|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor lenge er egentlig matfløte etc. holdbart?Jeg lurer egentlig bare på hvor lenge matfløte, vanlig fløte, kaffefløte etc. er holdbart i kjøleskap etter at jeg har åpnet den?
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor lenge er egentlig matfløte etc. holdbart?Jo fetere, jo mer holdbart, når det gjelder melk/fløte. Kremfløte og seterrømme holder lengre enn matfløte og lettrømme. Alt som er fetere enn 15% pleier å holde minst like lenge som datostemplingen tilsier, selv om det er åpnet. Du kan smake på fløten om du er usikker - smaker den OK, er den OK, den blir sur/harsk lenge før den er "farlig".
![]() |
#3 |
Dramaqueen
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor lenge er egentlig matfløte etc. holdbart?Men kaffefløte er jo holdbar lengre. Men det har vel med pasteurisering (?) å gjøre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvor lenge er egentlig matfløte etc. holdbart?Matfløte er da også holdbar ganske lenge etter at den er åpnet? Eller er jeg helt på viddene nå?
![]() |
#6 |
Dramaqueen
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor lenge er egentlig matfløte etc. holdbart?å.. Jeg holder meg til kaffe latte jeg.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor lenge er egentlig matfløte etc. holdbart?
Jeg tror knapt jeg har opplevd melk eller fløte som har blitt dårlig før den påstemplede datoen, selv om de har vært åpnet. Men fetere fløter holder vanligvis en god stund etter datoen også.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
Den har lengre holdbarhetstid fordi den er ultrapasteurisert eller noe slikt, ja. Alle fløter pleier å holde minst like lenge som holdbarhetsdatoen, men for noen er denne datoen lengre frem i tid.
![]() |
#10 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Men når de ultrapasteuriserte er åpnet, har de vanlig holdbarhetstid, derfor kan man ikke stole på påstemplet dato lenger.
![]() |
#11 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hvor lenge er egentlig matfløte etc. holdbart?Ved tvil om kvaliteten/alderen på melkeprodukter som melk og fløte pleier jeg å slippe en liten skvett i vasken. Da ser jeg fort om det er klumper eller ikke.
![]() |
#12 |
På flyttefot.
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor lenge er egentlig matfløte etc. holdbart?Jeg trodde matfløten var holdbar til påstemplet dato helt til jeg så at åpnet pakke var holdbar 1 uke. Men jeg synes stort sett at den holder seg mye lenger enn det. Men nå lukter jeg på den før bruk
![]() |
![]() |
|
|