|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2011
![]() |
![]() Er det bare meg eller ... Hund og barnVar hos veterinæren i dag med min kjære gamle Robin. Han hadde litt høye nyreverdier og må på andre medisiner som ikke tar så hart på nyrene. Mulig at han må begynne på spesialfor for nyreproblemer etter hvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det bare meg eller..... Hund og barn.Jeg synes heller ikke at man skal la barn gjøre hva som helst med hunder, barn skal lære å respektere dyr. Og man skal ALDRI la et barn gjøre slik som du beskrev mot ditt dyr, fremmede dyr, og særøig de som er bundet og ikke har eier tilstede, er meget off limits. Man hilser ikke på en hund uten å ha spurt eier om det er greit, og tar slett ikke halen.
![]() |
#3 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Er det bare meg eller..... Hund og barn.Å, dette er slike ting som virkelig kan tenne lunta i meg. Jeg har en golden retriever, snill som dagen er lang, men det VET JO IKKE FREMMEDE!!! (Jada .. )
![]() |
#4 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det bare meg eller..... Hund og barn.Jeg er så veldig enig med deg, og jeg er bare glad for at min lille tulle ikke er alt for glad i fremmede hunder, jeg har på ingen måte tenkt å gjøre noe for å venne henne av med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnJeg er enig med deg. Jeg synes ofte folk har lite respekt for fremmede hunder. Dermed hadde jeg heller ikke gått i fra hunden min utfor en butikk, for man vet aldri hvem som går bort til den.
![]() |
![]() |
#6 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnBlir også forferdet over at noen i det hele tatt tør gå bort til fremmende hunder, voksne som barn. Jeg har alltid sagt til mine barn at man aldri skal røre fremmende hunder. Om eieren er med, kan de spørre om lov til å stryke/klappe. Dette er 9-åringen flink til. Om han møter noen med hund, sier han stort sett: "Så fin hund du har. Kan jeg klappe den?" Som regel får han det, og han og eieren snakker litt sammen mens han klapper/stryker. Jeg har også vært borti eiere som sier at hunden ikke er så glad i barn etter at vi har spurt, og da går vi selvfølgelig videre.
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnDet er vel ikke lov til å ha hunden utenfor butikken lenger heller, er det? |
![]() |
![]() |
#8 |
thirtysomething
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det bare meg eller..... Hund og barn.
En liten historie om dette:
![]() |
#9 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn
Nei, etter den nye hundeloven, så må i såfall butikken/senteret ha dedikerte plasser med egne bokser for dem.
![]() |
#10 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnJeg er enig med deg i at man ikke skal gå uinvitert bort til andres hunder, sånt gjør man bare ikke. Jeg har hund selv, han er dessverre litt utrygg på folk han ikke kjenner, særlig barn, og jeg lar ham aldri hilse på unger med mindre han har en retrettmulighet. Det er noen ganger litt vanskelig når folk bare kaster seg over ham. Det oppstår ingen farlige situasjoner så lenge jeg er der, han har aldri bitt eller truet noen, bare gjemmer seg bak meg. Jeg får jo alltids forklart at han ikke vil hilse eller at han trenger tid på seg til å velge å hilse selv, men det hadde vært flott om folk ikke stormet bort til ham likevel.
![]() |
![]() |
#11 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnHelt enig med deg.
![]() |
#12 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnDet er normalt ikke båndtvang mellom 20. august og 1. april, men man skal ha kontroll over hunden om man slipper den. Vår får gå løs på turstier i skogen og slikt, men blir ropt inn på plass om vi møter noen og får gjerne bånd på også. Han får aldri gå så langt at han ikke kan komme på kort kommando, og slett ikke så langt at vi ikke ser ham. Hunder som svinser rundt og hilser på folk sånn på egen hånd, synes jeg ikke noe om. Eller, det er vel strengt tatt eierene jeg ikke synes stort om.
![]() |
![]() |
#13 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2011
![]() |
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnGodt at det er flere som er enig her. Ble så frustrert over de hodningene. For ordens skyld så skjedde historien med rottweileren på tidelig 90 tallet. Da var det fortsatt lov å binde hunden utenfor butikker. Nå gjør jeg det ikke lenger, mest fordi jeg har har erfart at det ikke er noen god ide. Må ha hunden under oppsyn hele tiden. Men det jeg reagerte vel så mye på, var at grunnen til at de ville ha golden, var at den kunne barna gjøre hva de ville med. Synes det var et meget dårlig utgangspunkt for anskaffelse av en hund. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnJeg har en jente som ELSKER hunder mer enn noe. Hun vil helst kose med alle hunder hun ser, men vi har tidlig lært henne at hun ikke må røre eller gå bort til en hund uten å spørre eier først. Er ikke eier der, må hun enten vente til eier kommer eller gå forbi og beundre hunden på avstand.
![]() |
#15 |
Borte
|
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnJeg syns ikke hunder bør stå alene uten oppsyn av eierne om det er en sjanse for at det kommer barn forbi. Eller voksne for den saks skyld. Selv er jeg livredd hunder og møter veldig ofte på hundeeiere som bestemt mener at jeg ikke bør være redd akkurat deres hund. Vi har sagt til vår relativt hundevante datter at hun aldri skal gå bort til fremmede hunder, og så lenge hun er åtte, så fungerer det greit. Mindre barn derimot, vil sikkert kunne gå bort uansett hva de har lært. Jeg kan levende se for meg min yngste datter vri seg ut av hånden min og løpe bort til nærmeste hun innen jeg rekker å stanse henne. Hun er bare 16 mnd. og veldig, veldig impulsiv. Og da syns jeg beskyttelsesplikten ligger hos hundeeieren siden hunden potensielt er en større fare for barnet enn vice verca.
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnJeg skjønner ikke at noen tør gå bort til fremmede hunder i bånd, langt mindre la ungene sine gå bort til dem. Og det er oftest feil type mennesker som gjør det også, de som ikke er dyrevante og skiller hunder i "snille" og "farlige" og som ikke kan lese dyret. Utgangspunktet må være at alle dyr kan bite, alle dyr kan bli redde. Men noen raser er jo enklere å få til for familier enn andre fordi de har et litt enklere lynne og passer familien. Jeg kunne aldri hatt en bordercollie for eksempel, den hadde blitt mannevond av kjedsomhet og mangel på mosjon.
![]() |
#17 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnDet var virkelig interessant, jeg ante ikke at det var forbudt å la bundet hund stå uten tilsyn. Nå har ikke jeg hund, så jeg føler meg unnskyldt, men er dette allment kjent blant hundeeiere?
![]() |
#18 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2008
![]() |
![]() Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barnVel, statistisk biter Golden og Labrador flest barn - nettopp pga av folk tror slikt, at "man kan gjøre hva man vil med dem"
![]() |
![]() |
#19 |
can-jur
|
Jeg skjønner lite av sånne holdninger jeg. Det er da mitt ansvar som dyreeier og mitt alene, å sørge for at mine dyr ikke er til sjenanse/ulemp/fare for andre. Jeg kan ikke forvente at andre skal lære seg noe om min hobby
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
Joda. Det er et bra utgangspunkt. Men vi lever i et samfunn hvor det også er dyr. Ikke bare hunder. Hunder skal selvfølgelig ikke bindes der det ikke er lov, de skal gå i bånd, man skal vise hensyn. Men folk må kunne utvise litt vett og forstand også. Man går ikke inn i inhegningen til fremmede hester og så saksøker eieren fordi hesten sparket. Man oppsøker ikke en bundet hund og trenger den opp i et hjørne. Jeg synes selvfølgelig at en hund i utgangspunktet er eierens ansvar, men jeg synes ikke at folk er fritatt fra å bruke vett og forstand når det er dyr i nærheten heller.
![]() |
|
|