|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Status for leksehjelpordningenhttp://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7488363
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenBåde eg og storesøster er kjempefornøyd med vår leksehjelp. Det er SFO- ansatte/ assistenter, men dei klarer jobben godt. Det har nok også noko å sei at dei kun er 9 stk på gruppa, og dermed jobbar dei roleg og konsentrert. Det er lagt opp med leksehjelp man- tors 30 min etter skulen, og då gjer dei leksene til neste dag. Storesøster har gjort alt som regel så me går berre over leksene med ho, og høyrer ho i lesing.
![]() |
#3 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenPå vår skule er dei ansatte veldig misfornøgd med leksehjelpordninga.
![]() |
#4 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenVi har ikke hatt leksehjelp tidligere, men nå skal storesøster begynne, mest fordi hun da har noe å gjøre en time på skolen mens hun venter på et kurs. Det er litt kort tid til å gå hjem. Jeg er spent. De får lekser fra dag til dag og jeg kan ikke se at den leksen hun har akkkurat den dagen skal ta en time. Men jeg regner med at hun kan bruke tiden på glosepugging og ha med seg en bok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenHer heter det leksetid og ikke leksehjelp.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenJeg tror ikke det har funket så godt hos oss. Førsteklassingene har bare leselekse, og denne skal i hovedsak gjøres hjemme. De barna som ikke har mulighet til dette pga språk o.l. har gjort avtaler jeg ikke vet så mye om. Leksehjelpen for de små barna har hanglet på grunn av mye sykdom blant personalet, uten at dette har blitt formidlet til foreldrene.
![]() |
#7 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenJeg er veldig fornøyd, heldigvis, med leksehjelpa på skolen vår. Den har gjort underverker for leksearbeidet her hjemme. Guttungen kommer hjem fra skolen med hovedtyngden av lekser gjort, dette går vi gjennom sammen, og det ender opp med at han får ei bøtte med skryt og oppmuntring fordi han har jobbet så bra. Noe skrivelekse og leselekse er igjen til hjemmejobbing, og siden det tyngste er tatt på skolen, går det stort sett veldig kjapt og greit og konsentrert å gjøre resten hjemme, og igjen da med masse positiv oppmerksomhet under- og etter.
![]() |
#8 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenHos oss er leksehjelpen ikke forbeholdt SFO-barna. Alle barn som går i 1. - 4. klasse kan få hjelp, men det fungerer ikke særlig godt.
![]() |
#9 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: Status for leksehjelpordningen
Akkurat samme erfaring i siljeheimen. Veldig fornøyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenLeksehjelpen på vår skole har i all hovedsak vært lagt til tiden mellom 08:00-08:30. Ergo har den vært et ikke-eksisterende tilbud for datteren min, som ikke bruker SFO om morgenen. Å skulle sende et B-menneske på skolen en halv time tidligere 2-3 dager i uka for å gjøre lekser, har vi ikke vurdert som et alternativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenLeksehjelpen fungerer greit her. Selvfølgelig får de bedre hjelp hjemme, |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Slik er det her og - det er ikke meningen at de skal få hjelp, men så vidt jeg har forstått det, er alle 1-4-klassingene til stede mens en voksen passer på at de ikke bråker. Jeg fikk en lapp i sekken hvor det sto at poden (som bare er seks) slurvet og måtte gjøre seg mer flid med leksene, og da ba jeg om at han heller måtte få gjøre lekser hjemme hvor vi kunne hjelpe ham. Pussig ordning - som om alle seksåringer skulle klare å utvise nok selvdisiplin til å gjøre lekser på egen hånd.
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenVel. I fjor prøvde de seg med en halvtime før skolestart fire dager i uka. Det fungerte ikke fordi det var umulig å forutse hva de fikk gjort. I år har de bedre opplegg med minst for første klasse og mest for fjerde klasse og lengre bolker etter skolen. Men de må velge mellom leksehjelp og noen av SFO-aktivitetene som går parallelt. Det førte til at mine valgte å gjøre leksene hjemme. Opplegget er imidlertid upåklagelig. Det er assistentene som har det, men de assistentene er bra de altså, det er jo de samme som er med ungene i klassen. Hos oss har alle assistenter en eller annen form for utdanning og det er ikke tilfeldig hvem som har leksehjelp med barna.
![]() |
#15 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenVi er fornøyd med leksehjelpen. Leksene er mer eller mindre ferdige, det fører til mye bedre tid hjemme til aktiviteter og lek. Spesiellt de dagene det skjer noe om ettermiddagen er det veldig ok at leksene stort sett er gjort. Vi ser på dem sammen før de skal leveres, så jeg føler ikke at vi har mistet oversikten.
![]() |
#16 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Herlighet, det er jo helt latterlig. Men jeg har hørt fra de som benytter seg av ordningen på vår skole at det også er litt slik, en SFO ansatt og en assistent som passer på at barna sitter rolig og jobber med oppgaver. Da altså fra 1330-1400 etter en lang skoledag. 6 og 7 åringer.
![]() |
#17 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenHos oss fungerer det helt greit, ungen er fornøyd og får gjort en hel del lekser. Han får litt mer fritid når han er hjemme enn tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
-
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenJentungen som er førsteklassing har nå sluttet på leksehjelp. Hun hadde ikke lyst selv, synes det var kjedelig og ville heller leke på SFO. De får gjøre visse oppgaver på leksehjelp, greit nok, men hun har kommet hjem med nesten halvparten gjort feil flere ganger. Tallene har vært skrevet speilvendt osv. Jeg spurte om de ikke fikk hjelp til å skrive riktig, og da svarte hun at assistenten hadde sagt at alle skrev feil, så det gjorde ikke noe.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenHos oss er det oss ansatte på SFO som tar leksehjelpen, så da blir det fire mindre voksne på sfo og det merkes jo for de som skal ta imot ungene på sfo.
![]() |
#20 |
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
![]() Sv: Status for leksehjelpordningenVi har ikke benyttet oss av leksehjelpen. Rektor anbefalte at 1.klassingene ikke ble påmeldt da de har relativt lite lekser og de leksene de har er av en type som medfører at en voksen må sitte ved siden av underveis. Det er det ikke rom for på leksehjelpen, der er det visst meningen at de skal kunne klare seg selv.
![]() |
|
|