|
Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fortynnet
|
![]() Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraJeg tenkte å benytte sjansen til å få meg et bra kamera litt billigere, nå som jeg har en sønn i USA. Sist redigert av Filifjonka : 17-02-11 kl 18:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
![]() |
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskamera
Meningene her er delte, men selv vil jeg si: VET du ikke både AT du trenger speilrefleks og HVORFOR du trenger speilrefleks, trenger du i dag IKKE speilrefleks. Derimot trenger du sikkert et stort kamera med god optikk, mulighet for å koble til ekstern blitz om du ønsker, og mulighet for hele fjøla, fra helautomatiske programmer til så nær gammeldags egenstyring (hvor man stilte både lukker, blender, tid, fokus, etc selv). Eneste grunn for å velge et speilrefleks (under 15000 kr) i stedet i dag, vil jeg si er at du VET du ønsker mer tilleggsutstyr enn et stort kamera med fast optikk har i dag, eller en enda mer ekstrem optikk enn disse kan by på nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraDet kan godt hende du har rett i. Jeg ser ikke for meg å ha bruk for så mye ekstra linser og utstyr, og er ikke så avansert. Men det lille digitalkameraet jeg har nå (Canon Ixus) funker dårlig innendørs syns jeg, jeg vil ha noe som er bedre enn det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraMitt "drømmekamera" er et Canon 7D. Det tar i tillegg HD-film, om det skulle være et poeng for deg. Jeg har Canon 40D nå, men ønsker meg 7D særlig fordi det er så mye mer lyssterkt og man kan ta bilder på hele 2000 ISO uten at det blir støy i bildet. Og generelt sett er det jo et supert kamera på alle måter. Ja, og så synes jeg det høres kjekt ut med filmopptaksmulighetene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskamera60D, 7D eller 5D mark II er fantastiske kamera.. Selv har jeg 5D og elsker det. Men det er jo av de litt dyrere, og ikke noe begynnerkamera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraJeg har et Nikon D40 og det er mer enn nok for meg. Jeg er knallfornøyd med det.
![]() |
#7 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraFølger med! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Borte
|
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraJeg har et Canon 400D som du sikkert har sett, og selv om jeg er semihobbyfotograf, så er det det beste og lureste kjøpet jeg noen gang har gjort. Jeg er glad i å fotografere, men har ofte ikke tid til å gjøre meg så veldig flid og da fungerer automatikken kjempebra på det kameraet. Jeg får veldig mange fine bilder og det er sjelden jeg opplever at noe er uskarpt eller i dårlig kvalitet. Det er mye mer moro å fotografere når resultatetene blir såpass bra. Også er det jo genialt at jeg kan bruke kameraet fullt ut manuelt når jeg har tid og lyst til å ekspirementere litt mer. Jeg har hatt det i fire år nå, og hver gang jeg laster over bilder til PC tenker jeg at det var utrolig lurt å kjøpe speilreflekskamera.
![]() |
#10 |
maler
|
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraGå for speilrefleks. Canon eller nikon. Og få med et godt allroundobjektiv. Jeg liker nikon, men jeg skal strekke meg til å si at canon også er bra.
![]() |
#11 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraJeg er enig - gå for speilrefleks. Jeg tror de fleste er såpass gode i dag at du egentlig ikke kan gjøre et bomkjøp, hvertfall hvis du går for Nikon eller Canon. Jeg ville gått ett hakk opp fra begynnerkameraene, jeg begynte med et Nikon D40, og ville oppgradere rimelig fort. Nå har jeg et Nikon D90, og jeg er kjempefornøyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraJeg har Canon 400D og ville aldri hatt noe annet enn digitalt speilrefleks. Jeg er ikke så glad i de automatiske innstillingene, men de er greie å ha når man har litt dårlig tid. Ekstern blitz er kjekt å ha her til lands.
![]() |
![]() |
#13 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraJeg har Canon 450D - og er strålende fornøyd med det
![]() |
#14 |
fri
|
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraJeg har selv hatt Canon 30D i fire-fem år nå, og det fungerer fremdeles veldig bra. Men vi har nå fått 7D på jobben, men god ekstern blitz, og det er virkelig en drøm å ta bilder med. Anbefaler veldig ekstern blitz for å ta bilder innendørs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraSer at andre har skrevet en del av det jeg hadde tenkt og si, slik går det når dagen forsvinner i møter |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraKamera er bestilt. Tusen takk for alle gode råd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskameraHva kommer et ok kamera på? Må man gi så mye som 4-5000 eller mer? eller finst det rimligere, gode alternativer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Anbefal meg et digitalt speilreflekskamera
Skal du ha speilrefleks ( og det bør du), så starter de pa ca 4500 og oppover. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|