisert eller noe slikt, ja. Alle fløter pleier å holde minst like lenge som holdbarhetsdatoen, men for noen er denne datoen lengre frem i tid.

Gammel 26-02-07, 19:59   #10
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Den har lengre holdbarhetstid fordi den er ultrapasteurisert eller noe slikt, ja. Alle fløter pleier å holde minst like lenge som holdbarhetsdatoen, men for noen er denne datoen lengre frem i tid.

Men når de ultrapasteuriserte er åpnet, har de vanlig holdbarhetstid, derfor kan man ikke stole på påstemplet dato lenger.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 09:14   #11
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Ved tvil om kvaliteten/alderen på melkeprodukter som melk og fløte pleier jeg å slippe en liten skvett i vasken. Da ser jeg fort om det er klumper eller ikke.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 10:31   #12
kiddo
På flyttefot.

kiddo sin avatar

kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg trodde matfløten var holdbar til påstemplet dato helt til jeg så at åpnet pakke var holdbar 1 uke. Men jeg synes stort sett at den holder seg mye lenger enn det. Men nå lukter jeg på den før bruk

Uåpnet rømme, cremefraiche o.l kan fint brukes etter dato.

Alt som er blitt litt surt brukes i vafler

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:37.