Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jeg vurderer å lære meg å lage mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 22:21   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vurderer å lære meg å lage mat

Jeg tror jeg skal prøve å bli litt flinkere til å lage mat. Jeg lager en super pizza, jeg er god på sjokoladekake etter oppskrift fra egen skolekjøkkenbok, jeg lager carbonara fra pose om jeg må og jeg lager saus ellers fra bunnen.

Egentlig er jeg ikke helt håpløs, men i praksis er jeg det likevel. Jeg kan nemlig ingenting om mat og hva som passer sammen og sånt.

Kan noen for eksempel fortelle meg når man bruker ruccola? Det smaker huggorm i sånn salat jeg normalt lager. Normalt betyr alltid. Den består av flybårne tomater, løk, hjertesalat og valgfritt av agurk/løk/mais/spisspaprika.

Det må da finnes salater der ute som er gode, som ikke er masse mas å lage og som funker til diverse mat?

Og balsamico? Denne etterhvert så utskjelte greia som jeg aldri fikk taket på. Når skal den egentlig brukes til ting?

Olivenolje av superkvalitet har jeg skjønt poenget med. Men ellers - lær meg om matgreier som er lurt å ha i skapet og som smaker godt.

Jeg har som regel null interesse for matlaging, så inntil det endrer seg så bør terskelen både i tidsbruk og konsentrasjonskrav være ganske beskjedent.

Er det noen som vil/tør/gidder påta seg et håpløst tilfelle og lære bort en rett? Jeg har med hell greid å kopiere bacondadlene til Heiko altså.

Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:29   #2
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage mat

Fetaost, oliven, pinjekjerner, vårløk, soltørket tomat og epler og også gode ting å putte i salat.

Utover det tror jeg jeg også skal henge litt her og bli litt klokere på den fronten

Gammel 28-01-11, 22:31   #3
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Jeg er ingen ekspert. Kun stort sett sulten. Hva med å ta en og en rett? Ruccola er jo nøtteaktig og besk, så den trenger kanskje litt sødme? Liker du brokkoli f.eks, kan du lage salat med små brokkolibuketter, finhakket rød løk, ristede pinjekjerner, olivenolje og bringebæreddik. Passer godt til biff. Eller kyllingfilet.

Gammel 28-01-11, 22:32   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men sånn når man snakker om oliven for eksempel - de smaker ikke sånn som i Italia de man finner på rema. Hvordan gjør man når man skal kjøpe oliven? Og hvor selger de ok olivenolje?

Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:33   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Ruccola må tørkast skikkelig etter skylling, ellers smakar den vondt!

Gammel 28-01-11, 22:33   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker Ruccola på pizza med spekeskinke og slikt.
Mais er skrekkens verk altså! Hermetisk mais egner seg ikke i noe.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:36   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg bruker Ruccola på pizza med spekeskinke og slikt.
Mais er skrekkens verk altså! Hermetisk mais egner seg ikke i noe.

Det er innmari godt sammen med ... thousand island.

Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:36   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Forresten - potetsalat kan jeg. Det er jeg faktisk virkelig, virkelig flink på.

Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:37   #9
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men sånn når man snakker om oliven for eksempel - de smaker ikke sånn som i Italia de man finner på rema. Hvordan gjør man når man skal kjøpe oliven? Og hvor selger de ok olivenolje?

Greske, du må leite etter greske oliven!
De selges ikke på rema nei, men obs, meny og andre butikker med litt mer utvalg.
På slike plasser har de bedre oljer også.

Gammel 28-01-11, 22:37   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du ikke er spesielt interessert i matlaging, men vil lære nye kombinasjoner så anbefaler jeg at du tester ut oppskrifter andre har god erfaring med og kjenner etter hvordan smakene passer sammen.

Det finnes mye bra på oppskriftsforumet.

Gammel 28-01-11, 22:37   #11
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Meny har mye olivenolje. Også de med peppersmak. Om du ikke finner nok der, har du alltids Olivers & Co. Oliven finner du også der. Eller på div. innvandrerbutikker.

Gammel 28-01-11, 22:44   #12
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Mais passer best varmt, da får de en egen søtsmak som er yumy!

Gammel 28-01-11, 22:46   #13
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Enig med Tjorven! Ikkje gå til innkjøp av mange ingrediensar du ikkje kjenner heilt bruken til, men finn deg ei oppskrift som ser spennande ut, og kjøp inn det du treng til denne

Dersom du har lyst til å lære å like oliven hadde eg begynt forsiktig... Eg er ingen olivenkjennar, sjølv om eg likar dei alle. Prøv dei svarte først, gjerne dei som er lagt i olje og kryder/kvitløk.

Frå Wikipedia: "Den naturlig bitre frukten blir normalt gjæret eller behandlet med lut eller saltlake for å gjøre den mer velsmakende.Grønn oliven og svart oliven blir lagt i en slags natriumhydroksid og skylt grundig i vann for å fjerne det bitre karbohydratet oleuropein. Grønn oliven gjæres før de blir pakket inn i en lakefylt innpakning. Amerikansk svart oliven («California») blir ikke gjæret, noe som er grunnen til at de smaker mildere enn grønne olivener.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:47   #14
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Konsentrer deg om noko heilt basic. Da får du det å lage mat inn i fingrane. Eg er glad i å lage mat, men mange av tinga på oppskriftsforumet er for avansert for meg. Kanskje Matprat kan fungere bedre for deg? Om du har iPhone har matprat en fin app der. Når det gjeld ruccola og balsamico er eg litt Rema 1000. Ruccola, cherrytomat, pinjekjerner og rødløk. Balsamico bruke eg ofte kremvarianten av. Og eg bruke den som dressing som eg blande sammen med olivenolje, salt og pepper. Etter olivenhaustinga eg var med på i Israel i haust er eg så heldig å ha egenprodusert olivenolje i skapet i uoverskuelig framtid, den kan ingen Rema-variant konkurrere med.

Gammel 28-01-11, 22:49   #15
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For eksempel Carbonara:
Steik bacon og kvitløk. Bland fire egg og tre dl kremfløte i en bolle. Tilsett svart pepper og parmesan i røra. Når pastaen er ferdigkokt har du oppi bacon og kvitløken. Vend inn. Deretter tar du røra og heller over og blande godt. La stå 30 sekund på varmen mens du vende inn. Da "sette" den seg meir. Verdens beste Carbonara.

Gammel 28-01-11, 22:49   #16
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Blåbær la ut noen gode oppskrifter her.
Jeg prøvde fiskeformen i dag, og enklere blir det ikke!

Gammel 28-01-11, 22:51   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er allerede forlengst en som elsker oliven altså. Jeg bare synes ikke remavarianten er noe god.

Jeg har en flaske sånn håndlaget, gresk olivenolje på benken nå som er helt grønn - den er altså så utrolig nydelig!
Når den er tom kan jeg aldri noensinne gå tilbake til rema.

Jeg synes oppskriftforumet er altfor mye. Det er alt der - ALT. Og før det har gått fem minutter har jeg gitt opp forlengst og innsett at lørdagen nok blir en pizza igjen.

Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:52   #18
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg synes oppskriftforumet er altfor mye. Det er alt der - ALT. Og før det har gått fem minutter har jeg gitt opp forlengst og innsett at lørdagen nok blir en pizza igjen.

Nemlig, derfor er det best å begynne med nokre basicting. Utvide reportoaret rett og slett. Berre et par-tre oppskrifter.

Gammel 28-01-11, 22:56   #19
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg pleide før å lage en ganske god pastasaus med boksetomater (god kvalitet, om jeg må be!), ruccola, kalamataoliven og masse chèvre smuldret over. Det er temmelig enkelt, tar maks ti minutter, og dessuten kjempegodt.

Dessuten er det alibi for å finne fram en god italiensk rødvin, sånn på fredagskvelden.

Gammel 28-01-11, 22:57   #20
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Queens olives i sånn boks som står sammen med andre tapasting ( ) er veldig gode.

Emneord
carnitas, ruccola

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.