|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Global oppvarming kan føre til en ny istid (Dok1 NRK)Jeg så et veldig interessant program fra Dok1 på Nrk1 i går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Global oppvarming kan føre til en ny istid
Jeg synes egentlig den setningen var den mest interessante jeg. Hvem var ansvarlig den gangen da?
![]() |
#7 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Global oppvarming kan føre til en ny istidJeg mener det stod i avisa at FNs klimarapport slår fast at det er usannsynlig at Golfstrømmen kollapser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Global oppvarming kan føre til en ny istidJeg så ikke programmet, men hørte det i bakgrunnen, for min kjære så på det...
![]() |
#9 |
På vei
![]() Sv: Global oppvarming kan føre til en ny istidJeg sjekket litt mer, det var litt unyansert det første jeg skrev. Dette sier klimarapporten: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Global oppvarming kan føre til en ny istidDette er vel egentlig ikke nytt ... Det har vært en kjent teori veldig lenge. Men de lærde strides om dette også, som om det meste andre. Det har vært utarbeidet enorme mengde datamodeller som simulerer ulike fremtidsscenarier. De er ikke entydige, for å si det mildt. Men dette er en av teoriene ja.
![]() |
#11 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Global oppvarming kan føre til en ny istidJeg håper ikke det er de samme folka som har laga disse modellene som dem som laget modellene som beregnet ørkenspredning på 70- og 80-tallet. Det var en krisemaksimering av en annen verden og tok man tallene de hadde lagt inn og regnet seg bakover kunne man lett bevise at Sahara bestod kun av regnskog på 1960-tallet. Skikkelig seriøst med andre ord.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi vet ingenting om hva som skjer i fremtiden. Om klimaforandringer kan bremses av et mer fornuftig ressursbruk er det ikke noe uoverkommelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Semiaktiv
Tro meg, det er ikke seriøse forskere med kritiske røster det skorter på. Det er ekstremt mange som forsker på dette, med ulike teorier, forskjellige vinklinger og sprikende resultater. Men så lenge man ikke leser fagtidsskrift, deltar på konferanser og er inne i fagmiljøet får man stort sett bare med seg det som publiseres i media og populærvitenskapelige kanaler. Og de er ute etter å selge. Krisemaksimering selger.
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
Jeg ville hatt mye lettere for å svelge det hele hvis noen hadde vært ærlig nok til å si noe sånt som dette: "Det er sikre på at det er noen forandringer her, vi vet ikke hva de vil bety, men det kan tenkes at de vil gi negative konsekvenser og derfor vil vi prøve å bremse og kanskje reversere forandringere. Her har vi noen forslag til tiltak."
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Det er veldig mange som sier dette. Det er faktisk det de aller fleste forskere sier. Forskerene er som regel ikke ute etter publisitet og medieomtale. Det tjener de nemlig ingen penger på. De er ute etter å få publisert sine resultater i internasjonale vitenskapelige tidsskrift. Det blir det penger og anerkjennelse av. Der kommer man ikke langt med å hyle krise og komme med unyanserte dommedagsprofetier. Man må ta høyde for alle mulige eventualiteter, ellers er andre kritiske forskerpekefingere over en som hauker med det samme. Husk at det ikke er journalistene som forsker. Det er derimot de som bestemmer hva som skal skrike mot deg fra avisene.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 26-02-07 kl 22:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Live and let live
|
![]() Sv: Global oppvarming kan føre til en ny istidJeg synes nå at dette hørtes oppløftende ut jeg. Det finnes en balanse, det ser ut til å være sykliske endringer med varme og kuldeperioder. Oppvarmingen vil ikke bare fortsette til vi tørker ut og dør, det vil stoppe opp, og pendelen vil svinge andre veien igjen.
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Feil, det er bare snakk om her hvor vi vanligvis har varme fra Golfstrømmen. Resten av kloden vil varmes opp.
![]() |
|
|