|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derhttp://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4011083.ece |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derJeg syns det er helt tullete at man ikke skal gi tidlig fosterdiagnostikk. De som ønsker å fjerne et foster med ulike feil kommer uansett ikke til å miste sjansen, de må bare gjøre det senere, i en større og mer traumatisk operasjon. Enten må man ha selvvalgt abort, eller ikke. Man kan ikke si at man kan velge selv, men får ikke lov til ta avgjørelsen på et skikkelig neslutningsgrunnlag.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derJepp. Og dessuten - ved duo-test er risikoen for fosteren null. Ved fostervannsprøve er risikoen for å abortere omtrent like stor som risikoen for at noe skal være galt med fosteret. En duotest er ikke hundre prosent sikker slik en fostervannsprøve er - men den er nokså sikker den også. |
![]() |
![]() |
#4 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derAkkurat når det gjelder Downs er vel det ikke noe man kan avdekke ved ultralyden i uke 17? Jeg trodde det var slik at dersom man tok ultralyd i ganske tidlig fase kunne man se en nakkefold hos downs-fosterne som indikerer denne kromosomfeilen. Da er det vel mulig på det grunnlag å gi tilbud om fostervannsprøve for å få sikkert svar. Hvis det jeg skriver her stemmer vil det jo medføre til at man avdekker flere tilfeller av denne kromosomfeilen, og antagelig vil vel det også medføre en økning i abort for dette.
![]() |
#5 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne der
Det jeg har fetet ut over her tenkte jeg på også. Det er liksom noe som ikke rimer her, vi kan abortere helt friske fostere uten egentlig noen grunn før uke 12 om vi vil, men vi skal ikke få finne ut om vi bærer et friskt barn eller ikke.
![]() |
#6 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derSlik det er nå, skapes det et kunstig skille mellom UL og fosterdiagnostikk. Med den avanserte UL teknikken som finnes nå så er den rutinemessige UL undersøkelsen i uke 18 så tett opp til fosterdiagnostikk at det uetisk å ikke kalle det for det. Det fører til at foster med avvik blir oppdaget i uke 18 for så gi kvinnene/paret et vanvitig tidspress på seg for å bestemme seg for hva de vil gjøre og i tillegg gå gjennom nemd dersom avgjørelsen om å avslutte svangerskapet blir tatt.
Say you don't want it This circus we're in But you don't you don't really mean it Sist redigert av Imma : 30-01-11 kl 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
Forslaget som ligger nå går på å tilby alle gravide duotester. Dette er en kombinert blodprøve av mor og UL av fosteret i uke 12 for å se på blant annet nakkefolden. Er risikoen for fosterskade dårligere enn 1/250 henvises man videre til fostervannsprøve om man ønsker dette. |
![]() |
![]() |
#8 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derHvis Høybråten i tillegg gikk inn og sjekket skilsmissestatestikken på foreldre med svært alvorlige diagnoser, så ville han neppe drive å nekte folk å sjekke fosterets tlistand. Det er uhyre tungt arbeid ha ha barn som har alvorlige funksjonhemminger. Det er ikke alle ekteskap som tåler det, og det er ikke alle mennesker som klarer en sånn jobb i tillegg til flere andre barn og vanlig jobb ved siden av. All ære til de som fikser det!
![]() |
#9 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derDen dagen samfunnet er der og stiller opp 100& når et foreldrepar får et barn med store avvik så kan de kanskje si at de ikke ønsker et storeringssamfunn.
![]() |
#10 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derMan sier man ikke ønsker et sorteringsamfunn , så derfor ikke UL eller fosterdiagnostikk før uke 18. Dersom det blir oppdaget avvik i uke 18 er det i praksis ingen som får nei, så søknad om senabort. Så sorteringssamfunn er det okke som, bare at i stedet for å sorter i uke 12-14 så blir det gjort i uke 20-23, med all den ekstra lidelse det medfører.
![]() |
#11 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derDet har slått meg at en del mennesker har et nesten romantisk syn på dette med å få alvorlig syke og/eller funksjonshemmede barn. Ikke sjelden "kjenner de en mann som har en kjempesøt datter med downs, et ordentlig sjarmtroll!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ringskrømt
|
Tror du virkelig det? At fordi man påpeker barnets sjarm og utstrålingen romantiserer man enten barnets tilstand, eller hvordan det vil være å ha et barn med spesielle behov?
![]() |
#13 |
can-jur
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derSå fremt det ikke bærer med seg at "sånne som meg" som ikke vil vite vil bli straffet (økonomisk feks) for å bære fram et handickapet barn. Type, dette har du jo valgt selv, tenkning, så tror jeg det uansett er en utviklig som vil komme.
![]() |
![]() |
#14 |
Absolute Beginner
|
Ja, jeg får ofte det inntrykket. Men det kan også tenkes at mange er redde for å tråkke på ømme tær, og derfor er veldig raske med å rose disse barna (her snakker jeg om barn jeg kjenner altså, ikke tilfeldige bekjente. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ræv med ører
Mitt inntrykk er at det er noe man gjør fordi det er så lite annet "positivt" å si om et mulithandicappet barn, eller et barn med Downs. De fleste realiserer at det er veldig mange flere bekymringer, mer slit og mye mer krevende enn å ha et friskt barn. Det første som slår en ofte når man ser f.eks. multihandicappete barn er jo nettopp hvor vanskelig dette er. Det tror jeg mange kompenserer ved å sette ekstra fokus på hvor søte barnet er, og prøver å male litt ekstrarøsenrødt (kanskje som trøst?).
![]() |
#16 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derDet er godt mulig det, Olympia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derJeg sitter med mange av de samme tankene som deg, smilefjes.
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
Duotester er ikke hundre prosent sikre. Det vil alltid fødes barn med ulike sykdommer eller med spesielle behov. Og selvsagt må testing være frivillig. Det må også være helt frivillig hva man velger å gjøre med resultatet av en slik test.
Men det er da ikke et gyldig argument at det bør pålegges å føde syke barn til flere fordi de som da velger eller får et barn som feiler noe som ikke oppdages i testene eller som har noe som ikke testes på da får lavere behandlingstilbud? Det blir veldig galt føler jeg. |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
Jeg kjenner folk med funksjonshemmede barn. Flere. Jeg greier ikke å få meg til å tro at det er noe veldig vanlig fenomen at disse får slengt i trynet at det er selvvalgt. |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derOg ja - UL gir ingen garantier om at alt er vel. Det gir kun en evaluering på de vanligste kromosomfeilene og en grovsjekk. Det vil fødes funksjonshemmede barn i Norge om alle får duotester også. Men jeg ser ikke at det er noen grunn til å nekte duotest til de som ønsker? |
![]() |
![]() |
|
|