Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sukkerslave

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-11, 13:49   #1
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sukkerslave

Hei, jeg heter krem og er avhengig av sukker...

Jepp, nå er jeg ute av skapet, men jeg trenger hjelp til å få slutt på avhengigheten. Hvordan hår dere klart å slutte?

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 13:54   #2
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerslave

Bare sluttet. Verste tre dager i mitt liv (nesten). Men så er det over, og sukkersuget forsvinner HELT!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 13:54   #3
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lavkarbo!

Mannen min startet med dette, og jeg fant ut at jeg skulle prøve jeg også. Og søtsuget forsvant! Samme med saltsug (type potetgull etc.) Og jeg spiste MYE sjokolade og små-godt. -HVER dag!

Gammel 06-03-11, 14:04   #4
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Ikke kjøpe inn, kaste alt man har av sukker i skapene. Etter noen dager bør sukkersuget være borte, og man får lyst på sunt.

Gammel 06-03-11, 14:07   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

kutte ut. Det medfører 3 dager intens hodepine - og det tar kanskje 2 mnd før det ikke er naturlig å stikke innom godishyllene på butikken.

- og sann mine ord: En ekte sukkerjunike blir aldri en slik som kan ha sjokolade i skapet "og bare ta en liten bit"

bevissthet på inntak av karbohydrater har også funket fint for meg iallefall.

Gammel 06-03-11, 15:17   #6
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Bare sluttet. Verste tre dager i mitt liv (nesten). Men så er det over, og sukkersuget forsvinner HELT!

Jepp!

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 15:39   #7
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg blir aldri heeelt kvitt søthungeren, til tross for lavkarbo og aldri lørdagsgodt(hender jeg har det en sjelden gang).

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 15:48   #8
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Lavkarbo.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 15:49   #9
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Seriøst, tar det bare 3 dager?
Jeg sluttet jo med sjokolade og det tok MINST en måned, kanskje nærmere to, før suget ga seg. Jeg ble trist og deprimert. Men jeg har ikke sluttet med sukker altså, bare sjokolade. Har spist mye mer snacks og mer smågodt også (likevel ikke i nærheten av samme mengder som sjokolade). Dersom det virkelig bare tar 3 dager før sukkersuget gir seg er det jo verdt å forsøke det også. Hm.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 15:51   #10
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er også sukkerslave.
Har planer om kutt etter at denne babyen er presset ut, akkurat nå er jeg ikke motivert nok.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 15:52   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hei, jeg heter Karamell og har en lege som fortalte meg at min sukkeravhengighet er som heroin for en junkie.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 15:52   #12
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne også ha laget denne tråden. Men slutte altså? Jeg vet ikke hvordan jeg skulle greie det.

Altså jeg er over snittet intelligent, men når det kommer til godteri så hjelper ikke fornuften.

Det kan være jeg er glad, trist, sulten, eller bare kjeder meg - jeg dytter inn på. Og de gangene jeg prøver å slutte/kutte ned, det er da jeg spiser mest, av en eller annen grunn.

Gammel 06-03-11, 15:57   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Seriøst, tar det bare 3 dager?
Jeg sluttet jo med sjokolade og det tok MINST en måned, kanskje nærmere to, før suget ga seg. Jeg ble trist og deprimert. Men jeg har ikke sluttet med sukker altså, bare sjokolade. Har spist mye mer snacks og mer smågodt også (likevel ikke i nærheten av samme mengder som sjokolade). Dersom det virkelig bare tar 3 dager før sukkersuget gir seg er det jo verdt å forsøke det også. Hm.

Min erfaring er at det tar mye mer enn 3 dager og egentlig forsvinner suget aldri helt...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 16:01   #14
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 16:35   #15
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Men jeg har ikke sluttet med sukker altså, bare sjokolade.

Derfor tar det lenger tid. Som ved all avhengighet varer den lengre når man kutter bare gradvis. Røyk... alkohol...

Å bråkutte ALT som smaker søtt (og helst alle raske karbohydrater i samme slengen) er hardt for kroppen; nesten alle får varierende grad av hodepine, svimmelhet, "dottfølelse" i hodet, konsentrasjonsvansker, you name it. Men så er det plutselig borte, og energien kommer i massevis, og man har ikke LYST på søtsaker lenger. Veldig rart.

Men som alle andre -olismer er det viktig å være konsekvent. Hele tiden. Tilbakefall medfører sug igjen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 16:55   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holdt meg unna i månedsvis, men suget var der like fullt.

Gammel 06-03-11, 16:56   #17
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lenge har du klart deg?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 16:59   #18
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lavkarbo.

Gammel 06-03-11, 17:08   #19
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Kutte helt ut, spise mye mat med sunne fettsyrer (kaldpresset olje, avokado etc.), spise jevnlig (3-4 timers mellomrom) og unngå raske karbohydrater. Jevnt blodsukker hjelper veldig. Og selvsagt, unngå å ha fristelser i hus. Unngå kunstig søtning, det er stort sett ikke noe bedre og skaper også avhengighet.

(Nå var ikke jeg sukkerjunkie og aldri kjempeglad i søtt, jeg kuttet fordi jeg ikke tåler det og det kan nok tenkes at det var lettere for meg siden jeg ikke spiste mye søtt fra før. )

Gammel 06-03-11, 17:11   #20
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke kuttet helt, tror jeg. Kanskje det var lettere av den grunnen. Jeg vil bare lære meg å holde det til lørdager, spesielle anledninger osv.

Men jeg tenkte at jeg får se på det som abstinenser og jeg regnet med at det ville være kjipest de første 72 timene. Deretter plottet jeg inn varsler på mobilen hver 5. time slik at jeg visste når det f.eks. hadde gått 45 timer og jeg var nærmere mål enn start. Og da ville jeg jo ikke ødelegge alt for et glass cola. Jeg var utrolig stolt av meg selv etterhvert som timetallet økte og jeg tror det var greit å anerkjenne at for meg var dette en bragd.

Jeg merket faktisk ganske raskt (altså innenfor de 72 timene) at kroppen funket bedre, jeg. Spesielt fordøyelsen. Kanskje fordi jeg laget meg grønnsaker med dip, åt en håndfull druer (altså litt og litt) osv.

Som sagt: Målet mitt er ikke å kutte fullstendig, så det blir kanskje annerledes. Jeg vil bare normalisere mitt forhold til sukker og begrense det til enkelte dager. Og jeg merker jo at jeg ikke "trenger" like mye og hyppig sukker/cola osv. når kroppen har fått det litt mer ut av systemet. Ja, og så noterer jeg meg jo at jeg etter å ha følt meg veldig bra en stund, følte meg helt elendig etter sukkerinntak igjen. Så da frister det jo mindre. Jeg innbiller meg at jo flere 72 timersperioder jeg går gjennom, jo raskere vil de gå og jo mindre vil behovet for sukker være mellom. Jeg tipper jeg etterhvert vil utvide til f.eks. 100 timer osv. også. Og jo mindre stas blir det glasset med cola på enden av en slik periode.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.