Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Larvik-Gardermoen en mandag morgen?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-11, 09:22   #1
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Larvik-Gardermoen en mandag morgen?

Jeg skal ta et fly som går fra Gardermoen kl 09 mandag morgen. Jeg må kjøre fra Larvik grytidlig sikkert kl. 05!!! Vurderer å heller kjøre hjemmefra ved 8-9 tiden søndag kveld og overnatte på hotell ved Gardermoen Kjipt, men sant.)
Når må jeg kjøre herfra da? Natt til mandag kl 05 for å komme forbi køen?

Gammel 17-02-11, 09:32   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Larvik-Gardermoen en mandag morgen?

Nå på mandag er det jo vinterferie, så det er kanskje ikke så mye kø? Vet dog ikke helt om jeg hadde satset på det, det kan jo komme et snøfnugg som stopper all trafikk. Hvis du kjører E18 (og det gjør du vel?) bør du hvertfall være forbi Asker innen 6.30 - vet ikke helt hvor lang tid det tar fra Larvik til Asker?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 09:35   #3
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Kan du ta tog?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 09:37   #4
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

vet ikke om jobben dekker det, men et annet alternativ er å reise inn og overnatte på hotell sent søndag kveld.

Gammel 17-02-11, 09:49   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Går det kollektivtransport som gjør at du rekker flyet? Hvis ikke, så bør jobben dekke hotell. Man er ikke særlig arbeidsdyktig om man må starte arbeidsdagen klokka fem med å kjøre flere timer for så å ta fly - og deretter jobbe.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 10:23   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Du får god overnatting i nytt flott hotell for 299 kr hvis du bestiller i god tid. Mulig du er litt sent ute, men sjekk det. Jeg har bodd på Choice Hotel Runway en gang i uka i 3 mnd i vinter og det var alltid en god opplevelse. Betalte aldri mer enn 499 kr, men ofte bare 299. Sjekk ut lavpriskalenderen på choicehotels.no

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 10:24   #7
ORG
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nå er jeg ganske lite kjent på strekningen, og også alltid ute i god tid, men selv ville jeg nok i et slikt tilfelle tatt i vei en gang mellom 0400 og 0415...

Enig med -ea- i at arbeidsgiver bør dekke hotell, om dette er arbeidsreise. Her dukker imidlertid et problem opp: Betingelsen for at arbeisgiver kan dekke hotell som diett, ikke lønn, er at man trenger sengen minst 3 timer mellom kl 2200 og 0600, noe man jo lett beviselig ikke gjør i dette tilfellet. Og det er rimelig surt å få 300-400-500 kr i ekstra skatt fordi arbeidsgiver var snill og dekket hotell i denne sammenhengen.

Men det kan jo være en måte å lovlig omgås problemet på, da: Dersom man ikke har plikt til å stille bil til disposisjon for arbeidsgiver i forhold til arbeidsavtalen, nekter man selvfølgelig det - forhåpentligvis med arbeidsgivers forståelse. Så konstaterer man evt at man ikke KAN reise fra Larvik til Gardermoen med offentlig kommunikasjon og være tidlig nok på Gardermoen, uten å reise fra Larvik FØR kl 0300. Litt papirarbeid (utskrift av rutetider, litt \\\"synsing\\\" på et papir) som bevis, og man har alt på det tørre for å bestille et hotell dagen før - som skattefri DIETT. Betingelsen er bare at man reiser med offentlig kommunikasjon, og legger ved billetter for at man faktisk har gjort akkurat det. Da står man seg for den strengeste kontrollør for skatteetaten. Ingen har nemlig PLIKT til å bruke egen bil, uten at man har avtale om akkurat det! Og man har heller ikke PLIKT (i forhold til skatteetaten) til å velge billigste løsning, så lenge man velger en \\\"ikke unødvendig kostbar\\\". Valg av billigste offentlige transport er aldri \\\"unødvendig kostbart\\\", selv om kjøregodtgjørelse kunne vært billigere.

Ellers behøver overnatting ved Gardermoen ikke være spesielt dyrt, se f eks her: www.gardermoenbb.no/default.asp

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 10:29   #8
ORG
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Du får god overnatting i nytt flott hotell for 299 kr hvis du bestiller i god tid. Mulig du er litt sent ute, men sjekk det. Jeg har bodd på Choice Hotel Runway en gang i uka i 3 mnd i vinter og det var alltid en god opplevelse. Betalte aldri mer enn 499 kr, men ofte bare 299. Sjekk ut lavpriskalenderen på choicehotels.no

Tiden er knapp, og prisen relativt høy i dette tilfellet, 795 kr.

Gammel 17-02-11, 22:10   #9
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Fra Oslo til Gardermoen er det ikke kø, men før Oslo kan det jo stå bom.
Jeg ville nok valgt hotell, det er bedre en å dra midt på natta.

Gammel 17-02-11, 22:43   #10
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Vi hadde fly som gikk 0645 og valgte motell på gardermoen i stedefor å kjøre fra Bærum i 4 tiden.

Gammel 17-02-11, 23:38   #11
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ORG, her.

Tiden er knapp, og prisen relativt høy i dette tilfellet, 795 kr.

Du må nok sjekke litt bedre. Det koster 399,- pr natt.

Stort billigere er det vel ikke mulig å overnatte på Gardermoen med mindre du sover på en benk i avgangshallen eller under en busk et sted.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 00:04   #12
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Uavhengig av vinterferie eller ikke. Jeg hadde nok tatt inn på hotell søndag kveld evt. satset på flytog e.l. på denne strekningen en mandag morgen.
Det kan være litt mindre kø pga vinterferie, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det. Jeg brukte 2,5 time fra Tønsberg - Skedsmo en lørdagsnatt kl 00.00 pga snøfall (kolonnekjøring fra Lier - Karihaugen)

Gammel 18-02-11, 00:17   #13
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Flytog ikke et alternativ? Flytoget går fra bl.a. Drammen. Tar en time til OSL fra Drammen.

En mandag morgen med bil bør du nok reise kl 5 fra Larvik ja, for trafikken står fra Asker og inn til Oslo sentrum....

Gammel 18-02-11, 00:21   #14
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Går det kollektivtransport som gjør at du rekker flyet? Hvis ikke, så bør jobben dekke hotell. Man er ikke særlig arbeidsdyktig om man må starte arbeidsdagen klokka fem med å kjøre flere timer for så å ta fly - og deretter jobbe.

Eh... da må man jo planlegge å legge seg i forhold til det da! At man må stå opp tidlig er da virkelig ingen grunn til å ikke kunne jobbe.
Hva tror du om de som jobber på flyplassen eller i flyet for eksempel? Jeg begynte på jobb kl 0450 på mandag. Jobbet da 10.30t før jeg kunne gå hjem. Litt slitsomt ja, men slik er nå virkeligheten for svært mange yrkesaktive.

Gammel 18-02-11, 00:34   #15
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I det tenkte tilfellet ville jeg også tatt flytoget fra Drammen som bare bruker en time. (06:46 eller 07:06 avgangen avhengig om jeg skulle innenlands/utenlands, sjekke inn bagasje eller ikke) hvis jeg skulle fly klokka 9.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 06:41   #16
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Du kan jo ta toget direkte fra Larvik til osl. Mye billigere det en flytoget og er kun 10 minutter lenger tid en flytoget fra drammen. Regionkort togene har fra oslo to minutter lenger reisetid en flytoget men halve prisen.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 06:43   #17
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

5 er nok muligens for sent. Jeg kjører denne strekningen flere ganger i uka, men starter litt nærmere Oslo enn deg, og jeg kjører kl 5. Merker godt om jeg er 10-15 minutter for sent ute, da er det allerede litt kø. Kl 4:15, ville jeg dratt, senest halv 5, for å komme før køen.

Vinterferien hjelper helt sikkert på trafikken. (i fjor skulle jeg tatt tog gjennom Oslo på morran, skulle til Lillestrøm. Men toget sto så jeg måtte ta bilen og var helt sikker på å komme altfor sent, men da var det nesten ikke trafikk fordi det tilfeldigvis var vinterferie den uka).

(Og kjempefint å lese at det ikke kan forventes at jeg er særlig opplagt til å jobbe siden jeg må stå opp så tidlig for å komme på jobb. Tror jeg skal bruker det som argument om jeg er litt lei en dag. ;-))

Gammel 18-02-11, 07:04   #18
ORG
Aktiv

Standard

Har nå faktisk SETT på rutetabellene, og ser at det er mulig å reise med direktetog fra Larvik kl 0420 og være på Gardermoen knappe 3 timer senere. Og selv om NSB ikke er det punktligste jeg vet, klarer man neppe å være så enormt fjernt fra rutetidene så tidlig på dag. Da er det jo verken akkumulerte forsinkelser eller så mye annet på skinnene som kan hindre.

Det betyr at man ikke kan få dekket skattefritt en hotellovernatting fra arbeidsgiver i dette tilfellet. Rett og slett fordi man ikke behøver å reise før kl 0300 - gjør man det er pga eget velvære.

Ser også at man kan reservere plass i stilleavdeling på dette toget, slik at man kan få brukt togreisen fornuftig og slumret litt. Ulempen er bare at der er det forbudt å ha NOE elektronisk utstyr på. Det betyr jo at man risikerer å våkne i Lillehammer i stedet for på Gardermoen om man har godt sovehjerte...

Gammel 18-02-11, 08:12   #19
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Eh... da må man jo planlegge å legge seg i forhold til det da! At man må stå opp tidlig er da virkelig ingen grunn til å ikke kunne jobbe.
Hva tror du om de som jobber på flyplassen eller i flyet for eksempel? Jeg begynte på jobb kl 0450 på mandag. Jobbet da 10.30t før jeg kunne gå hjem. Litt slitsomt ja, men slik er nå virkeligheten for svært mange yrkesaktive.

Tja, når jeg må reise hjemmefra 0400 for å nå morgenflyet til Paris eller hvor det nå er med til hørende bil/buss/tog/metro i begge ender, for så å sitte i møte fra 1030 - 18, og deretter flyet hjem for å komme dinglende inn døra hjemme 0100. Og så opp 0600 for å gå på vanlig jobb etter.... da er det jo reisen som gjør at dagen blir lite optimal, ikke arbeidstiden.
Tror det var det -ea- mente; at det er det faktum at man må reise langt og tidlig, i _tillegg_ til jobben, som gjør det knotete. Den lange reisen gjør da at man blir sliten når man er på jobb, og det hadde vært bedre å reist kvelden før slik at man kunne fått skikkelig søvn.

(som jo er akkurat det du skriver - "planlegge å legge seg i forhold til det" )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 08:13   #20
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

La oss si det slik. Du for ikke reservert sete i stille avdelingen. Men det er alltid ledig. Det er dempet belysning slik at man kann hvile. Det er ikke lov med mobiltelefon eller pc som er påslått lager lyd eller lys. Men du kan da stille inn ringeklokken din. Så tidlig på morningen kann du eventuellt også be konduktøren/overkonduktøren til å komme inn og vekke deg, sånn i tillfelle rotte felle bare passe på at du går av. Gardemoen blir annonsert flere ganger slik at man kommer seg av. Du kommer ikke til å være den eneste som skall av der som har vert på stille avdelingen. Det er ikke noen rigide regler og personalet ser det an. Men det er altså ikke lov å jobbe med telefon eller pc.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:26.